Omavire-palvelu, työ- ja toimintakyvyn itsearviointityökalun pilotointi, Pohjois-Pohjanmaan HVA (RRP, P4, I4)
Asukkaat voivat arvioida itse työ- ja toimintakykyä kehitettävän itsearviointityökalun avulla. Työkykyä tukevien palveluiden suunnittelussa ja toteutuksessa voidaan hyödyntää asukkaan itsensä tuottamaa tietoa.
Toimintamallin nimi
Asukkaat voivat arvioida itse työ- ja toimintakykyä kehitettävän itsearviointityökalun avulla. Työkykyä tukevien palveluiden suunnittelussa ja toteutuksessa voidaan hyödyntää asukkaan itsensä tuottamaa tietoa.
Asiakas tuottaa itsearviointietoa omasta työ- ja toimintakyvystään, osallistuu oman suunnitelmansa laatimiseen ja seuraamiseen. Ammattilaiset ja viranomaiset voivat hyödyntää asiakkaan tuottamaa itsearviointitietoa palveluiden suunnittelussa ja toteutuksessa.
Työkyvyn tuen varhainen tunnistaminen on tärkeää, jotta ongelmat eivät pääsisi syventymään. Tällä hetkellä on käytössä lukuisia erilaisia työkykyä kartoittavia kyselyitä, joita sovelletaan eri puolilla palvelujärjestelmää. Tämän vuoksi tieto asiakkaan toimintakyvystä on epäyhtenäistä ja se on jakaantunut pirstaleisesti eri tietojärjestelmiin eikä asiakas pääse itse hallinnoimaan tietojen käyttöä tai luovuttamaan tietoa muille kuin kyselyn toteuttaneelle viranomaiselle. Digitaalisten palveluiden ja sähköisten asiointikanavien avulla tuetaan asiakkaan aktiivista osallistumista oman tilanteensa edistämiseen ja seuraamiseen sekä tuetaan viranomaisten välistä yhteistyötä.
Palvelun kohderyhmänä ovat työikäiset kansalaiset. On tunnistettu, että kohderyhmä on laaja ja moninainen. Kohderyhmäon jaettu itsenäisiin, vähän tukea tarvitseviin ja paljon tukea tarvitseviin käyttäjiin. Loppukäyttäjät ovat olleet mukana palvelun kehitystyössä.
Omavire-palvelu koettiin hyödylliseksi palveluksi osana toimintakyvyn arviointia toimintakeskus Kipinässä. Kuntoutuksen pilottiyksiköissä Omavire-palvelu koettiin osittain päällekkäisenä jo olemassa olevien toimintakykymittareiden ja esitietolomakkeiden osalta. Lisäksi erityisesti avofysioterapiavastaanotolla ei koettu laajaa työ- ja toimintakyvyn selvittelyä tarkoituksenmukaiseksi, mikäli asiakas tuli vastaanotolle esimerkiksi yhden nivelen vaivan vuoksi. Koska Omavire-palveluun muodostuva hyvinvointitieto ei siirry potilastietojärjestelmiin, ammattilaiset tekivät päällekäistä kirjaamista. Asiakkaiden digitaitojen puutteellisuus myös rajoitti Omavire-palvelun käyttöä.
Kansikuva
