Omavire-palvelu, työ- ja toimintakyvyn itsearviointityökalun pilotointi, Pohjois-Pohjanmaan HVA (RRP, P4, I4)
Asukkaat voivat arvioida itse työ- ja toimintakykyä kehitettävän itsearviointityökalun avulla. Työkykyä tukevien palveluiden suunnittelussa ja toteutuksessa voidaan hyödyntää asukkaan itsensä tuottamaa tietoa.
Toimintamallin nimi
Asukkaat voivat arvioida itse työ- ja toimintakykyä kehitettävän itsearviointityökalun avulla. Työkykyä tukevien palveluiden suunnittelussa ja toteutuksessa voidaan hyödyntää asukkaan itsensä tuottamaa tietoa.
Asiakas tuottaa itsearviointietoa omasta työ- ja toimintakyvystään, osallistuu oman suunnitelmansa laatimiseen ja seuraamiseen. Ammattilaiset ja viranomaiset voivat hyödyntää asiakkaan tuottamaa itsearviointitietoa palveluiden suunnittelussa ja toteutuksessa.
Työkyvyn tuen varhainen tunnistaminen on tärkeää, jotta ongelmat eivät pääsisi syventymään. Tällä hetkellä on käytössä lukuisia erilaisia työkykyä kartoittavia kyselyitä, joita sovelletaan eri puolilla palvelujärjestelmää. Tämän vuoksi tieto asiakkaan toimintakyvystä on epäyhtenäistä ja se on jakaantunut pirstaleisesti eri tietojärjestelmiin eikä asiakas pääse itse hallinnoimaan tietojen käyttöä tai luovuttamaan tietoa muille kuin kyselyn toteuttaneelle viranomaiselle. Digitaalisten palveluiden ja sähköisten asiointikanavien avulla tuetaan asiakkaan aktiivista osallistumista oman tilanteensa edistämiseen ja seuraamiseen sekä tuetaan viranomaisten välistä yhteistyötä.
Palvelun kohderyhmänä ovat työikäiset kansalaiset. On tunnistettu, että kohderyhmä on laaja ja moninainen. Kohderyhmäon jaettu itsenäisiin, vähän tukea tarvitseviin ja paljon tukea tarvitseviin käyttäjiin. Loppukäyttäjät ovat olleet mukana palvelun kehitystyössä.
Palvelu soveltuu asiakasprosessissa palvelun alkupäähän asiakkaan tilanteen kartoittamiseen ja sen jälkeiseen yksilölliseen ohjaamiseen ja asiakkaan omatoimiseen työskentelyyn. Palvelun käyttäminen kirjautuneena ja tietojen tallentaminen on maksullista. Jotta ammattilainen voi tarkastella asiakkaan vastauksia, edellyttää se palvelun maksullista käyttöä.
Omavire-palvelun pilotointiin osallistui 13 pilottiammattilaista ja 35 pilottiasiakasta. Lisäksi palvelua testasi itsenäisesti Pohteen alueen työikäisiä asukkaita. Pilotin aikana Omavire-palvelua käytti 191 Pohteen alueen asukasta ja heistä 163 täytti sivustolla olevan tilannekartoituksen. Syventäviin osioihin vastauksia tallensi 18 asukasta. Ammattilaisen Oma –palveluportaaliin kirjauduttiin pilotin aikana 140 kertaa ja asiakkaille asetettiin seitsemän (7) tehtäväehdotusta pilotin aikana. Tavoitteiden toteutumista mitattiin pilotoinnin aikana Omavire-palvelun ja Ammattilaisen Oma –palveluportaalin kävijämäärin sekä ammattilaisille ja asukkaille suunnatuin palautekyselyin. Asiakaspalautteeseen saatiin 56 vastausta ja pilottiammattilaisista 12 vastasi ammattilaisille suunnattuun palautekyselyyn.
Omavire-palvelu koettiin hyödylliseksi palveluksi osana toimintakyvyn arviointia ja puheeksi ottoa. Lisäksi koettiin, että asiakkaan oli helpompi konkretisoida tilanteensa Omavire-palvelun tilannekartoituksen avulla. Omavire-palvelu nähtiin myös asiakkaan omahoidon tukena. Palvelun ei nähty korvaavan vastaanottokäyntiä eikä se vapauttanut työaikaa. Kuntoutuksen pilottiyksiköissä Omavire-palvelu koettiin osittain päällekkäisenä jo olemassa olevien toimintakykymittareiden ja esitietolomakkeiden osalta. Lisäksi erityisesti avofysioterapiavastaanotolla ei koettu laajaa työ- ja toimintakyvyn selvittelyä tarkoituksenmukaiseksi, mikäli asiakas tuli vastaanotolle esimerkiksi yhden nivelen vaivan vuoksi. Koska Omavire-palveluun muodostuva hyvinvointitieto ei siirry potilastietojärjestelmiin, ammattilaiset tekivät päällekkäistä kirjaamista. Omavire-palvelu soveltuu ammattilaisten mielestä asiakkaan palvelupolun alkupäähän ja tilanteisiin, joissa asiakas ei vielä ole palveluiden piirissä. Asiakkaiden digitaitojen puutteellisuus myös rajoitti Omavire-palvelun käyttöä. Asukkaiden palautekyselyyn vastanneet kokivat palvelun helppokäyttöiseksi. Palautteissa nousivat esille palvelun tekniset ominaisuudet, joissa oli asukkaiden mielestä vielä parannettavaa, muun muassa sivuston navigoinnissa. Palvelusta saatava hyöty ja se miten palvelusta saatavaa tietoa voisi hyödyntää sosiaali- ja terveydenhuollon käynneillä jäi osalle vastaajista epäselväksi.
Pilotin tuloksiin vaikutti pilottien pistemäsyys, koska palvelua ei päästy pilotoimaan osana kokonaista asiakasprosessia. Pilotoinnin kokemukset jäivät tällöin yksittäisiksi ja irrallisiksi. Jatkossa Pohteen alueen asukkaita voidaan ohjata tutustumaan Omavire-palvelun tarjoamiin maksuttomiin itse- ja omahoito materiaaleihin.
Kansikuva
