Opetuskotihoito - Undervisningshemvård (Pohjanmaan TulKoti)
Toimintamallin tavoitteena on, että hoitotyön opiskelijat harjoittelevat kommunikaatio- ja yhteistyötaitoja, työskentelevät ryhmissä ja ottavat enemmän osaa asiakastapaamisissa asiakkaiden kanssa kotihoidossa.
Hankkeen taustalla on kansallinen tavoite siitä, että iäkäs ihminen voi asua omassa kodissaan mahdollisimman pitkään, jopa elämänsä loppuun saakka. Kun ihminen tarvitsee hoivaa ja huolenpitoa, hän saa sen kotonaan tai kodinomaisessa asuinympäristössä. Pohjanmaalla kotona asuvien ikäihmisten määrä on pienempi kuin muualla Suomessa keskimäärin ja raskaiden palveluiden piirissä olevien määrä keskiarvoa korkeampi (Sotkanet 2019). Tavoitteena on hankkeen avulla siirtää raskaampien palvelujen tarvetta myöhemmäksi ja luoda turvalliset olosuhteet kotona asumiselle. Pohjanmaalla ikääntyneiden kotihoidon ja ympärivuorokautisen hoivan nettokäyttökustannukset (euro/75 vuotta täyttäneet) ovat nousussa ja korkeammat koko maahan verrattuna (Sotkanet 2019). Ennaltaehkäisevien palvelujen kehittämiselle on kustannusten hillitsemisenkin kannalta tarvetta.
Tulevaisuuden haasteisiin henkilöstön riittämättömyydestä halutaan Pohjanmaalla kiinnittää huomiota resurssien kohdentumiseen oikein ja alan kiinnostavuuteen. Pohjanmaan hyvinvointikuntayhtymän pitkän aikavälin tavoitteena on olla houkutteleva työpaikka, jossa asiakas- ja potilasturvallisuus ovat Pohjoismaiden huippua. Innovatiivisille toimintamalleille on koettu olevan tarvetta. Alueelle on aikoinaan kehitetty opetushammashoitola ja opetusterveyskeskus ja hankkeessa olisi tarkoitus hyödyntää näistä saatuja kokemuksia opetuskotihoidon toimintamallin luomiseen.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bakgrunden till projektet är det nationella målet att en äldre människa ska kunna bo i sitt eget hem så länge som möjligt, till och med till slutet av sitt liv. När en människa är i behov av vård och omsorg får hon den hemma eller i en hemlik boendemiljö. Antalet äldre som bor hemma är i genomsnitt mindre i Österbotten än i andra delar av Finland och antalet som behöver tunga tjänster i genomsnitt större (Sotkanet 2019). Syftet är att med hjälp av projektet skjuta fram behovet av tyngre tjänster till en senare tidpunkt och skapa trygga förhållanden för dem som bor hemma. Nettodriftskostnaderna (euro/75 år fylld) för äldres hemvård och omsorg dygnet runt ökar och är högre jämfört med hela landet (Sotkanet 2019). En utveckling av förebyggande tjänster är nödvändig också med tanke på strävan att minska kostnaderna.
För att möta de framtida utmaningar som en otillräcklig personal medför vill man i Österbotten fästa uppmärksamhet vid vikten av att rikta resurserna rätt och att öka intresset för branschen. Ett långsiktigt mål för Österbottens välfärdssamkommun är att vara en attraktiv arbetsplats där klient- och patientsäkerheten är i toppklass. Ett behov av innovativa verksamhetsmodeller har konstaterats. Tidigare har en undervisningstandklinik och en undervisningshälsocentral etablerats i regionen och meningen är att erfarenheterna av dem ska utnyttjas vid framtagningen av en verksamhetsmodell för en undervisningshemvård.
Hankesuunnitelman mukaisesti rekrytoitiin hanketyöntekijät. Työryhmä perustetaan kotihoidon ja oppilaitoksen yhteistyölle. Kohderyhmänä ovat opiskelijat, yhteistyössä ovat mukana oppilaitokset.
Hankkeen tavoite on mallintaa opetuskotihoidon toimintamalli yhteistyössä oppilaitosten kanssa. Malli antaa tulevaisuudessa mahdollisuudet työvoiman sujuvasta siirtymisestä opinnoista työelämään kotihoidossa ja lisää työn imua kotihoidossa. Luodaan opetuksen toimintamalli soveltaen IPE-mallia (interprofessional education) eli moniammatillista opetusta (Barr & Low 2013) kotihoidon oppimisympäristössä yhteistyössä alueen oppilaitosten kanssa. Kyseessä on moniammatillinen yhteistyö eri ammattiryhmien opiskelijoiden kanssa. Malli pilotoidaan kohdennetusti ja otetaan käyttöön vuoden 2023 lopussa.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
I enlighet med projektplanen rekryteras en projektarbetare. En arbetsgrupp för samarbetet mellan hemvården och läroanstalter skapas. Målgrupper är studerande, även läroanstalter deltar i samarbetet.
Projektets mål är att utforma av en verksamhetsmodell för undervisningshemvård i samarbete med läroanstalter. Modellen kommer i framtiden att göra det möjligt att på ett smidigt sätt flytta arbetskraft från studier till arbetslivet inom hemvården och öka engagemanget i hemvårdsarbetet. Utformning av en verksamhetsmodell för undervisning/utbildning med tillämpning av IPE-modellen (interprofessional education), dvs. interprofessionell utbildning (Barr & Low 2013), som sker i en lärmiljö inom hemvården i samarbete med läroanstalter i regionen. Det handlar om ett interprofessionellt samarbete med studerande från olika yrkesgrupper. Modellen pilottestas på ett riktat sätt och införs i slutet av år 2023.
Tavoitteena on suunnitella toimintamalli opetuskotihoidolle ja sitä kautta helpottaa työvoimaan siirtymistä opinnoista suoraan työelämään. Tämä tarkoittaa, että rekrytointi yksinkertaistuu, koska työpaikan hokuttelevuus lisääntyy ja kotihoidon osaaminen lissäntyy ammatillista osaamista lisäämällä. Myös kotihoidon ja oppilaitosten yhteistyö paranee.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Målet är att utforma en verksamhetsmodell för undervisningshemvården och genom den underlätta överföringen av arbetskraft från studier direkt till arbetslivet. Detta innebär att rekryteringen skulle förenklas eftersom arbetsplatsens attraktivitet ökar och kompetensen inom hemvården ökar genom att den interprofessionella kompetensen ökar. Även samarbetet mellan hemvården och läroanstalter förbättras.
Pilotoinnin aikana kannustetaan hoitoalan opiskelijoita, jotka osallistuvat toimintamalliin, vastaamaan siihen liittyvään kyselyyn. Opiskelijoiden antamien vastausten perusteella toimintamallia voidaan muokata niin, että se koetaan myönteisenä opiskelijoiden keskuudessa. Lisäksi luodaan palautelaatikko opiskelijan ohjaajille kotihoidossa, ja myös se otetaan huomioon toimintamallin jatkokehittämisessä.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Under piloteringens gång uppmuntras vårdstuderande som deltar i verksamhetsmodellen att svara på en tillhörande enkät. Genom enkätsvaren som kommer in via studerande kan verksamhetsmodellen formas så att den upplevs som positiv av studerande. Även en feedbacklåda för studerandehandledare från hemvården skapas, även den tas i beaktande vid vidare formning av verksamhetsmodellen.
Kokeilun odotetaan alkavan lokakuussa 2022 ja jatkuvan toukokuuhun 2023 asti.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Piloteringen planeras starta 10/2022 och pågå fram till 05/2023.
Kotihoidon opetuksen toimintamallia suunniteltaessa käytiin tutustumassa Vaasan keskussairaalan kirurgian osastolla 3 ja Mustasaaren kliinisen kehittämisen osastolla*, jossa kartoitettiin näiden osastojen kokemuksia opiskelijoiden ohjaamisesta eri toimintamallien kautta. Koska kliinisen kehittämisen osaston toiminta tekee yhteistyötä Novia-ammattikorkeakoulun kanssa, järjestettiin tapaaminen myös Novia-ammattikoskeakoulun vastaavan opettajan kanssa.
*Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen seurauksena kliinisen kehittämisen osasto on siirretty Pohjanmaan hyvinvointialueelle ja sen nimi on nykyään Mustasaaren yleislääketieteen osasto.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Då verksamhetsmodellen för undervisningshemvården planerades gjordes besök till Vasa Centralsjukhus Kirurgiska avdelning 3 och Kliniska utvecklingsavdelningen i Korsholm* för att kartlägga dessa avdelningars erfarenheter av att handleda studerande genom olika verksamhetsmodeller. Eftersom Kliniska utvecklingsavdelningens verksamhet har ett samarbete med Yrkeshögskolan Novia, hölls en träff med ansvarig lärare från Yrkeshögskolan Novia också.
*Till följd av reformen av social- och hälsovård har Kliniska utvecklingsavdelningen överflyttats till Österbottens välfärdsområde och heter idag Korsholm Allmänmedicinsk avdelning.
Hankesuunnitelmassa Tulevaisuuden kotona asumista tukevat palvelut ikäihmisille 2021-2023 Pohjanmaalla on mainittu opetuskotihoidon toimintamalli. Vastatakseen tulevaisuuden haasteisiin riittämättömällä henkilöstöllä halutaan lisätä kiinnostusta alaa kohtaan. Toimintamallia suunnittelemalla ja kokeilemalla yhdessä kotihoidon ja oppilaitosten kanssa pyritään lisäämään hoitoalan opiskelijoiden kiinnostusta alaa kohtaan. Toimintamallin tavoitteena on mahdollistaa jatkossa työvoiman sujuva siirtyminen opinnoista työelämään kotihoidossa ja kotihoidon työhön osallistumisen lisääminen.
Toimintamalli suunnitellaan ammatillisen koulutuksen perustuvan hankesuunnitelman mukaisesti. Tämä tarkoittaa, että opiskelijoiden ohjaus tapahtuu kotihoidon oppimisympäristössä, jossa on jo vakiintunut moniammatillinen yhteistyö. Mallia kokeillaan ja se otetaan käyttöön vuoden 2023 lopussa.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
I projektplanen för projektet Framtidens tjänster som stöder boende hemma för äldre 2021 - 2023 i Österbotten omnämns undervisningshemvårens verksamhetsmodell. För att möta de framtida utmaningarna med otillräcklig personal vill man öka intresset för branschen. Genom att utforma en verksamhetsmodell och pilotera den tillsammans med hemvården och läroanstalter vill man öka intresset för branschen bland vårdstuderande. Verksamhetsmodellens mål är att i framtiden göra det möjligt att på ett smidigt sätt flytta arbetskraft från studier till arbetslivet inom hemvården och öka engagemanget i hemvårdsarbetet.
Verksamhetsmodellen utformas enligt projektplanen utgående från interprofessionell utbildning. Det innebär att handledningen av studerande sker i en lärmiljö inom hemvården där multiprofessionellt samarbete redan är etablerat. Modellen piloteras och skall sedan införas under slutet av 2023.
Opetuskotihoidon toimintamallia aloitetaan rakentamaan ammatiliselle koulutukselle. Alkutyön aikanan käydään Vaasan keskussairaalassa kirurian osastolla 3 ja Mustasaaren kliinisen kehittämisen osastolla. Näiden käyntien perusteella päätellään, että vertaisoppiminen toimii hyvin Vaasan keskussairaalan kirurgian osastolla 3, ja päätettiin kokeilla vertaisoppimisen ja ammatillisen koulutuksen mallien yhdistämistä.
Toimintamallin suunnittelun aikana päätetään kokeilla myös etäohjausta. Tämä antaa opiskelijoille mahdollisuuden ottaa enemmän tilaa asiakaskäyntien aikana ja lisätä kiinnostusta kotihoidon harjoitteluun.
Ammattilaisten välisen koulutuksen, oppimisparien ja etäohjauksen yhdistämiseksi laaditaan oppilaitoksille, kotihoidon henkilökunnalle ja opiskelijoille suunnattu opas. Ideana on, että opas konkretisoi toimintamallia opiskelijan harjoittelujakson aikana.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Verksamhetsmodellen för undervisningshemvården börjar byggas på interprofessionell utbildning. Under inledande arbetet görs besök till Vasa centralsjukhus Kirurgiska avdelning 3 och Korsholms närsjukhus Kliniska utvecklingsavdelning. Utgående från dessa besök dras slutsatsen att lär-par (peer learning) fungerat bra på Vasa Centralsjukhus Kirurgiska avdelning 3 och man bestämmer sig för att pröva sammanfläta modellerna lär-par och interprofessionell utbildning.
Under arbetet med att utforma verksamhetsmodellen bestämmer man sig för att pröva på handledning på distans också. Detta för att ge studerande möjlighet att ta mer plats under klientbesök och för att öka intresset för att göra praktik inom hemvård.
För att knyta samman interprofessionell utbildning, lär-par och handledning på distans utformas en guiden riktad till läroanstalter, hemvårdens personal och studerande. Tanken är att guiden konkretiserar verksamhetsmodellen under studerandes praktikperiod.
Toimintamallin oppaan lisäksi luodaan opiskelijoille, asiakkaille ja omaisille suunnattuja tiedotuskirjeitä. Opiskelijoille suunnattu tiedote jaetaan ensimmäisen harjoittelupäivän aikana. Tiedotuskirje asiakkaille ja omaisille sisältää tietoa toimintamallin kokeilusta ja sitä jaetaan asiakkaille toimitettavan suostumuslomakkeen yhteydessä. Suostumuslomakkeella asiakas antaa suostumuksensa asiakkaan kotona tapahtuvaan virtuaaliohjaukseen. Nämä löytyvät liitteinä oppaasta.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Utöver verksamhetsmodellens guide, skapas informationsbrev riktade till studerande, klienter och anhöriga. Infomationbrevet till studerande delas ut under första dagen på studerandes praktik. Informationsbrevet till klienter och anhöriga innehåller information om piloteringen av verksamhetsmodellen och delas ut i samband med att en samtyckesblankett förs till klienten. Genom samtyckesblanketten ger klienten samtycke till att virtuell handledning får förekomma i klientens hem. Dessa hittas som bilagor i guiden.
Kokeilu alkaa lokakuussa 2022 ja päättyy toukokuussa 2023. Lokakuusta 2022 maaliskuuhun 2023 hanketyöntekijä pitää tiivistä yhteyttä opetuskotihoidon henkilökuntaan ja opiskelijoihin. Kun toimintamalli tuntuu opetuskotihoidon henkilökunnalle konkreettiselta, he pyrkivät siirtämään vastuuta toimintamallin toteuttamisesta hankkeesta toiminnalle. Siirtoa on motivoitu yrittämällä toteuttaa toimintamallia päivittäiseen työhön niin, että toimintamalli tulee osaksi henkilöstön arkea ja voidaan varmistaa, että toimintamallin käyttö jatkuu kokeilun päätyttyä.
Kokeilun aikana opiskelijoille luodaan tarkastuslista toimintamallin vaiheiden konkretisoimiseksi. Tarkastuslista varmistaa, että opsikelijoilla ja ohjaajilla on käsitys siitä, mitkä vaiheet opsikelijan tulee suorittaa ennen harjoittelujakson päättymistä. Tarkistuslista jaetaan opiskelijoille ensimmäisenä päivänä ja se seuraa opiskelijoita koko harjoittelujakson ajan.
Jotta opiskelijat saavat päivittäistä palautetta, luodaan pohdintalomake, jota opiskelijat ja ohjaajat täyttävät päivittäin. Ajatuksena on, että lomakkeen pitäisi synnyttää luonnollista keskustelua siitä, mitä taitoja opiskelijalla on ja mitä taitoja opiskelijoiden tarvitsee vielä harjoitella.
Nämä dokumentit löytyy liitteinä oppaasta.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Piloteringen startar i oktober 2022 och avslutas i maj 2023. Under tiden oktober 2022 till mars 2023 håller projektarbetaren nära kontakt till personalen och studerande på undervisningshemvården. Då verksamhetsmodellen känns konkret för personalen på undervisningshemvården prövar man göra en överflyttning av ansvaret kring att genomföra verksamhetsmodellen från projektet till verksamheten. Överflyttningen motiveras genom att man försöker implementera verksamhetsmodellen i det dagliga arbetet så att verksamhetsmodellen inkluderas i personalens vardag och man kan säkra att verksamhetsmodellens användning fortsätter efter piloteringen avslutas.
Under piloteringens gång skapas en checklista för studerande för att konkretisera stegen i verksamhetsmodellen. Checklistan säkerställer att studerande och handledare har en bild över vilka moment studerande skall hinna genomgå innan praktikperioden avslutas. Checklistan delas ut under första dagen till studerande och följer studerande under hela praktikperioden.
För att säkerställa att studerande får daglig feedback skapas en reflektionsblankett som studerande och handledare dagligen fyller. Tanken är att blanketten skall skapa en naturlig diskussion kring vilka färdigheter studerande har och vilka färdigheter studerande ännu behöver träna på.
Dessa dokument hittas som bilagor i guiden.
Kokeilun tavoitteena on suunnitella toimintamalli kotihoidon opettamiseen ja sitä kautta lisätä hoitotyön opiskeijoiden kiinnostusta kotihoidon työhön. Tulevaisuudessa tämän pitäisi johtaa kotihoitoon rekrytoinnin lisääntymiseen ja ammatillisen osaamisen lisääntymiseen.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Målet med piloteringen är att utforma en verksamhetsmodell för undervisningshemvård och genom den öka intresset för hemvårdsarbete bland vårdstuderande. Detta skall i framtiden leda till att rekrytering till hemvården ökar och att den interprofessionella kompetensen ökar.
Kokeilun aikana on havaittu, että toimintamalli on tehokkaampi opiskelijoiden keskuudessa, jotka tekevät 6-8 viikon harjoittelun kuin 2-3 viikon harjoittelujakson. Tämä johtuu siitä, että pidempiä harjoittelujaksoja suorittavilla opiskelijoilla on aikaa tutustua asiakkaisiin paremmin, jolloin virtuaaliohjausta voidaan suorittaa enemmän.
Yhdistämällä ammatillisen opetuksen, oppimisparien ja virtuaalisen ohjauksen menetelmiä on nähty, että opiskelijat saavat mahdollisuuden osallistua aktiivisemmin asiakkaisen hoitoon harjoittelujaksojen aikana. Tämä johtuu siitä, että virtuaalisen ohjauksen alaisina opiskelijoilla on paremmat mahdollisuuden olla suorassa yhteydessä asiakkaaseen. Koska ohjaaja, jolla on vakiintunut kontakti asiakkaaseen, ei ole fyysisesti paikalla, asiakas automaattisesti on kontaktissa opiskelijoihin enemmän kuin ohjausten aikana, jolloin sekä opiskelija että ohjaaja ovat fyysisesti läsnä.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Under piloteringen har man sett att verksamhetsmodellen är mer ändamålsenlig bland studerande som gör en 6-8 veckors praktikperiod än studerande som gör 2-3 veckors praktikperiod. Detta till följd av att studerande som gör längre praktikperioder hinner lära känna klienterna bättre, vilket gör att fler tillfällen med virtuell handledning kan genomföras.
Genom att kombinera metoderna interprofessionell undervisning, lär-par och virtuell handledning har man sett att studerande får möjlighet till att ta en mer aktiv roll i vården av klienterna under sina praktikperioder. Detta till följd av att studerande under virtuell handledning får större möjlighet till direktkontakt med klienten. Eftersom att handledaren med eventuell etablerad kontakt till klienten inte finns fysiskt med, väljer klienten automatiskt att involva studerande mer än vid handledningstillfällen då både studerande och handledare är med fysiskt på plats.