Opioidikorvaushoitopotilaan digipolku (RRP, P4, I1)

Opioidikorvaushoidon digipolku on tarkoitettu tukemaan potilasta hoidon aikana. Tavoitteena on vahvistaa sitoutumista ja luoda väylä yhteydenpitoon oman hoitotiimin kanssa. 

Toimintaympäristö

Pirkanmaan hyvinvointialueella opioidikorvaushoitoa toteutetaan sekä omana toimintana miepä-tiimeissä, mutta myös ostopalveluna avohuumehoidon yksiköissä. 

Opioidikorvaushoidon digipolun pilotointi aloitetaan Sastamalan miepä-tiimissä, jossa suurimmalle osalle potilaista on valikoitunut lääkkeeksi pitkävaikutteinen buprenorfiini-injektio. 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Toipumisprosessin tukeminen, muutosvaiheprosessi

Tavoiteltu muutos

Organisaatioille mahdollisuus kustannussäästöihin ja laadun parantumiseen. ​

Ammattilaisten työ kohdentuu sitä tarvitseville. Työn tehostaminen. Puhelinkuorman vähentäminen, kun asiakas viestii suoraan omalle tiimille digipolulla. Informaatio kerättynä yhteen paikkaan, selkeyttää ohjausta. Ammattilaiskontaktit minimiin.​

Asiakkaille seurannan helpottuminen ja motivaation lisääntyminen. Informaatio kerättynä yhteen paikkaan.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmäksi valikoitui korvaushoidon injektiopotilaat​. Pitkävaikutteinen buprenorfiini-injektio annostellaan yleensä joko noin yhden tai neljän viikon välein. Erityisesti harvemmin annosteltavien injektiohoitojen potilaat saattavat jäädä irralleen hoidosta injektioiden väliaikoina. Digipolun tarkoituksena on tukea hoitoa ja auttaa potilasta itsehoitoon vastaanottokäyntien välillä. Korvaushoidossa olevien ajatellaan lähtökohtaisesti olevan sitoutuneita hoitoonsa, jota digipolku tukee.​ Digipolku voisi toimia muillakin päihdepotilailla, mutta korvaushoitopotilailla on helppo aloittaa kokeilu hoidon suunnitelmallisuuden vuoksi. 

 

Muiden kehittämien ratkaisujen hyödyntäminen
Ratkaisun testaaminen

Digipolun suunnittelu 6/24 - 1/25 työryhmässä.

Käyttöönotto 2/25 aluksi yhdellä sote-asemalla kahden päihdesairaanhoitajan toimesta.

 

Ratkaisun perusidea

Opioidikorvaushoidon digipolun tarkoituksena ja tavoitteena on asiakkaan muutosvaiheprosessin tukeminen ja omahoitoon aktivoiminen vastaanottokäyntien välillä ammattilaislähtöisen kolme vuotta kestävän digipolun avulla. Digipolulle on koottuna materiaalipankki, erilaisia herätteitä ja muistutteita, ilmoituksia, tehtäviä, kyselyitä, oirepäiväkirja, liitteitä, ulkoisia linkkejä sekä viestiyhteys omaan hoitotiimiin.