Opiskeluterveydenhuollon digitaaliset palvelut Kymenlaakson hyvinvointialueella (RRP, P4, I1, I4)
Toimintamallissa kuvataan Kymenlaakson hyvinvointialueella tarjottavat opiskeluterveydenhuollon digitaaliset palvelut lukion ja ammattioppilaitosten opiskelijoille.
Opiskeluterveydenhuollon palvelut ovat osa 2. asteen asteen, lukioiden ja ammattioppilaitosten opiskelijoiden, opiskeluhuoltopalveluja. Terveydenhoitajan palvelujen lisäksi opiskelijoille on tarjolla oppilaitoksissa opiskeluhuollon kuraattori- ja psykologipalvelut. Opiskeluterveydenhuollon palvelut järjestetään tyypillisesti oppilaitoksissa, lähellä opiskelijaa. Tärkeää on mahdollistaa opiskelijoille helppo pääsy palveluihin.
Kaakkois-Suomessa sijaitsevaan Kymenlaakson hyvinvointialueeseen kuuluu yhteensä kuusi kuntaa: Hamina, Kotka, Kouvola, Miehikkälä, Pyhtää ja Virolahti. Kymenlaaksossa asuu hieman alle 160 000 henkilöä, joista eläkeikäisen väestöstä osuus on maan suurimpia ja syntyvyys maan matalimpia. Kymenlaakson väkiluku on ollut vuosia laskusuuntainen ja sen on ennustettu vähenevän entisestään tulevien vuosien aikana. Syrjäytymisvaarassa olevia nuoria aikuisia on suhteellisesti maan eniten ja Kymenlaakson alueen lapsiperheiden palvelutarve on suuri johtuen perheiden moninaisista ongelmista.
Digitaalisten palvelujen kehittämisellä vastataan koronaviruspandemian aiheuttamaan hoito-, kuntoutus- ja palveluvelkaan. Lasten, nuorten ja perheiden palveluissa digitalisaation kehittämisellä lisätään perhekeskuspalvelujen saatavuutta ja saavutettavuutta mahdollistamalla tehokas ja oikea-aikainen hoitoon pääsyllä.
Opiskeluterveydenhuollon digitaalisiin ajanvarauspalveluihin liittyvät toimintamallit luotiin yhteistyössä investointi 1 ja palvelun ammattilaisten kanssa. Tekninen osuus toteutettiin yhteistyössä investointi 4 ja 1, palvelun ammattilaisten, ICT ja digitaalisen ajanvarauksen alustan palveluntuottajan kanssa.
Opiskeluterveydenhuollon digitaalisten palvelujen kehittämisen tavoitteena on ollut lisätä 2. asteen opiskelijoiden mahdollisuutta digitaaliseen asiointiin opiskeluterveydenhuollon palveluissa sekä sujuvoittaa palveluihin pääsyä ja palvelujen saavutettavuutta. Tavoitteena on ollut tarjota palveluita opiskelijoille niin lähi- kuin etävastaanottojen muodossa, ja mahdollisuus opiskelijan valita itselleen sopivin asiointitapa sen hetkisen tarpeensa mukaisesti.
Palveluun pääsyn sujuvoittamiseksi terveydenhoitajien ajanvarausjärjestelmän aikatyypit luotiin digitalisesti varattavina oleviksi ajoiksi. Muutoksen toivottiin vähentävän tarvetta muokata ajanvarauskirjojen aikatyyppejä.
Kehittämisen lopputuotoksen on koottu kaikki opiskeluterveydenhuollon digitaalisen ajanvarauksen palvelut ja niihin sisältyvät toimintamallit yhteen oppaaksi. Oppaan tarkoituksena on ollut selkiyttää ja yhtenäistää terveydenhoitajien digitaalisten palveluiden tuottamista hyvinvointialueella.
Saatavilla olevaa mittaritietoa seurataan ja raportoidaan säännöllisesti sekä käydään läpi seurantakokouksissa.
- Digitaalisesti varattujen aikojen määrät (etävastaanotot / lähivastaanotot)
- 1.opiskeluvuoden terveystarkastuksen esitietolomakkeen täyttömäärät Oma Kymenlaakso -sovelluksessa
- Videovälitteisten etävastaanottojen määrät Oma Kymenlaakso -sovelluksessa
- Asiakkailta saatava palaute toteutuneen videovälitteisen etävastaanoton jälkeen.
Digitaalisten ajanvarauspalveluiden kehittämistä toteutettiin opiskeluterveydenhuollossa reilun vuoden ajan. Kehittämistyötä helpotti nimetty kehittämistiimi, jonka osaamista oli mahdollista hyödyntää prosessien yksityiskohtia hiottaessa. Yksittäisten osaprosessien tapaamiset aikataulutettiin siten, että kehittämistä pystyi edistämään tapaamisten välissä sovitulla tavalla toimintamallin kuvaamisen ja teknisten ratkaisujen osalta. Tapaamisista pidettiin muistiota, joka jaettiin kaikille kyseisen kehittämistiimin jäsenille. Osaa palveluista pilotoitiin toimintamallin kuvaamisen helpottamiseksi ennen laajempaa käyttöönottoa.
Yksittäiset toimintamallit ja niihin sisältyvä tekniikka käytiin läpi terveydenhoitajien kanssa ennen käyttöönottoa. Kaikista kehitetyistä toimintamalleista koottiin opas ammattilaisten työn tueksi.
Viestinnän tarpeet kartoitettiin opiskeluhuoltopalvelujen ammattilaisilta työpajassa. Kehittämisen aikana havaittiin tarve viestiä opiskelijoita yhtenäisesti kaikista kehitettävistä digitaalisista opiskeluhuoltopalveluista. Viestinnän yksikkö tuotti laajan materiaalipaketin, joka koottiin yhteistyössä palvelun tuottajan, hyvinvointialueen viestinnän yksikön ja hanketoimijoiden kanssa.
Opiskeluterveydenhuollon palveluita tarjotaan 2. asteen opiskelijoille lukioissa ja ammattioppilaitoksissa. Osa opiskelijoista on alle 18-vuotiaita ja kuuluvat oppivelvollisuuden piiriin.