Oppilaitosyhteistyö Kymenlaakson hyvinvointialueen kotihoidon kuvapuhelinpalvelu

Paikalliset ammattioppilaitokset Eduko (Eduhoiva) ja Ekami lähihoitajaopiskelijoiden ryhmät ja opettajat mukaan Kymenlaakson hyvinvointialueen kotihoidon kuvapuhelinpalvelun ryhmätoiminnan toteuttajina.

Toimintaympäristö

Kymenlaakson alueen ikääntyneiden määrä kasvaa merkittävästi seuraavan 20 vuoden aikana. Yli 85-vuotiaiden määrän on arvioitu kaksinkertaistuvan nykyisestä vuoteen 2040 mennessä. Vuonna 2020 9,5%:lla 75 vuotta täyttäneistä oli kotihoidon asiakkuus ja vuonna 2030 vastaavan luvun on arvioitu olevan 12,1 %.

TulKoti-hankkeen kohderyhmänä ovat Kymenlaakson hyvinvointialueen ikäihmiset, jo palveluiden piirissä olevat asiakkaat sekä ennaltaehkäisevää palvelua tarvitsevat asiakkaat. Hankkeessa on tarkoitus kehittää kaikkia toimia, joiden avulla ikääntyneiden turvallista kotona asumista voidaan tukea. Kehitystoimenpiteissä huomioidaan myös iäkkäiden omaiset, läheiset ja omaishoitajat. Keskeinen kohderyhmä on myös Kymenlaakson hyvinvointialueen kotihoidon 700 ammattilaista. 

Kotihoidon käytössä olevat digitaaliset ratkaisut tuodaan osaksi asiakkaan palvelua kaikissa kotona asumista tukevissa palveluissa mm. oikea-aikaisen kotiutumisen tueksi, kuntouttavaan päivätoimintaan, omaishoitoon yms. Digitaalisten ratkaisujen käyttöönotto tuo muutoksen kotihoidon toimintamalleihin. 

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Kotihoidon etäryhmätoiminnan kehittämisen tarpeena oli kokeilla erilaisia toimintamalleja etäryhmätoiminnan järjestämiseksi sekä lisätä yhteistyötä tulevan hyvinvointialueen ja kunnan toimijoiden kanssa. Etäryhmien tarkoituksena oli lisätä kontakteja kotihoidon asiakkaiden päiviin ja tätä kautta vähentää kotihoidon asiakkaiden yksinäisyyttä ja tuoda virikettä viikkoihin kuitenkin niin, ettei kotihoidon hoitajien työmäärä lisäänny.  

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Koottu kehittäjäjoukko kotihoidon digitaalisen palvelutoiminnan keskuksen etähoidon toteuttajista (kaksi henkilöä), kotihoidon päällystöstä sekä oppilaitosten edustajista.

Muutoksen mittaaminen

osallistujamäärä, palautteet

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä  Kymenlaakson hyvinvointialueen kotihoidon asiakkaat, joilla on kotihoidon  kuvapuhelulaite (kotihoidon laina -tablet) käytössä. Virkistysryhmä-tilaisuudet ovat vuorovaikutteisia ryhmätilaisuuksia ja asiakkaat pääsivät vaikuttamaan  ryhmien sisältöihin.

Ratkaisun perusidea

Kerran viikossa pidetty virkistysryhmä etänä, kotihoidon säännöllisen kuvapuhelupalvelun piirissä oleville asiakkaille. Pohjana kirjastokeskiviikko-malli. Viikoittain vaihtuva, etukäteen ilmoitettu monipuolinen ohjelma asiakkaille. Virkistysryhmää vetää kotihoidon digitaalisen palvelutoiminnan keskuksesta nimetyt henkilöt. Oppilaitokset pitäneet syksyn 2023 aikana 2-tapahtumakertaa/oppilaitos.  

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Oppilaitoksille toimitettu harjoittelukäyttöön kotihoidosta tablet-laitteet, jotka samanlaisia kuin kotihoidon asiakkaille lainattavat tablet-laitteet. Pidetty kummallekin oppilaitokselle koulutus laitteiden käytöstä lähihoitajaryhmien opettajille. Opettajat harjoitelleet laitteen käyttöä oppilaiden kanssa ja lopuksi oppilaat suunnitelleet kahdelle etäryhmäkerralle ohjelmat sovittuina ajankohtina. Ennen varsinaisia ohjelmapäiviä testattiin vielä yhteydet molempiin oppilaitoksiin.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamalli sovellettavissa erilaisiin ryhmätoimintoihin. Avainsanana kuitenkin yhteistyö eri toimijoiden välillä.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Asiakkaita osallistui virkistysryhmää elo-joulukuun aikana 11 eri asiakasta eri puolilta Kymenlaakson hyvinvointialueen kotihoitoa. Pääsääntöisesti ryhmien koko vaihteli viikoittain 2-8 asiakkaan välillä. Ryhmään osallistuneet asiakkaat pääsivät vaikuttamaan ohjelmasisältöihin ja asiakkaiden toiveita toteutettiin virkistysryhmässä. Oppilaitokset toteuttivat ohjelmaa yhteensä neljänä virkistysryhmäkertana.

Oppilaitokset käyneet opiskelijoiden kanssa reflektiokeskustelut seuraavien kysymysten kautta  kummassakin oppilaitoksessa.

  1. Mitä etäryhmän valmistelu tuntui?
  2. Miltä etäryhmän vetäminen tuntui?
  3. Mihin asioihin kiinnitit huomiota ryhmän aikana? 
  4. Muuta palautetta? 

Koosteena vastauksista saatu, että suurin osa opiskelijoista  jännittivät kovasti etukäteen tilaisuutta. Kaikki tuntuivat kuitenkin olleen helpottuneita ja iloisia siitä, että tilaisuus meni hyvin. Osallistujat (kotihoidon asiakkaat kuvapuhelimen päässä)  ottivat  opiskelijat hyvin vastaan  ja se rohkaisi opiskelijoita. Useampi opiskelija jännitti puhumista osallistujien (kotihoidon asiakkaat) edessä mm. siksi, että suomi ei ollut heidän äidinkielensä.  Laitteet toimivat hyvin ja osallistujien ääni kuului hyvin. 

Opettajat kokivat, että yhteistyö aidoissa ohjaamistilanteissa oli todella hyvää harjoittelua etätilaisuuden vetämiseen ja opiskelijat saivat valmiuksia tulevaisuuden työelämään. 

Loppuyhteenvedossa todettu, että malli ja yhteistyö oppilaitosten kanssa jatkuu jatkuvana palveluna. Kotihoidon etähoitajat ja oppilaitokset kokoontuvat jatkossakin säännöllisesti Team-välityksellä suunnittelemaan tulevien kuukausien ohjelmistoa.