Tavoitteena on löytää alueella asuvat yksinäiset ikäihmiset. Palveluohjaus tapahtuu yhteistyöverkostojen kautta: julkinen sektori, järjestöt, sekä tuttavat. Ikäihmiset itse päättävät haluavatko, että heihin ollaan yhteydessä ja antavat luvan yhteystietojen välittämiseen.

Toimintaympäristö

Höyhtyän- ja Kaukovainion suuralueen ikäihmiset, kohderyhmä alueella yhteensä 3634.  Alueelle tällä hetkellä rakennetaan lisää senioritaloja aivan Höyhtyän Välkkeen läheisyyteen. Alueen +65-vuotiaista yksinasuvia on 57 %. Ikäihmisille suunnattua viikoittaista maksutonta toimintaa toteutetaan laajemmalla alueella yhteensä yhdeksässä eri toimipisteessä Oulun kaupungin alueella. Viikoittaisena toimintana järjestetään virike-, liikunta- ja toimintaryhmiä ikäihmiselle. Höyhtyän Välkkeen asukastupa tarjoaa kaikille yhteistä olohuone toimintaa ja arkipäivisin edullisen lounas mahdollisuuden.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Ikäihmiset, joiden koettu hyvinvointi on heikentynyt. Hyvinvointia voidaan edistää lähellä olevilla virike-, kerho-, ja vapaa-aikatoiminnan mahdollisuuksilla, sekä turvallisilla ja välittävillä ympäristöillä.

Suomessa ajankohtaista on väestörakenteen muutos, sillä väestö ikääntyy nopeasti ja väestörakenteen muuttuessa huoltosuhde myös heikkenee. Nopean ikääntymisen taustalla on muun muassa sodan jälkeisten suurten ikäluokkien eläkeiän saavuttaminen.  Vuonna 2021 65 - vuotta täyttäneiden osuus väestöstä oli 22,9 prosenttia ja on arvioitu, että vuonna 2050 Suomen väestöstä noin 12 % on yli 80-vuotiaita. (THL, 2022)

Sosiaali- ja terveysministeriön Laatusuositus hyvän ikääntymisen turvaamiseksi ja palvelujen parantamiseksi 2020–2023 mukaan keskeistä ja tärkeää on edistää ikäihmisten hyvinvointia, terveyttä, toimintakykyä ja osallisuutta. Merkittävä ja tärkeä näkökulma on osallisuuden lisääminen ja vahvistaminen (STM, 2020). Osallisuuslähetteellä vastataan juuri näihin keskeisiin laatusuosituksen teemoihin.

Palveluiden hyvä saavutettavuus on osa arvokasta vanhuutta ja ikäihmisille tärkeää. Palveluista tiedottaminen siirtyy yhä enenevissä määrin internetiin ja ikäihmisillä on usein puutteita tietoteknisissä taidoissa ja/tai mahdollisuuksissa. Palvelutarjonnan olemassa olo ei yksistään ole riittävää vaan tarvitaan erilaisia toimia ikäihmisten aktivoimiseksi, jotta tieto palveluista ja ryhmistä saadaan laajasti ikäihmisten tietoisuuteen. Ennaltaehkäisevillä toimilla toimintakyvyn ylläpitämiseksi ja sairauksien ennaltaehkäisemiseksi voidaan ehkäistä palvelutarvetta ja kustannusten kasvua (THL, 2019). Osallisuuslähetteellä ikäihminen saa tarpeen mukaan henkilökohtaisesti ja/tai postitse tiedon eri virike-, kerho-, ja vapaa-aikatoiminnan mahdollisuuksista. Näin varmistetaan toiminnan saavutettavuus ja tarvittaessa saatetaan ikäihminen valitsemansa toiminnan pariin.

 

Lähteet

Laura Kestilä & Sakari Karvonen, Katsaus Suomen väestöön ja väestön hyvinvointiin tilastojen valossa, Teoksessa Suomalaisten hyvinvointi 2022 THL, 2022. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-996-2

Laatusuositus hyvän ikääntymisen turvaamiseksi ja palvelujen parantamiseksi 2020–2023 Tavoitteena ikäystävällinen. Suomi Sosiaali- ja terveysministeriö ja Suomen Kuntaliitto. Sosiaali- ja terveysministeriö, 2020. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-5457-1

THL 23.10.2019, Iäkkäät.  Saatavilla 13.3.2023 https://thl.fi/fi/web/hyvinvointi-ja-terveyserot/eriarvoisuus/elamankulku/iakkaat

Ratkaisun perusidea

Osallisuuslähetteen perustana on tarvelähtöisyys; alueen ikäihmisten kokemuksellisen yksinäisyyden ja turvattomuuden ennaltaehkäisy ja vähentäminen, sekä osallisuuden vahvistaminen yhteisöllisen toiminnan tuloksena. Tavoitteena on löytää yksinäiset ikäihmiset ja saada heidät ohjattua ryhmätoimintoihin. Toimintaan osallistumisella pyritään lievittämään koettua yksinäisyyttä, ylläpitämään/parantamaan fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista toimintakykyä, sekä vahvistamaan osallisuuden kokemusta. Toiminta täydentää julkisen sektorin toimintaa ja asiakkaat ohjautuvat yhteistyössä julkisen sektorin toimijoiden kautta osallisuuslähete toimintaan tai järjestö toimijoiden, naapureiden tai omaisten kautta.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Osallisuuslähete menetelmä on vapaasti käyttöönotettavissa. Käyttöönotossa huomioitavaa henkilöstöresurssit ja yhteistyö julkisen sektorin toimijoiden kanssa asiakasohjauksen eli lähettävän yhteistyöverkoston kanssa, asiakkaiden ohjaamiseksi osallisuuslähete toimintaan. Toimijalla tulee entuudestaan olla toimintaa, joka suunnattu asiakasryhmälle, palvelutarjontaa ikäihmisille.  Ammattilaiselta osallisuuslähete menetelmänä vaatii perehtymistä ja ymmärrystä asiakasryhmästä, toiminnan tavoitteista, palvelutarjonnasta.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Osallisuuslähetteen myötä voidaan vahvistaa ikäihmisten hyvinvointia, osallisuutta, kuulluksi tulemista, sekä vahvistaa turvallisuuden kokemusta. Toiminnalla tarjotaan ikäihmisen omista tarpeista ja toiveista lähtevää osallistavaa toimintaa virike-, liikunta- ja toimintaryhmien muodossa. Huomioitavaa, että keskeisessä roolissa on kattava palvelutarjotin ja toiminnassa olevat erilaiset ryhmätoiminnot, joista ikäihminen pystyy valitsemaan mieleisensä.

Olennaista toiminnasta tiedottaminen muille toimijoille, järjestö toimijat ja julkisen sektorin toimijat, jotka voivat tehdä yhteistyötä asiakasohjauksessa. Toiminnasta tiedottaminen myös alueellisesti, jotta kaikkien ikäryhmien tietoisuus toiminnasta lisääntyy ja he taas voivat ohjata tuttavia, läheisiään tai naapureitaan osallisuuslähetteen myötä toimintaan.

Osallisuuslähetettä on mahdollista hyödyntää ja laajentaa eri kohderyhmiin esimerkiksi työelämän ulkopuolella olevat.

 

  • Miksi juuri tämä toimintamalli pitäisi palkita?

Osallisuuslähete toimintamallina on ajankohtainen ja vastaa yhteiskunnallisen muutoksen tuomiin haasteisiin ikärakenteen muuttuessa, sekä toiminnan alueellinen ikärakenne huomioiden. Osallisuuslähete toiminnalla pyritään tavoittamaan yksinäisiä ikäihmisiä saaden heitä osalliseksi heidän hyvinvointiansa tukevien toimintojen pariin heidän oman mielenkiintonsa, toiveidensa ja tarpeidensa mukaisesti.

 

  • Mitä olette tehneet aidosti ihmislähtöisten toimintamallien luomiseksi?

Olemme kehittäneet osallisuuslähete toiminnan ihmislähtöisestä ja yksilökeskeisestä näkökulmasta käsin. Olemme luoneet yhteistyöverkostoja julkisen sektorin ja järjestö toimijoiden kanssa asiakasohjauksen toteutumiseksi ja tavoittaaksemme ikäihmiset. Kaikki osallisuuslähetteen myötä asiakkaaksi tulevat ikäihmiset kontaktoimme. Pystymme takaamaan henkilökohtaisen kohtaamisen puhelimitse/kotikäynnin myötä ja kohtaamaan aidosti ihmisen. Kohtaamisella kartoitamme asiakaskohtaisesti yksilön tilanteen, toiveen ja tarpeen, jotka huomioimme eri ryhmiin ohjauksessa. Tarvittaessa voimme toimia saattajana toimintaan osallistumiseksi.

  • Miten toimintamallissanne näkyy TerveSos -palkinnon tämän vuoden teema ”Nyt mennään eikä meinata! Varmistetaan ihmislähtöiset palvelut!”?

Osallisuuslähete toiminnalla lähtökohtaisesti luodaan asiakaskohtaamisia ja asiakaskohtaamisten myötä tavoitteena on löytää ikäihmistä itseään kiinnostavaa toimintaa, jolloin syntyy yhteisöllistä toimintaa eri ryhmiin tai asukastupa toimintaan osallistumisen myötä.

Väestön ikääntyminen Suomessa on ajankohtainen ilmiö ja tulee olemaan sitä myös tulevina vuosina. Viime vuosina esiintyneet koronapandemia ja sota ovat lisänneet ikäihmisten koettua yksinäisyyttä ja turvattomuutta, jolloin yhä suurempi merkitys on osallisuudella, kohtaamisilla ja vertaistuella. Ikäihmisten saattaminen erilaisiin vapaa-ajan toimintoihin lisää heidän hyvinvointiaan. Erilaisilla ryhmätoiminnoilla voidaan ylläpitää psyykkistä, fyysistä ja sosiaalista hyvinvointia ja luoda merkityksellisyyden kokemuksia ikäihmisen arjessa. Yksinäisyyden vähentyminen, merkityksellisyyden kokeminen, mielekkään tekemisen löytyminen, osallistuminen, sekä sosiaaliset suhteet voivat lisätä merkittävästi yksilön koettua hyvinvointia ja vähentää turvattomuuden tunnetta, joilla voi olla vaikutuksia laajemmin yksilön hyvinvointia tarkastellessa.

Osallisuuslähete toimintamalli on juurtumassa toimintaamme ja pyrimme edelleen kehittämään toimintaa. Osallisuuslähete toiminta on mahdollista ottaa eri toimijoiden käyttöön, sekä laajentaa eri kohderyhmiin esimerkiksi työelämän ulkopuolella olevat.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Toiminnan tulokset ovat olleet positiivisia. Vuoden 2022 aikana on kontaktoitu 21 henkilöä puhelimitse ja osalle on tehty kotikäynti. Osa kontaktoiduista henkilöistä on osallistunut Välkkeen järjestämään toimintaan. Toiminnalla ikäihmisten kokemus yksinäisyydestä ja turvattomuudesta on vähentynyt. Kokemukset omista voimavaroista ja elämän merkityksellisyydestä ovat vahvistuneet yhdessä tekemisen ja vuorovaikutuksen myötä.