Osallisuutta arkeen teatterista
Kokemusasiantuntijalähtöistä toimintaa järjestämällä MT-asumisyksiköihin pyritään lieventämään asukkaiden yksinäisyyden tunnetta sekä aktivoida asukkaita ja luoda heihin yhteys. Toimintamuotoina ovat improvisaatioharjoitukset sekä toiminnalliset keskustelutuokiot.
Mielenterveysasumisyksiköissä kautta maan on ollut pidemmän aikaa "trendinä"/toiminta-ajatus, jossa asukkaille ei järjestetä esim. arkisin aktivoivaa toimintaa, vaan odotetaan/edellytetään että heidän osallistuvat asumisyksikön ulkopuolisiin toimintoihin ja aktiviteetteihin. Tämä sinänsä hyvä ajatus ei sovi kaikille asukkaille, ja on havaittu että moni asumisyksiön asukas tuntee yksinäisyyttä ja on passiivinen sekä liikkumaton.
-asukasosallisuus
-toipumisorientaatio
- yksinäisyyden lieventäminen
- osallisuuden vahvistaminen
Kyseinen toimintamalli on syntynyt "asiakkaan" eli toipujien ja läheisten kokemuksista, havainnoista ja ideasta.
Toimintamallilla pyritään aktivoimaan ja saamaan liikkeelle asumisyksiköiden asukkaita sekä lieventämään heidän yksinäisyyden tunnetta. Aktivoinnin lisäksi hyvin keskeistä on saada keskusteluyhteys asukkaan ja kokemusasiantuntijan välille ja sitä kautta tuoda toipimisen esimerkkiä, vertaistukea sekä toivon näkökulmaa.
Toimintaan osallistuneet asumispalvelujen käyttäjät vastasivat palautekyselyyn, jolla kysyttiin mm. toiminnan mielekkyyttä ja merkitystä heille, aktiivisuuden lisääntymistä sekä yksinäisyyden lieventymistä.
Toimintaa ohjanneet kokemusasiantuntijat havainnoivat ja kuvasivat toimintaa asiakkaan näkökulmasta sekä kokemusasiantuntijan näkökulmasta (mm. mikä hyöty kok.asiantuntijuudesta ryhmän ohjaamisessa)
asumisyksiköiden työntekijöitä pyydettiin palautetta ja havaintoja toiminnan mahdollisista vaikutuksista asukkaisiin.
Kyseinen toimintamalli on syntynyt "asiakkaan" eli toipujien ja läheisten tarpeista ja ideasta. Heillä on omakohtaista kokemusta MT-kuntoutujan asumispalveluista asukkaana ja asukkaan läheisenä. Ko. henkilöt eli kokemusasintuntijat ovat olleet keskeisessä roolissa koko kehittämisprosessin ajan.
Lisäksi asiakasymmärrystä kerrytettiin mm. haastattelemalla asumispalvelujen asukkaita (mitä toimintaa kaipaisit+) sekä työntekijöitä (mikä voisi aktivoida asukkaita?)