Toiminta vaatii työntekijän vähintäänkin koordinoimaan toimintaa (toiminnan suunnittelu ja siitä tiedottaminen, kurssijärjestelyt, vapaaehtoisten ja asiakkaiden kohtauttaminen) sekä rekrytoimaan, perehdyttämään ja tukemaan vapaaehtoisia.
Toiminta tarvitsee soveltuvat tilat ja välineet. Yksilöohjauksissa on hyvä olla neutraali ja yksityisyyden säilyttävä tila, jossa on mahdollisuus käyttää internettiä ja puhelinta. Internetkursseille tarvitaan tietokoneita osallistujien käyttöön.
Jotta vapaaehtoiset voisivat onnistua tehtävässään, he tarvitsevat perehdytystä ja tukea. Asioiden hoitamisen ja internetpalvelujen aiheet voivat monista tuntua haastavilta, joten kynnystä voidaan madaltaa konkreettisilla esimerkeillä, apumateriaaleilla ja vinkkilistauksilla siitä, mistä tietoa löytää. Työntekijän tulee myös olla saatavilla aina kun vapaaehtoiset työskentelevät asiakkaan kanssa.
Asiakkaiden ja vapaaehtoisten saaminen samaan aikaan samaan paikkaan on yksi aikaa vievimmistä tehtävistä. Käytimme siihen vapaaehtoisten WhatsApp-listaa tai soittoja vapaaehtoisille. Vapaaehtoinen ja asiakas saivat myös halutessaan sopia uuden ajan tavatessaan. Tapaamisten koordinointi on haaste, jota tulisi vielä kehittää.
Tapaamisten onnistumisen kannalta on myös tärkeää selvittää asiakkaalta, mitä apua hän tarvitsee, jotta hänelle löytyy sopiva apu joko oikeasta vapaaehtoisesta tai työntekijästä. Hankkeessa todettiin, että hoidettavat asiat olivat välillä niin vaikeita, että niitä ei voitu siirtää vapaaehtoisten tehtäväksi.
Asiakkaiden osallisuuden ja toimijuuden vahvistamiseksi oleellista on osallistava ohjaustapa. Sen periaatteita ovat mm.
1) Annetaan sitä tietoa, mitä asiakas tarvitsee - ei vain mitä hän kysyy.
2) Annetaan tietoja ja vaihtoehtoja - ei tehdä päätöksiä asiakkaan puolesta.
3) Minä en tiedä - otetaan selvää -> opetetaan asiakasta etsimään tietoa.
4) Ei tehdä asioita puolesta - tehdään yhdessä (asiakkaan osaamisen taso huomioiden) -> ei oteta valtakirjoja tai täytetä asiakkaan papereita, vaan autetaan tekemisessä tavalla, joka opettaa häntä tekemään asiat itse.
Yksi konkreettisista osallistavista toimintatavoista oli, että asiakkaan kanssa istuttiin vierekkäin tietokoneen äärellä, jolloin molemmat näkivät kuvaruudulle. Asiakkaalle oli oma näppäimistö ja hiiri, mikä helpotti yhdessä työskentelyä, kun "työvälineitä" ei tarvinnut vaihtaa sen mukaan, kumpi jotakin teki. Vastaavasti asiointipuheluita soitettiin kaiuttimella, jolloin molemmat kuulivat samat asiat ja pystyivät osallistumaan keskusteluun.