Päivystävä esihenkilö ikääntyneiden palveluissa
Henkilöstön riittävyys on turvattava myös virka-ajan ulkopuolella. Ratkaisuksi Etelä-Savon hyvinvointialueen ikääntyneiden palveluihin on kehitetty päivystävän esihenkilön toimintamalli.
Ikääntyneiden palveluissa on lakien mukaan turvattava henkilöstön riittävyys ympärivuorokautisesti. Asumispalveluissa on mitoitusvelvoite, ja kotihoidossa on pystyttävä turvaamaan asiakkaille myönnetty palveluaika. Äkilliset poissaolot haastavat jo ennestään vaikean henkilöstötilanteen lisäksi näiden velvoitteiden täyttymistä.
Kohderyhmänä Eloisan ikääntyneiden palveluiden esihenkilöt ja johto (yhteensä n. 50 henkilöä). Toimintamalli vaikuttaa lähes koko ikääntyneiden palveluiden henkilöstöön ( yli 1900 työntekijää)
Toimintamallia varten aluksi haastateltiin muutamia avainhenkilöitä johdosta ja esihenkilöistä, sekä tehtiin kysely toimintamallin tarpeesta ja nykyisistä järjestelyistä koskien päivystysaikaisia sijaisjärjestelyjä.
Lisäksi asiaa työstettiin kolmessa työpajassa, joissa koottiin esihenkilöiden näkemyksiä toimintamallissa huomioitavista yksityiskohdista.