Paljon suun terveydenhuollon palveluita käyttävien potilaiden hoitomalli

Etelä-Karjalan hyvinvointialueen (Ekhva) suun terveydenhuollossa kehitettiin hoitomalli paljon suun terveydenhuollon palveluja käyttävien potilaiden kokonaisvaltaista hoitoa ajatellen. 

Toimintaympäristö **

Malli on kehitetty esimerkiksi hoidon saatavuuden parantamisen näkökulmasta. Tavoitteena mallissa on potilaiden kokonaisvaltainen hoitaminen ja hoitosuunnitelman tekeminen, jotta esimerkiksi potilaan kiireellisten ja puolikiireellisten hammashoitoaikojen kierre saataisiin katkeamaan.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Paljon suun terveydenhuollon palveluita käyttävien potilaiden hoitomallissa hoidetaan paljon palveluita käyttäviä perusterveydenhuollon tasoisia potilaita, jotka tarvitsevat pitkän tähtäimen kokonaishoitosuunnitelman. Malliin sopivat esimerkiksi hoitopelosta kärsivät potilaat, joita hoitavat aiheeseen perehtyneet hammaslääkärit.

Ratkaisun perusidea **

Paljon suun terveydenhuollon palveluita käyttävien potilaiden hoitomallissa hoidetaan paljon palveluita käyttäviä perusterveydenhuollon tasoisia potilaita, jotka tarvitsevat pitkän tähtäimen kokonaishoitosuunnitelman. Malliin sopivat esimerkiksi hoitopelosta kärsivät potilaat, joita hoitavat aiheeseen perehtyneet hammaslääkärit. Tavoitteena mallissa on potilaiden kokonaisvaltainen hoitaminen ja hoitosuunnitelman tekeminen, jotta esimerkiksi potilaan kiireellisten ja puolikiireellisten hammashoitoaikojen kierre saataisiin katkeamaan.

Mallista on työstetty läheteohjeet eri tahoja varten potilaiden ohjautuvuuden edistämiseksi mallin piiriin. Mallista on tiedotettu suun terveydenhuollon henkilöstön lisäksi ajanvarauksista vastaavaa asiakaspalvelukeskusta. Asiakaspalvelukeskukselle on työstetty kriteerit potilaiden ohjaamiseksi malliin:
* Potilaalla on paljon hoidon tarvetta suussa, ja useita peräkkäisiä kiireellisiä tai puolikiireellisiä käyntejä hammashoidossa
* Pelkopotilaat, joilla on runsaasti kiireellisiä tai puolikiireellisiä  käyntejä hammashoidossa 
* Potilas hyötyy hoidosta mallissa 
* Hoitokokonaisuus on epäselvä 
* Vastaanottokeskuksen aikuis- ja lapsipotilaat 
* Lisäksi jos havaitaan potilaita, jotka siirtelevät runsaasti aikoja, voi ajanvarauksen tehdä myös tässä tapauksessa mallin hammaslääkärille, koska syynä jatkuvaan aikojen siirtelyyn saattaa olla esimerkiksi pelko

Myös yhteistyö suun terveydenhuollon päivystyksen kanssa on ollut tärkeässä roolissa, ja hyödynnetty tässä samoja potilaiden malliin ohjaamisen kriteereitä kuin asiakaspalvelukeskuksen kohdalla.

Mallissa työskenteleville hammaslääkäreille on muokattu omanlaiset ajanvarauskirjapohjat, joita hammaslääkärit muokkaava tarpeen mukaan. Mallin potilaille varataan riittävän pitkät hoitoajat. Toimintamalli ajanvarauskirjojen suhteen on mahdollistanut se, että potilaiden mahdolliset jatkohoitoajat saadaan varattua kohtuullisen ajan päähän. Jatkuvuus on tärkeässä asemassa, ja hoitojaksot pyritään järjestämään niin, että potilasta hoitaa yksi ja sama hammaslääkäri.

Hoidon jatkuvuuden näkökulmasta potilaille on lisäksi työstetty oma kutsusyy säännöllisen hoitoonpääsyn varmistamiseksi. Kutsujen tilannetta seuraa Ekhvan hammashoitaja, ja ajat hammashoitoon potilaille soittaa asiakaspalvelukeskus.

Koska mallissa on myös pelkopotilaita, on tunnistettu tärkeäksi toimintatavaksi kontaktoida potilaat erityisesti ennen ensimmäistä hoitokäyntiä. Hoitava hammaslääkäri soittaa potilaalle hoitoa edeltävänä ja/tai samana päivänä ennen ensikäyntiä. Näin hammaslääkäri voi jo etukäteen keskustella potilaan kanssa tulevasta käynnistä ja tutustua potilaaseen, sekä esimerkiksi harkita mahdollisen esilääkkeen käyttöä. Kontaktoinnissa tullaan tulevaisuudessa mahdollisesti hyödyntämään myös etävastaanottoa.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **

Paljon suun terveydenhuollon palveluita käyttävien potilaiden hoitomalli on kehitetty alusta alkaen tavoitteena kehittää pysyvä toimintamalli Ekhvan suun terveydenhuoltoon, ja juurruttamista on työstetty yli toimintayksikkörajojen mallin kehittämisen aloittamisesta asti. Mallille on ollut tunnistettavissa oleva tarve jo pidemmän aikaa. Lisäksi pyritään malliin liittyvän lisääntyvän ja kehittyvän osaamisen säilyttämiseen organisaatiossa.

Vinkit toimintamallin soveltajille **

On tärkeää, että mallissa työskentelee osaavaa ja sitoutunutta henkilöstöä, jolla on tietoa aihepiiristä ja/tai kiinnostusta siihen.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä **

Päivystyksessä usein käyvien potilaiden määrien muutokset, muutokset COC-indeksissä.