Palvelujen laadun varmistaminen pelastustoimessa
Toimintamalli luo yhtenäisiä perusteita palvelujen suunnittelulle, johtamiselle, toimialan omavalvonnan toteutukselle sekä palveluiden laadun varmistamisen menettelyille.
Mallin kehittämiseen on vaikuttanut sosiaali- ja terveydehuollon sekä pelastustoimen uudistukseen liittyvä läinsäädännön muutos, joka edellyttää tulevaisuudessa pelastustoimen palveluiden laadunvarmistamista omavalvonnan keinoin. Riskeinä mallin kehittämisessä on ollut muutoksen pitkittyminen ja epävarmuus tulevista hallinnollisista rakenteista maakuntien hyvinvointialueilla.
Kehittämiseen vaikuttavia tekijöitä ovat myös toimintaympäristön ja yhteiskunnan sisäisen turvallisuuden tilan muutokset, jotka luovat jatkuvasti uusia riskejä, joihin pelastustoimen palveluiden tulisi vastasta sekä toisaalta tuottavat uudenlaista tietoa pelastustoimen palvelutarpeista. Mallin perusajatuksena on se, että toimintaa ja palveluita kehitetään dynaamisesti ja riskiperusteisesti.
Pelastustoimen palveluverkon ja palveluiden kehittämisen uhkana on julkisen sektorin taloudellinen tilanne sekä jo vallitseva rahoitusvaje johtuen lainsäädännön muutoksista, rahoitusmallin muuttumisesta sekä kasvavista toiminnan vaatimuksista esimerkiksi tietojärjestelmäkehityksessä.
Toimintamalli kytkeytyy sisäisen turvallisuuden strategiaan ja tavoitteisiin sekä siinä erityisesti tietojohtamisen kehittämiseen ja yhtenäisen tietoperustan luomiseen. Pelastustoimen strategia kuvaa tarkemmin pelastustoimen toimialan tavoitteet vuoteen 2025.
Malli on myös osa Pelastuslaitosten kumppanuusverkoston strategiaa ja tavoitteiden toetutusta.
Käytännön arjessa kehittäjäjoukkona ovat kaikki toimintamallin käyttäjät pelastuslaitoksilla mutta myös kaikki mallin kautta aiempaa enemmän osallistettavat sidoryhmät ja asiakkaat.
Toimintamallin käyttöönottovaiheessa kehittämistä koordoivat Pelastuslaitosten TKI verkoston sihteeristön jäsenet muodostamalla pienryhmiä, joissa mallin eri osia tarkastellaan käytäntöön soveltaen, yhdessä kehittäen ja kokeillen. Näistä pienryhmistä saatua tietoa jaetaan koko TKI verkoston kautta hyöynnettäväksi ja ideoitavaksi avoimesti kaikille toimijoille.
Toimintamallin valmisteluvaiheessa on osallistettu eri toimialojen asiantuntijoita ja koottu systemaattista palautetietoa erilaisilta toimjoilta koko kahden vuoden ajan esimerkiksi verkostojen, esittelytilaisuuksien ja avoimen vuoropuhelun keinoin.
Toimintamallin käyttäjinä ja kohderyminä ovat pelastustoimen palveluita tuottavat organisaatiot (pelastuslaitokset). Kuitenkin keskeinen osa toimintamallin perustaa on tietojohtamisen keinoin tuotettava ja jatkuvasti lisääntyvä ymmärrys toiminta-alueen riskeistä, asiakkuuksista, pelastustoimen palvelutarpeista sekä pelastustoimen lakisääteisistä tehtävistä.
Asiakasymmärrystä kootaan pelastustoimessa mm. riskiperusteisen toimintaympäristöanalyysin, asiakaspalautetiedon ja kuntien sekä muiden viranomaisten kanssa tehtävän yhteistyön kautta. Asiakasymmärrystä pelastustoimeen tuottavat useat eri toimijat.
Asiakkaita osallistavia keinoja ovat erilaiset tapahtumat kuten 112-päivät, Päivä paloasemalla -tapahtumat, NouHätä kilpailut nuorille ja erilaiset avoimien ovien tapahtumat paloasemilla. Asiakasymmärrystä tulisi toimialalla ehdottomasti lisätä nykyisestä ja osallistavia keinoja kokeilla rohkeammin esimerkiksi ottamalla asiakkaita ja sidoryhmiä mukaan pelastustoimen palvelutasopäätösten valmisteluun.
Toimintamallissa pelastustoimen palvelujen määrittelyn lähtökohtina ovat:
- Asiakastarve, johon perustuen varmistetaan yhteiskunnassa pelastustoimen palveluiden yhdenvertaista saatavuutta, palveluiden määrää sekä oikea-aikaisuutta esimerkiksi kohdentamalla toimintavalmiutta alueille, joissa onnettomuuksien riskit ovat suuremmat ja tuotettujen palveluiden vaikuttavuus on turvallisuuden lisäämisen näkökulmasta suurin.
- Sisäinen toimintakultturi, jonka menettelyjen kautta varmistetaan tuottujen palveluiden laatua, yhteistyölähtöistä palvelujen tuottamistapaa, vaatimusten mukaista organisaatioiden toimintaa sekä systemaattista riskien- ja poikkeamienhallintaa.