Palveluketjujen ja erikoissairaanhoidon yhdyspintojen kehittäminen Keusotessa
Keusotessa tunnistettiin tarve järjestäjäosaamisen vahvistamiselle, jossa palveluketjut toimivat järjestäjäohjauksen työkaluna. Tätä varten luotiin 4-tasoinen prosessiarkkitehtuuri, jonka ydinprosesseina ovat elinkaarimallin mukaiset palveluketjut.
Väestörakenteen muutos ja kiristyvät talouden raamit edellyttävät yksikkö- ja palvelualuerajoja ylittävää matriisipohjaista johtamista. Jotta asukkaille pystytään tarjoamaan tarpeen mukaiset, oikea-aikaiset ja vaikuttavat palvelut tulee järjestäjän luoda rakenteet, joilla turvataan eheät ja sujuvat palveluketjut sekä hyvinvointialueen sisällä kuin perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon välillä.
Hyvinvointialueella on ollut tarve saada sekä järjestäjäohjaukseen ja muutosjohtamiseen että palvelutuotannon kehittämiseen työkaluja.
Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen Tulevaisuuden Sotekeskushakkeen ylätavoitteena on ollut kehittää Keski-Uudenmaan alueelle tulevaisuuden sote-keskus eli monialaisten sote-tiimien verkosto, jota johdetaan vaikuttavuusperusteisesti.
Hankkeen alkaessa Hyvinvointialueella tunnistettiin tarvejärjestäjä osaamisen vahvistamiselle, jossa palveluketjut toimivat järjestäjän työkaluna.
Palveluketjuihin (1. Lasten, nuorten ja perheiden palveluketju, 2) Työikäisten palveluketju 3) Ikääntyneiden palveluketju ja 4) mielenterveys- ja päihdeasiakkaan palveluketju) pohjautuvien segmentoitujen geneeristen asiakasprosessien mallintaminen luo kokonaiskuvaa hyvinvointialueen asiakasryhmäkohtaisesta palvelutarjonnasta ja sen kehittämistarpeista. Luomme pohjaa entistä asiakaslähtöisempien palvelukokonaisuuksien kehittämiselle ja uudenlaista työkalua muutosjohtamiselle.
Projektityön tueksi on koottu asukas-, kumppani- ja henkilöstönäkökulmia kuuden kunnan alueelta Keusote-hyvinvointialue-kiertueella. Lisäksi on hyödynnetty Keusoten asiakaskokemusraportteja ja järjestetty työpajoja vanhus- ja vammaisneuvostolle sekä nuorisovaltuustolle. Kumppaneita ja henkilöstöä on osallistettu myös projektiryhmän työpajoissa ja virtuaalityöpajoissa.
Laajalla osallistamisella on saatu ymmärrystä eri toimijoiden rooleista eri asiakassegmenteissä sekä lisätty asiakasymmärrystä palvelujen kehittämisessä.