Palvelupyyntölomake asumispalveluihin ohjautumisen, toimintakyvyn arvioinnin ja palvelukoordinoinnin tukena, Pirkanmaan HVA ( RRP, P4, I1)INV
Palvelupyyntölomake on otettu käyttöön koko Pirkanmaan hyvinvointialueella osana ohjautusprosessia päihde- ja mielenterveyskuntoutujien asumispalveluihin. Lomake toimii arvioinnin ja palvelukoordinoinnin tukena.
Hyvinvointialueiden muodostumisen yhteydessä 2022 on huomattu, että hyvinvointialueen kunnissa on ollut erilaisia käytäntöjä, miten sosiaalihuoltolain mukaisiin asumisen palveluihin on hakeuduttu ja miten asumisen palveluiden tarvetta on arvioitu. Palveluun ohjautumisen prosessissa on tunnistettu muun muassa haasteena se, että sairaalapalvelusta tulee paljon asiakasohjauksia asumispalveluihin, mutta sairaalapalveluissa toimivat sosiaalityön ammattilaiset eivät käytä sosiaalihuollon asiakastietojärjestelmää.
Pirkanmaan hyvinvointialueella on asumisen ja päihdepalvelun asiakasohjaus organisaatiossa siirretty ikäihmisten ja vammaispalveluiden linjalta työikäisten sosiaalityön linjalle alkuvuodesta 2024. Asiakasohjauksen tehtävänä on olla koko Pirkanmaan alueella asumisen palvelutarpeen arvioinnissa omatyöntekijän tukena, koordinoida asumispalveluihin ohjautumista sekä seurata myös palvelusopimuksien ja kustannuksien toteutumista. Asumispalveluiden myöntämisperusteet on hyväksytty Pirkanmaan aluehallituksen kokouksessa 7.11.2022.
Palvelupyyntölomake on ollut käytössä ennen hyvinvointialueen muodostumista Tampere/Orivesi alueilla osana päihde- ja mielenterveyskuntoutujien asumispalveluihin ohjautumisen prosessia. RRP- hankkeen kehittämisen myötä lomaketta jatkokehitettiin esimerkiksi lisäämällä lomakkeeseen asumisen arjessa toimintakykyä kuvaava arviointitaulukko sekä erilaisia suostumuksen antamiseen koskevia tekstejä. Kehittämistä tehtiin yhteistyössä tietosuojavastaavan, sote-lakimiesten sekä asumisen asiakasohjauksen työntekijöiden kanssa. Lomake otettiin käyttöön koko Pirkanmaan hyvinvointialueella toukokuussa 2024. Lomake on tavoitteena saada myös hyvinvointialueella käyttöönotettavaan Saga asiakastietojärjestelmään.
Kokonaisuus linkittyy vahvasti Pirkanmaan hyvinvointialueen strategian toimeenpano-ohjelmaan 2023-2025:Kärki 2.
c) Mielenterveys- ja päihdepalvelut: uudistamme palvelurakenteen vastaamaan kestävästi kasvavaan palvelutarpeeseen d)Avo- ja sairaalapalvelut – uudistamme alueelliset hoito- ja palveluketju sekä g) Yhtenäistämme asiakasohjauksen monipalveluasiakkaiden määrän kasvun ja palvelukäytön hallitsemiseksi.
Lisäksi se linkittyy Mielenterveys- ja päihdekuntoutujien asumisen ja asunnottomuuden palveluiden verkoston suunnitelma 2024-2035 ( aluehallitus 27.5.2024)
RRP- hanke INV1 TP 1 Palveluvelan purku:
-
Vastataan haavoittuvassa asemassa olevien asukkaiden palvelutarpeeseen entistä tehokkaammin ja kokonaisvaltaisemmin
-
Kehitetään palvelupolkujen ja –kokonaisuuksia kohti alueellista sote-palvelutuotantoa
Päihde- ja mielenterveyskuntoutujien asumispalveluiden asiakkaana on täysi-ikäisiä, joilla on on usein päihde- ja/ tai mielenterveysongelmien vuoksi vaikeuksia pärjätä asumisessaan ja arjen asioiden hoitamisessa kuten esimerkiksi siivoaminen, ruokahuolto, hygienia, talousasiat tai kodin ulkopuolella liikkuminen. Asiakkailla voi olla toimintakyvyn alentumista ja hoivan tarve on noussut. Osalla asiakkaista on myös yöaikaisen hoivan tarvetta.
Päihde- ja mielenterveyskuntoutujien asumispalveluiden palveluverkkoselvitystä varten kerättiin tietoa koko hyvinvointialueen asiakkaiden määristä ja sijoittumisesta eri asumisen palveluihin. Lineaarisen ennusteen mukaan asumispalvelujen asiakasmäärät ovat kasvaneet vuosittain asumispalveluissa ja ennusteen mukaan asiakasmäärien kasvu jatkuu myös tulevaisuudessa. Palveluiden ostohinnoissa on myös tapahtunut nousua.
Yhteisöllisen ja ympärivuorokautisen palveluasumisen asiakkaille tehtiin asiakaskysely ostopalveluiden kilpailutuksen yhteydessä. Tuetun ja tukiasumisen palveluissa oleville asiakkaille tehtiin myös huhtikuussa 2024 asiakaskysely, jossa kyseltiin asiakaskokemusta. Kyselyn perusteella asiakkaat oli hyvin tyytyväisiä saamaansa palveluun esim NPS tulos oli 51 ( asiakaskyselyyn vastanneita oli 122).