Palvelussuhdeasioiden botti, Satakunnan HVA (RRP, P4, I4)
Sata-alueella pilotoidaan tekoälyratkaisua, jossa esihenkilöt ja johtajat voivat esittää kysymyksiä palvelussuhdeasioihin liittyen. Toimintamallin kehittämisen tarkoitus on kokeilla tekoälyagentin kyvykkyyttä hakea vastauksia työsuhdeasioihin.
Kestävän kasvun ohjelman rahoituksella puretaan koronakriisin aikana
syntynyttä hoito-, kuntoutus- ja palveluvelkaa uudistamalla sosiaali- ja terveydenhuollon
toimintamalleja ja ottamalla käyttöön uusia digitaalisia palveluja. Toimenpiteillä edistetään perustason hoitotakuun toteutumista, kavennetaan eriarvoisuutta, panostetaan ongelmien nykyistä varhaisempaan tunnistamiseen ja vaikuttavampaan ennaltaehkäisyyn sekä vahvistetaan palveluiden laatua ja
kustannusvaikuttavuutta. (Suomen kestävän kasvun ohjelma)
Kestävän kasvun satakunta 2 -hankeen yhtenä päätavoitteena on siirtää palvelutuotannon painopistettä enemmän ennaltaehkäiseviin, varhaisen tuen tai digitaalisten palveluiden suuntaan, jotta raskaampien palveluiden tarve vähenee. Kehittäminen kohdentuu hankkeen investointiin 4.4 Otetaan käyttöön hoitotakuuta edistävät palvelumuotoillut digitaaliset innovaatiot työpakettiin Ammattilaisten digitaaliset työvälineet, missä tavoitteena on digiosaavat ammattilaiset Satakunnan hyvinvointialueella.
Satakunnan hyvinvointialueen strategisia linjauksia 2023-2025 ovat muun muassa henkilöstöresurssien kohdistaminen ja työnjaon kehittäminen siten, että ne tukevat palvelujen tuottamista, ict-ja digipalvelujen kehittäminen osana muuta palvelutoimintaa ja alueen pitäminen veto-ja pitovoimaisena. Strategisia arvoja ovat: toimimme ammattillisesti, uudistamme vastuullisesti, palvelemme yhdenvertaisesti ja kohtaamme inhimillisesti.
Tekoäly ja automatisointi on Satakunnan hyvinvointialueen strategiaan ja Digivisioon perustuvaa toimintaa. Toimintamallin pilotoinnin tavoitteina on vähentää ammattilaisille tulevien kysymysten määrää palvelusuhdeasioihin liittyen kustannustehokkaasti, vapauttaa ammattilaisten työaikaa muihin tehtäviin ja nopeuttaa palvelussuhdeasioihin liittyviin kysymyksiin vastausten saamista ja parantaa palvelun saatavuutta ja saavutettavuutta.Toimintamallin kehittämisellä odotetaan osaltaan olevan myönteisiä vaikutuksia muun muassa organisaation toimintakulttuuriin, henkilöstön veto- ja pitovoimaan, koulutustarpeiden tunnistamiseen sekä tekoäly ja automatisointi osaamisen lisäämiseen. Samalla karttuu kokemus tekoäly-/automatisointiratkaisujen käyttöönotosta ja käytöstä sekä näihin liittyen huomioitavista ja vaadittavista asioista, joita voidaan hyödyntää mahdollisesti myöhemmin hankinta vaiheesta lähtien.
Palvelun parempi saatavuus ja saavutettavuus (pilottivaiheessa esihenkilöiden ja johdon tasolle, myöhemmin mahdollisesti koko henkilöstölle), henkilöstöpalveluiden ammattilaisten työajan lisääntyminen muihin tehtäviin ja henkilöstön veto- ja pitovoiman paraneminen (työtyytyväisyys), kulttuurimuutoksen edistäminen kohti digitalisaatiota alueen digivision mukaisesti, kun henkilöstön käyttökokemus ja sitä kautta ymmärrys hyödyistä lisääntyvät.