Palvelutietovarannon kehittämisen ja ylläpitämisen malli Pirkanmaalla
Toimintamallin keskeisenä tavoitteena on asiakasohjauksen edistäminen joustavamman tiedon hyödyntämisen avulla sekä tiedon esittämiseen liittyvien ongelmien kohdennettu ratkaiseminen.
Palvelutietovaranto (myöhemmin PTV) on Digi- ja väestötietoviraston ylläpitämä tietopankki, josta löytyvät tiedot koskien hyvinvointialueen sote-palveluita (palvelukuvaukset perusterveydenhuollon, erikoissairaanhoidon ja pelastustoimen palveluista), palvelun saannin ehdot ja kriteerit, toimintaohjeet ja maksullisuustiedot, sekä asiointikanavat: palvelupaikat, puhelinasiointi ja verkkoasiointi.
Laissa hallinnon yhteisistä sähköisen asioinnin tukipalveluista (29.6.2016/571) todetaan: "Tukipalvelujen käyttöön velvoitetun käyttäjäorganisaation on tarjottava tuottamiaan palveluja sekä sen järjestämisvastuulla olevia palveluja koskevat julkiset tiedot palvelutietovarantoon saataville. Sama koskee käyttäjäorganisaatiota, jolla on oikeus käyttää palvelutietovarantoa, jos se päättää käyttää oikeuttaan." Hyvinvointialueen tuli sopia muiden organisaatioiden kanssa hyvinvointialueelle siirtyvien palveluiden ja asiointikanavien kuvaamisesta Palvelutietovarantoon.
Palvelutiedon kuvaaminen on lakisääteinen velvollisuus. Palvelutietovaranto muodostaa palvelutiedon perustan Pirkanmaan hyvinvointialueen verkkosivuilla. Palvelutiedon kohderyhmänä ovat sekä asukkaat ja asiakkaat, että ammattilaiset.
Näkyvimpänä asiakasohjauksen alustana olevilla Pirkanmaan hyvinvointialueen verkkosivuilla on saadun palautteen ja ammattilaisnäkökulman perusteella pyritty parantamaan käyttökokemusta siten, että tietojen löydettävyys paranisi ja PTV-tiedon hyödyntäminen olisi joustavampaa.
Palvelutietovarantoon kirjattujen tietojen jäsentelyn ja tietomallin muutoksien avulla on tarkoitus helpottaa tiedon jäsentelyä ja ilmaisua sekä kohdennetuilla ratkaisuilla päästä eroon tunnistetuista ongelmakohdista.