Parisuhteen ja sovinnollisen yhteisvanhemmuuden tuki

Parisuhteen ja sovinnollisen yhteisvanhemmuuden tuella edistämme lapsiperheiden hyvinvointia. Parisuhteen ja eron ensiapupisteillä annamme kertaluonteisesti neuvontaa ja ohjausta eron harkintavaiheessa, eron aikana ja eron jälkeen.

Toimintaympäristö

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen toimipisteissä

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Parisuhteiden haasteisiin ja eroon liittyvää matalan kynnyksen neuvonnan tarvetta, perheiden hyvinvoinnin tukemiseen ja palvelujen saavutettavuuteen

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Tarvitaan lisää perheitä tukevia palveluja ennaltaehkäisevää työtä, jotta korjaavan työn tarve vähenee perheissä ja heidän hyvinvointinsa lisääntyy. Sovinnollisen yhteisvanhemmuuden tukeminen sekä lapsen äänen esiin tuominen perhe-eroissa.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen asukkaat ja asiakkaat, lapsiperheet. 

Ratkaisun perusidea

Monessa eri toimipisteessä laajalti hyvinvointialueella, lähellä perheitä olevaa matalan kynnyksen ohjausta ja neuvontaa kertaluonteisesti sekä tarvittaessa palveluohjausta. Toteutetaan parityöskentelynä hyvinvointialueemme ammattilaisia sekä eri järjestöjen toimijoita ja Vantaan seurakunnan toimijoita. Mahdollisuus anonyymiin käyntiin sekä tulkkipalveluun. Ajanvarauksella toimivaa palvelua.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Palveluketjutyöryhmän valmistelutyötä, toimijoiden kokoamista ja markkinointia. Työryhmässä oli jäseninä eri järjestöedustajia, Vantaan seurakunnan edustajia sekä Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen työntekijöitä lasten, nuorten ja perheiden palveluista. Tulevaisuuden sote, asukkaan asialla -hankkeen työntekijä oli toiminnan laajentamisen tukena 2023 loppuun saakka sekä palvelutuotannosta oli mukana lapsiperheiden neuvonnan ja ohjauksen tiimistä työntekijä koordinoimassa palvelun käynnistymistä ja sen tukena. Vuoden 2023 lopussa toiminnan siirtyminen kokonaan palvelutuotannon puolelle hankkeen loppuessa 2023. Yhteiset toimijakokoukset luovat alustan yhteiselle kehittämiselle ja keskustelulle. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Vaatii koordinaattoria huolehtimaan toimijoiden viestinnästä, ajanvarauskalenterin käytöstä ja täyttöasteesta sekä markkinoinnista. Markkinointi on suuri osa onnistumista eli sitä, että perheet löytävät palvleun oikea-aikaisesti. Se vaatii myös yhteistyötä verkostolta perheiden tavoittamiseksi. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Asiakkaat ovat löytäneet palvelua ja kävijöiden palautteiden perusteella he ovat saaneet käynnillä omaan tilanteeseensa helpotusta.