Lilinkotisäätiö heitti Propellipäille haasteen. Miten toipumista voisi tukea pelillisin keinoin? Lilinkotisäätiöllä oli tähän alustavia ideoita olemassa, mutta se oli vielä auki, voisiko näitä edistää pelaamalla. Ja jos, minkälaisella pelillä?

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Lilinkotisäätiö oli pohtinut jo jonkin aikaa mahdollisuuksia luoda toipumisen tueksi pelisovellus. Kun Kukunorin Propellipäät-hanke aloitti toimintansa, kutsui Lilinkotisäätiö Propellipäät-tiimin mukaan yhteiskehittämään pelisovelluksen ensimmäistä prototyyppiä. Pelisovelluksen prototyyppi tuotettiin Googlen Design Sprintiin pohjautuvassa viiden päivän työpajasarjassa, jonka suunnitteli ja fasilitoi Propellipäät-tiimistä Muutosmuotoilupäällikkö Milla Mäkinen, Arviointi- ja seurantapäällikkö Outi Linnolahti ja Palvelumuotoilupäällikkö Raisa Omaheimo. Pelikonseptin tuottivat Metropolian digitaalisen viestinnän opiskelijat Suvi Heinonen, Roope Iivarinen ja Otso Saarikoski.

Liitteet
Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Pelikonseptin ensimmäinen luonnosversio kehitettiin yhteiskehittämispajojen sarjassa viiden päivän aikana. Yhteiskehittämispajoissa oli mukana pelikehittäjiä ja pelialan asiantuntija, Metropolian digitaalisen viestinnän opiskelijat Suvi Heinonen, Roope Iivarinen ja Otso Saarikoski, Propellipäät-tiimi, kokemusasiantuntijoita sekä Lilinkotisäätiön työntekijöitä. Viikon lopuksi luotu prototyyppi testattiin mielenterveystoipujilla. 

Työpajaviikko alkoi ongelmaäpäivällä, jonka aikana määriteltiin yhdessä ydinogelma, johon peli vastaa. Viikko jatkui ratkaisupäivällä, jonka aikana kartoitettiin erilaisia pelillisiä ydinongelmaan liittyviä ratkaisuja. Kolmas päivä oli kiteyttämis-päivä, jolloin kiteytettiin ensimmäinen yhteinen ratkaisuidea. Neljäntenä päivänä tuotettiin pelin ensimmäinen prototyyppi. Viidentenä päivänä, eli perjantaina, prototyyppiä testattiin sen potentiaalisilla käyttäjillä. 

Liitteet
Kuva
Kuvassa näkyy pelisprintin osallistujia yhteisen pöydän äärellä sekä salamapuhenevuoron pitäjä Raisa Omaheimo.
Peli-sprintti alkoi salamapuheenvuoroilla, eli lyhyillä alustuksilla, jotka liittyvät pelillistämiseen. Propellipäät-tiimin Palvelumuotoilupäällikkö Raisa Omaheimo alusti osallistujat pelillistämisen perusasioihin. Muita alustajia olivat Sonja Ängeslevä, Mike Pohjola sekä Heli Lumiaro.
Kuva
Kuvassa näkyy pöydällä olevalle mustalle liitutaulukankaalle kirjoitettuja miten voisimme-alkuisia kysymyksiä.
Salamapuheenvuorojen aikana peli-sprintin osallistujat kirjasivat liitutaulukangaspöytäliinalle puheenvuoroista mieleen tulevia kysymyksiä. Kysymykset kirjoitettiin pöytäliinalle liitutaulutusseilla. Jokainen kysymys alkoi sanoilla "Miten voisimme..?".
Kuva
Kuvassa näkyy peli-sprintin osallistujia tarkastelemassa seinälle kiinnitettyjä liimalappuja, joihin on kirjattu erilaisia pelielementtejä.
Kun yhteiset kysymykset oli päätetty, tuotettiin ratkaisuina polttavimpiin kysymyksiin erilaisia elementtejä, joita pelissä voisi olla. Elementit kirjattiin liimalapuille ja kategorisoitiin, jotta niitä voitaisiin tarkastella yhdessä.
Kuva
Kuvassa näkyy tietokoneita pöydällä, joiden avulla benchmarkataan ideoita peliprotoon.
Peli-sprintissä haettiin myös ideoita muualta, eli benchmarkattiin, pienryhmissä.
Kuva
Kuvassa yksi osallistujista piirtää sovelluksen prototyyppiä paperille.
Prototyypin työstäminen aloitettiin peli-sprintissä yksilötyöskentelystä.
Kuva
Kuvassa näkyy ryhmätyöskentelyä, jossa piirretään yhteistä prototyyppiä.
Yksilötyöskentelystä siirryttiin pienryhmiin, joissa tuotettiin ryhmän yhteinen proto.
Kuva
Kuvassa näkyy ihmisiä pöydän äärellä, jolle on asetettu pelin prototyypin osia paperille piirrettyinä.
Pienryhmien tuottamat paperiprotot käytiin yhdessä läpi ja niistä poimittiin tärkeimmät elementit yhteiseen protoon.
Ratkaisun perusidea **

Googlen Design Sprint on systemaattinen työpajasarja, jonka avulla voi kehittää erilaisia ratkaisuja sekä konkreettisia prototyyppejä sekä testata ne asianomaisilla. Tämä toimintamalli on esimerkki siitä, miten Design Sprint muotoutuu Peli-Sprintiksi, jonka lopputulemana saatiin ensimmäinen prototyyppi Lilinkotisäätiön toipumispelistä.

Ensimmäistä prototyyppiä jatkokehitettiin vielä Metropolian opiskelijoiden toimesta. Pelikonseptin pohjalta kirjoitettu hankehakemus sai rahoituksen STEAlta keväällä 2019. Peli-sprintti toimi näin ollen myös hankehakemuksen tukena.

Liitteet
Vinkit toimintamallin soveltajille **

Ota opiskelijoita mukaan kehittämistyöhösi! He saavat itselleen samalla tärkeää kokemusta ja opintopisteitä, ja toiminnan kehittämisesi saa mukaan taitavia, ulkopuolisia ajattelijoita.