Pelikonseptin luominen sprinttaamalla
Lilinkotisäätiö heitti Propellipäille haasteen. Miten toipumista voisi tukea pelillisin keinoin? Lilinkotisäätiöllä oli tähän alustavia ideoita olemassa, mutta se oli vielä auki, voisiko näitä edistää pelaamalla. Ja jos, minkälaisella pelillä?
Lilinkotisäätiö oli pohtinut jo jonkin aikaa mahdollisuuksia luoda toipumisen tueksi pelisovellus. Kun Kukunorin Propellipäät-hanke aloitti toimintansa, kutsui Lilinkotisäätiö Propellipäät-tiimin mukaan yhteiskehittämään pelisovelluksen ensimmäistä prototyyppiä. Pelisovelluksen prototyyppi tuotettiin Googlen Design Sprintiin pohjautuvassa viiden päivän työpajasarjassa, jonka suunnitteli ja fasilitoi Propellipäät-tiimistä Muutosmuotoilupäällikkö Milla Mäkinen, Arviointi- ja seurantapäällikkö Outi Linnolahti ja Palvelumuotoilupäällikkö Raisa Omaheimo. Pelikonseptin tuottivat Metropolian digitaalisen viestinnän opiskelijat Suvi Heinonen, Roope Iivarinen ja Otso Saarikoski.
Pelikonseptin ensimmäinen luonnosversio kehitettiin yhteiskehittämispajojen sarjassa viiden päivän aikana. Yhteiskehittämispajoissa oli mukana pelikehittäjiä ja pelialan asiantuntija, Metropolian digitaalisen viestinnän opiskelijat Suvi Heinonen, Roope Iivarinen ja Otso Saarikoski, Propellipäät-tiimi, kokemusasiantuntijoita sekä Lilinkotisäätiön työntekijöitä. Viikon lopuksi luotu prototyyppi testattiin mielenterveystoipujilla.
Työpajaviikko alkoi ongelmaäpäivällä, jonka aikana määriteltiin yhdessä ydinogelma, johon peli vastaa. Viikko jatkui ratkaisupäivällä, jonka aikana kartoitettiin erilaisia pelillisiä ydinongelmaan liittyviä ratkaisuja. Kolmas päivä oli kiteyttämis-päivä, jolloin kiteytettiin ensimmäinen yhteinen ratkaisuidea. Neljäntenä päivänä tuotettiin pelin ensimmäinen prototyyppi. Viidentenä päivänä, eli perjantaina, prototyyppiä testattiin sen potentiaalisilla käyttäjillä.