Perhekeskuksen verkostojohtaminen
Toimintamalli kuvaa perhekeskuksen verkostojohtamisen mallia ja siihen liittyviä tiedolla johtamisen työkaluja. Toimintamalli pohjautuu yhdeksän pirkanmaalaisen kunnan yhteiseen kehittämisprosessiin ja sen tuotoksiin.
Perhekeskustoimintaa on kehitetty Suomessa 2000-luvulta alkaen osana kansallisia muutosohjelmia ja hankkeita. Perhekeskuksella tarkoitetaan lasten, nuorten ja perheiden palveluiden ja toimintojen verkostoa, jota johdetaan yhteensovitettuna kokonaisuutena. Perhekeskuksen tavoitteena on edistää lasten, nuorten ja perheiden terveyttä ja hyvinvointia, siirtää painopistettä korjaavista palveluista ehkäiseviin ja ennakoiviin palveluihin, vahvistaa varhaista tukea ja hoitoa, tarjota vertaistukea ja vahvistaa yhteisöllisyyttä, mahdollistaa yhdenvertainen pääsy palveluihin sekä hillitä kustannusten kasvua.
Pirkanmaalla perhekeskusta kehitetään kansallisten linjausten pohjalta, verkostomaisesti, yhteensovittamalla eri organisaatioiden, ammattilaisten ja fyysisten toimipisteiden palveluita ja toimintaa. Perhekeskuksen toimijaverkostoon kuuluvat kunnat, hyvinvointialueen sote-palvelut, alueen yhdistykset ja järjestöt, seurakunnat ja uskonnolliset yhteisöt sekä Kela. Perhekeskus yhteensovittaa kaikki lasten, nuorten ja perheiden palvelut ja toiminnot tietyllä alueella.
Lainsäädäntö ohjaa ja suorastaan velvoittaa lasten, nuorten ja perheiden kanssa työskenteleviä yhteistoimintaan. Laki sosiaali ja terveydenhuollon järjestämisestä (612/2021) velvoittaa kuntia ja hyvinvointialueita toimimaan yhteistyössä terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseksi sekä keskenään että muiden julkisten toimijoiden, yksityisten yritysten ja yleishyödyllisten yhteisöjen kanssa. Monialaisesta yhteistyöstä säädetään myös esimerkiksi Terveydenhuoltolaissa (1326/2010), Sosiaalihuoltolaissa (1301/2014) ja Varhaiskasvatuslaissa (540/2018).
Pilottiin kutsuttiin alkuvuodesta 2022 mukaan yhdeksän kuntaa perhekeskusverkostoineen Pirkanmaan läntiseltä ja eteläiseltä alueelta. Pilotin työskentelyyn osallistuivat pääasiassa kyseisten verkostojen perhekeskusohjausryhmät. Mukana oli esihenkilöitä, johtajia ja suunnittelijoita kuntien sivistys- ja sote-palveluista, järjestöistä, seurakunnista ja Kelasta.
Pilotille perustettiin ohjausryhmä, joka koostui pilottikuntien sivistys- ja sote-johtajista. Työskentelyä koordinoi kaksi kehittäjää, kahdesta eri kunnasta. Työskentelyn suunnittelusta ja työkalujen kehittämisestä vastasi suunnitteluryhmä. Verkostotyön asiantuntija Timo Järvensivu ja start-up -yritys Uotta Oy vastasivat yhteisen työskentelyn fasilitoinnista sekä toivat pilottiin tutkimustietoa verkostojen johtamisesta.
Aloitimme muodostamalla tilannekuvan yhteistyöverkostosta. Mikä on perhekeskusverkoston yhteinen tavoite? Keitä verkostoomme kuuluu? Miltä verkostomme näyttää? Haimme vastauksia työpajoissa. Piirsimme verkostosta erilaisia kuvia. Pohdimme tavoitetta ja yhteistyötä eri näkökulmista, esimerkiksi asiakkaan, palveluiden, asiantuntijoiden, johdon, talouden, vaikuttavuuden ja unelmien näkökulmista.
Huomasimme pian, että suuntamme tässä verkostossa on yhteinen. Tiesimme, mitkä ovat yhteiset tavoitteemme ja keitä tarvitsemme mukaan näiden tavoitteiden toteuttamisessa. Ymmärsimme samalla, että tämä ei vielä riitä. Toteutustyö tarvitsee suunnan ja toimijajoukon kokoamisen lisäksi konkreettisia yhteisiä tekoja, mikä puolestaan edellyttää sujuvia yhteisiä toimintatapoja.