Perhonen perheverkosto
Perhonen perheverkosto on matalan kynnyksen monialaisen yhteistyön toimintamalli. Monialaisen neuvonpidon järjestäminen on tehty perheille ja ammattilaisille helpoksi. Perhonen kokoontuu sovittuna ajankohtana siinä laajuudessa kuin se on asiakkaan asian kannalta tarpeellista.
Perhonen toimintamallilla pyritään tulevaisuuden perhekeskus -tyyliseen toimintaan, joka on meneillään olevan sote-uudistuksenkin tavoitteena. Tarkoituksena on, että perheiden palvelut olisivat paremmin saatavilla. Perheen ei tarvitse asioida monen eri toimijan kanssa erikseen saadakseen tarvitsemansa avun. Perhosen toimintamallin avulla eri toimijoiden päällekkäinen työ vähentyy, mikä vaikuttaa kustannuksia ja resursseja säästävästi. Matalan kynnyksen toimintamalli ei leimaa perhettä ja on helposti lähestyttävä.
Hiukkavaaran monitoimitalo on avattu uudelle asuinalueelle syksyllä 2017. Monitoimitalossa on peruskoulun ja päiväkodin lisäksi nuorisotilat, kirjasto, neuvola- ja perhesosiaalityön palveluja sekä kansalaisopiston toimintoja. Toimintamallin alkuna on ollut Lape-hankkeen (2017-2019) pilotissa alkanut eri toimijoiden yhteinen pohdinta verkostomaisen perhekeskusmallin luomiseksi niin, että perheet voisivat mahdollisimman kattavasti saada tarvitsemansa palvelut saman katon alta.
Mallissa on taustalla vuoden mittainen pilotointi, jossa eri ammattiryhmät tutustuivat toistensa työnkuviin ja näiden kokoontumisten perusteella rakentui Perhonen- verkostoyhteistyömalli.
Tavoitteena on, että malli tulee tunnetuksi alueella ja perheet osaavat myös itse pyytää Perhonen- perheverkostopalaveria. Tavoitteena on kehittää ja lisätä alueellista yhteistyötä.
Indikaattorina tuen järjestyminen varhaisessa vaiheessa. Kun tuki saadaan riittävän ajoissa perheeseen, myös lastensuojeluilmoitukset vähenevät. Perheiden tilanteista saadaan tietoa alueellisen hyvinvointikyselyn kautta. Kyselyn tulosten perusteella pyritään muokkaamaan palveluja perheiden tarpeita vastaavaksi.
Asiakkaiden tarpeiden kartoitus ja palveluiden suunnittelu niiden pohjalta.
Tutustuminen eri ammattiryhmien työnkuvaan.
Yhteinen näkemys palveluista ja kehittämistarpeesta.
Asiakasryhmä koostuu tietyllä alueella asuvista lapsiperheistä. Perheet itse tai perheen luvalla toimijaverkoston eri tahot, voivat olla yhteydessä perheverkosto Perhosen yhteyshenkilöön palaverin järjestämiseksi. Alueen asukkailta on kerätty hyvinvointikyselyllä tietoa heidän palvelutarpeensa kartoittamiseksi useaan kertaan, viimeksi syksyllä 2020.