Toimintamallin tarkoituksena on kehittää keväällä 2024 perhesosiaalityön tiimissä käyttöön otettua pikkutiimimallia. Tavoitteena on mm. vähentää työntekijöiden kuormitusta sekä parantaa asiakastyön laatua ja lakisääteisissä määräajoissa pysymistä.

Toimintaympäristö

Lapsiperheiden sosiaalityössä tehdään sosiaalihuoltolain (36 ja 37 §) mukaisia palvelutarpeen arviointeja lapsille ja perheille sekä selvitetään lastensuojelulain (26 §) mukaisesti lastensuojelun tarvetta. Lapsiperheiden sosiaalityössä tehtävät palvelutarpeen arvioinnit ovat osa hyvinvointialueen sosiaalipalveluita, joten valtion sekä hyvinvointialueiden taloudelliset säästöpaineet vaikuttavat väistämättä myös palvelutarpeen arviointien tekemiseen. Palvelutarpeen arviointien tulee olla asiakkaiden tilanteet huomioiden riittävän laajoja sekä laadukkaita ja tavoitteena on ennaltaehkäistä perheiden tilanteiden kriisiytymistä ja ohjata perheet oikea-aikaisesti palveluiden piiriin. Toisaalta on tärkeää myös ehkäistä lastensuojelullisten huolten syntymistä ja vaikuttaa näin hyvinvointialueen menojen kasvuun.

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Lapsiperheiden sosiaalityössä tehdään toistuvasti palvelutarpeen arviointeja samoille asiakaslapsille. Huolenaihe voi olla toistuvasti sama tai eri huolenaiheet voivat vähitellen kertyä, kun lapsen tilanne monimutkaistuu. Sopivaa palvelua ei välttämättä ole löytynyt ennaltaehkäisevistä palveluista tai asiakasperhe ei ole ollut halukas sen vastaanottamiseen.

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Laadukkaat palvelutarpeen arvioinnit sekä oikea-aikaiset ja toimivat lapsiperhepalvelut edistävät asiakkaiden hyvinvointia ja toimintakykyä. Toistuvissa palvelutarpeen arvioinneissa asiakkaan tilannetta arvioidaan aina uudelleen ja mahdollisesti vaihtuvan työntekijän toimesta. Vaikka palvelutarpeen arviointi on itsessään interventio perheen tilanteeseen, ei sen aikana annettu ohjaus ja neuvonta välttämättä tuo lapsen tilanteeseen riittävää muutosta. Toistuvien palvelutarpeen arviointien sijaan perhe voisi hyötyä pidempiaikaisesta työskentelystä, jossa pysyvä suhde sosiaalityön työntekijään mahdollistaisi tarvittavien muutosten läpiviemisen perheessä. 

Toistuvien palvelutarpeen arviointien tekeminen vie sekä asiakasperheen että työntekijöiden resursseja, kun samoja asioita selvitetään uudelleen ja uudelleen. Lisäksi ne usein turhauttavat sekä työntekijöitä että perheitä. Toistuvien palvelutarpeen arviointien tunnistaminen ja niihin uudenlaisten työtapojen kehittäminen voisi mahdollistaa oikein asioiden ja haasteiden äärelle pääsemisen. Tämän myötä perheet saisivat oikea-aikaista palvelua ja tarvittavaa muutosta arkeen.

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Kehittämistehtävä tehdään yksittäisessä lapsiperheiden sosiaalityön tiimissä, joten toimijajoukko on valmiiksi määritelty sitä kautta. Jatkokehittämisen osalta tulee merkittäväksi saada kehittämiseen mukaan esimerkiksi asiasta päättäviä esihenkilöitä ja päälliköitä.

Tavoiteltu muutos

Kehitettävällä mallilla on tavoitteena vähentää toistuvia palvelutarpeen arviointeja lapsiperheiden sosiaalityössä. Muutoksena asiakasnäkökulmasta on se, että lapsi ja perhe ohjautuisi nopeammin ja oikea-aikaisesti tarvitsemiinsa palveluihin.