Pirkanmaan alueellinen liikuntaneuvonnan toimintamalli (RRP, P4, I2)

Rakennetaan yhdessä Pirkanmaan kuntien kanssa yhtenäinen prosessinomainen liikuntaneuvonnan toimintamalli. Mahdollistetaan sujuva yhteistyö hyvinvointialueen ja kunnan liikuntatoimen välillä sekä asiakkaan sujuva ohjautuminen palveluun.

Toimintaympäristö

Jokaisessa Pirkanmaan kunnassa on vähintään yksi liikuntapalveluiden työntekijä, joka voi auttaa asukkaita liikunnallisen elämäntavan omaksumisessa. Monet Pirkanmaan kunnat ovat jo vuosia tarjonneet poikkihallinnollista liikuntaneuvontaa. Hyvinvointialueiden toiminnan alkaessa vuoden 2023 alussa osa näistä hyvistä käytännöistä kuitenkin keskeytyi, koska yhdyspintatyötä ei onnistuttu jatkamaan sujuvasti.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kunnat voivat määritellä itse kohderyhmän, jolle liikuntaneuvontaa tarjotaan. Hyvinvointialueen tavoitteena on tunnistaa sosiaali- ja terveydenhuollon vastaanotolla ne, jotka liikkuvat terveytensä kannalta liian vähän.

Ratkaisun perusidea

Tarkoituksena on luoda yhtenäinen liikuntaneuvonnan toimintamalli, mikä mahdollistaa sujuvan ohjautumisen hyvinvointialueen palveluista asukkaan oman kunnan maksuttomaan liikuntaneuvontaan. Liikuntaneuvonnan palveluketjussa terveyden- ja sosiaalihuollon palveluissa otetaan liikkuminen puheeksi ja pyritään tunnistamaan varhaisessa vaiheessa riskitekijät, jotka voivat johtaa kansansairauksiin tai heikentää työ- ja toimintakykyä. Asiakas saa tarvittaessa varhaisen vaiheen ohjausta ja neuvontaa terveydenhuollon ammattilaiselta, kuten fysioterapeutilta tai hoitajalta. Yhdyspintatyön ansiosta liikuntaneuvonnan palveluketju mahdollistaa eri toimijoiden henkilöstöresurssien ja osaamisen tehokkaan hyödyntämisen sekä asiakkaan tarpeiden mukaisen palveluun ohjautumisen. Yhdyspintatyön onnistumisen kannalta keskeistä on toimivat yhteistyösuhteet eri organisaatioiden välillä, mikä edistää palvelupolkujen kehittämistä ja palveluista tiedottamista.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Poikkihallinnollista liikuntaneuvonnan palveluketjua voidaan hyödyntää kaikissa Pirkanmaan kunnissa, mutta se vaatii riittäviä resursseja kunnan liikuntapalveluissa sekä kaikkien liikuntaneuvontaprosessiin osallistuvien ammattilaisten osallistamista. Lisäksi tarvitaan jatkossakin toimivat yhteistyösuhteet hyvinvointialueen ja kuntien liikuntapalveluiden välillä. Hyvinvointialueen laajuinen koordinointi liikuntaneuvonnan toimivuuden takaaminen sekä kehittäminen tarvitsee työaikaresurssia hyvinvointialueelta toteutuakseen. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Pirkanmaalla on toiminut pitkään liikunnan aluejärjestön toimesta liikuntaneuvontaa tekevien kunnan liikunnanohjaajien verkosto, mikä on ollut tärkeimpiä toimivan yhdyspintatyön tekijöistä. Toimintamallia tulisi hyödyntää laajasti hyvinvointialueen eri palvelulinjoilla.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Yhtenäinen toimintamalli sekä siihen liittyvät kirjaamisen ja tilastoinnin käytännöt ovat vasta käyttöönottovaiheessa, joten emme vielä pysty arvioimaan niiden paikallista vaikuttavuutta. Liikuntaneuvonnan vaikuttavuudesta on kuitenkin näyttöä esimerkiksi Etelä-Pohjanmaalta Vesote-hankkeen ajalta.