Pirkanmaan hyvinvointialueen ammattilaisen digituen malli

Pirkanmaan hyvinvointialueen ammattilaisen digitukea kehitetään huomioiden niin hyvinvointialueen sote-ammattilaiset kuin muidenkin organisaatioiden ammattilaiset, jotka tarjoavat työssään digitukea. Asukkaan sote-digituki on kuvattu omana mallinaan.

Toimintaympäristö

Yhteiskunta ja erilaiset palvelut digitalisoituvat vauhdilla niin myös julkiset sote-palvelut. Digitukea tarvitaan digiosallisuuden ja digiesteettömyyden lisäämiseksi sekä vahvistamiseksi. Organisaatiolla on velvollisuus huolehtia omien työntekijöidensä riittävästä osaamisesta.

Ammattilaisten rohkaisua ja osaamisen lisäämistä sähköisten palveluiden käyttöön tarvitaan, jotta työn tekeminen on mielekästä ja ammattilaiset osaavat ohjata myös asiakkaitaan palveluiden käytössä.

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Digituen malli on sidottu tiiviisti osaksi Pirkanmaan hyvinvointialueen strategisia kärkiteemoja.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Pirkanmaan hyvinvointialueen ammattilaiset sekä työssään digitukea tarjoavat muiden organisaatioiden ammattilaiset.

Ratkaisun perusidea

Ratkaisun perusajatus on luoda ammattilaiselle hyvä digityökokemus, kun hän tietää mistä voi kysyä neuvoa digiongelmissa. Tuki on tarpeen tuoda riittävän lähelle ammattilaista ja mielellään tutun ihmisen antamaksi. Silloin kysymisen kynnys on mahdollisen matala. Ajatuksena on, että jokaisessa hyvinvointialueen yksikössä olisi yksi digivastaava, joka muun työn ohessa voisi tukea kollegoitaan. Digivastaavalla olisi esihenkilönsä tuki toimintaan ja esihenkilöllä olisi hyvä tietämys omassa yksikössä käytössä olevista digityövälineistä. Diviastaavan ja esihenkilön tukena toimivat digikehittäjät (hanketyö) ja Istekki.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Muutos lähtee esihenkilöistä. Esihenkilöille järjestetään vuosikvartaaleittain esihenkilösparrit, joissa lisätään heidän digitietämystään. Esihenkilöillä tulee olla työhön myös omien esihenkilöidensä tuki. Esihenkilöiden pitää tietää selkeästi oma vastuunsa henkilöstönsä perehdyttämisessä ja jatkuvan kehittämisen ylläpitämisessä sekä nimetä yksikköönsä digivastaava tai vastaavat.
Digivastaaville pitää olla selvillä mitä heiltä vastuutehtävässään odotetaan ja kehen he ovat yhteydessä, kun eivät osaa vastata kentältä nouseviin kysymyksiin. Yksikössä käytössä olevat digityökalut tulee olla selkeästi kuvattuna kaikkien yhteisen ymmärryksen lisäämiseksi.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Toiminta on nyt käyttöönottovaiheessa, joten muutosta ei voida vielä kuvata.