Pitkäaikaisen kipupotilaan hoitoprosessi
Tavoitteena on asiakkaan mahdollisimman nopea hoidon aloittaminen. Asiakkaan asia etenee tarvittaessa moniammatillisesti ja sujuvasti. Asiakkaan huomioiminen läpi prosessin.
Kainuun Hva pyrkii kustannustehokkaaseen toimintaan ja palveluiden sujuvoittamiseen.
Pitkäaikaiset kipupotilaat ottavat toistuvasti yhteyttä vastaanotoille ja kipupoliklinikoille. Asiakasta pompotellaan ammattilaiselta toiselle, yhteistyö puuttuu. Hoitoon pääsy pitkittyy.
Moniammatillinen kiputiimi (pth+esh) : kipulääkäri, kipuhoitaja, pth-lääkäri, kipuyhdyshenkilöt, psyk.sairaanhoitaja, ft(pth+esh), asiakasedustus
Tavoitellaan sitä, että asiakas saa yhteyden saman päivän aikana, hoito käynnistyy nopeasti. Asiakas aktivoituu myös lääkkeettömiin hoitoihin. Moniammatillinen yhteistyö lisääntyy. Hoitoon pääsy sujuvoituu ja nopeutuu.
Seurataan päiväkohtaisia asiakaskontakteja vastaanotoilla ja vuositilastoja kipupoliklinikan yhteydenotoista prosessin aikana. Onko kaikki asiakkaat kontaktoitu vastaanotoilla saman päivän aikana? Lähtevätkö kipupoliklinikan kontaktit laskuun?
Kaikkiin päiväkohtaisiin kontakteihin on vastattu. Kipupotilas tunnistetaan käyttämällä kipumittareita. Asiakas pääsee eteenpäin esim. lääkäri/kipulääkäri, ft ja psyk. sairaanhoitaja, moniammatillinen kiputiimi on perustettu.
Kohderyhmä on pitkäaikaiset kipupotilaat. Kipupotilaan kipu on jatkunut yli 3 kuukautta, syöpäkivut rajataan ulkopuolelle.
Kipukoulutuksen lisääminen, kipulääkärin konsultaatiokirjan käyttöönotto ja kipuyhdyshenkilöiden nimeäminen. Moniammatillinen kiputiimi.
Moniammatillinen kiputiimi, joka huolehtii jatkossa kehittämistyöstä.
Kiputiimistä tulee pysyvä malli, joka kehittää yhteistyötä, tiedotusta ja kivunhoitoa.
2024 syksyyn mennessä on kiputiimi perustettu.