Pohjois-Savon Järjestöstrategia. Paikallinen järjestötieto järjestöstrategiaksi.
"Pohjois-Savon järjestöstrategia - Järjestöjen Pohjois-Savo 2030" on yhdistysten ja järjestöjen näkemys järjestötoiminnan suunnasta. Strategia kokoaa paikallisen, järjestöjen tilaa ja toimintaympäristöä kuvaavan, tiedon yhteen ja linjaa tulevaisuutta.
Järjestökenttä Pohjois-Savossa
Pohjois-Savossa on lähes 5000 yhdistystä ja järjestöä (4925 kappaletta / PRH 2018).
Strategian tekemisessä lähestyttiin yhdistyksiä, joiden toiminta edistää asukkaiden sosiaalista ja fyysistä hyvinvointia, terveyttä ja osallisuutta. Vuonna 2018 julkaistun "Järjestöt maakunnan kumppanina" -oppaan mukaan Pohjois-Savossa näitä yhdistyksiä on seuraavasti:
- 22 % kulttuurialan yhdistyksiä
- 18,3% liikunta- ja kulttuuriyhdistyksiä
- 16,9% vapaa-ajan yhdistyksiä
- 8,8% sosiaali- ja terveysalan yhdistyksiä
Pohjois-Savossa toimii järjestöjä, jotka toimivat yli maakuntarajojen tai valtakunnallisia. Kotipaikka on muualla kuin Pohjois-Savossa, mutta aluetyöntekijät toimivat maakunnassa.
Muita yhdistysten tarkoitusluokkia ovat mm. poliittiset yhdistykset ja ammatti- ja elinkeinoyhdistykset. Näiden tarkoitusluokkien yhdistysten osallistuminen on ollut satunnaista.
Pohjois-Savo maakuntana
Pohjois-Savo on 250 000 ihmisen kotimaakunta, jossa on 18 kuntaa (vuoden 2021 jälkeen 19 kuntaa Joroisten liityttyä mukaan). Pohjois-Savo jakautuu seutukuntiin: Kuopion seutu, Ylä-Savo, Varkauden seutu, Koillis-Savo sekä Sisä-Savo. Kuntien yhteistyö, esimerkiksi palvelujen järjestämisessä, sekä ihmisten luontainen liikkuminen maakunnan alueella muovaavat seutuja:
- työssäkäyntialueet kaupunkien ympärillä
- pitkät välimatkat maaseudulla
- koulukeskittymät, kuten korkeakoulut ja ammatilliset koulut
- kulkuyhteydet, kuten rautatie- tai valtatieyhteydet
Järjestöstrategian kiinnittyminen muuhun maakunnan ja kuntien strategiatyöhön
Pohjois-Savon liitto on toteuttanut maakuntasuunnitelman vuoteen 2040 sekä maakuntaohjelman vuosille 2018-2021.
- Järjestöstrategian avulla järjestöjen toiminta, niin järjestölähtöinen hyvinvointityö kuin järjestöjen palvelutoiminta voidaan kirjoittaa vahvasti maakuntastrategian sisälle. Tämä selkeyttää ja vahvistaa järjestötoiminnan rahoitusta ja asemaa.
Alueellinen sekä kuntien hyvinvointikertomukset
- Järjestöt voivat linjata omaa toimintaansa ja kehittämistyötä suhteessa maakunnan ja kunnan hyvinvointitavoitteisiin.
- Hyvinvointisuunnitelmassa voidaan seurata järjestö- ja yhdistysten toiminnan vaikutuksia ja volyymia suhteessa kunnan tai maakunnan antamaan tukeen.
Kuntastrategiat sekä osallisuusohjelmat
- Järjestöjen toimintaa on hyvä linjata kunnissa yhdessä järjestöjen kanssa: tavoitteet järjestöyhteistyölle ja järjestöjen toimintakyvyn turvaaminen. Kuntastrategiassa voidaan linjata järjestöjen kanssa tehtävän yhteistyön muodot (avustukset, tilat, yhteistyösopimukset, ostopalvelut) strategisten tavoitteiden saavuttamiseksi.
Järjestämissuunnitelmat, palvelustrategiat
- Järjestöstrategia tuo esille järjestöjen ja yhdistysten moninaisuutta, joka olisi hyvä huomioida sosiaali- ja terveydenhuollon suunnitelmissa etenkin, kun tavoitteena on siirtää painopistettä ennaltaehkäiseviin ja varhaisen tuen palveluihin.
Lähtökohta
Sipilän hallituksen maakunta- ja sote-uudistus muodosti toimintaympäristön strategian tekemiselle. Järjestöille muodostui odotuksia palvelutoiminnan suhteen, mikä asettui ristiriitaan järjestölähtöisen toiminnan sekä avustuskäytäntöjen kanssa.
Järjestöjen hyvinvointia edistävän toiminnan määrittelyä nähtiin sote-palvelustrategiaan sekä palvelulupauksen tarpeellisena osana. Järjestölähtöisen hyvinvoinnin edistämisen toiminnan tuli erottautua selkeästi markkinalähtöisestä toiminnasta. Samalla sen oli tultava esiin merkittävänä toimintana, jonka avustukset tulee turvata.
Pohjois-Savon Järjestöstrategiassa lähdettiin tekemään kuvausta järjestöjen hyte-toiminnasta ja sen muodoista. Strategiassa linjattiin järjestöjen ja yhdistysten toimenpiteitä, joiden avulla ne sopeutuvat tuleviin haasteisiin.
Järjestöstrategian kohderyhmänä on Pohjois-Savossa toimivat yhdistykset ja järjestöt. Toissijaisena kohderyhmänä ovat järjestöjen kanssa toimivat työntekijät, viranomaiset sekä päättäjät. Järjestöstrategia linjaa järjestötoiminnan suuntaa ja vaikuttaa järjestöjen toimintaedellytyksiin.
Tarvekartoituksella tarve järjestöstrategiatyölle
Pohjois-Savon järjestökysely toteutettiin ensimmäistä kertaa vuonna 2016 (N=181). Sen lisäksi toteutettiin Kuopiossa kolme saman sisältöistä tilaisuutta, jossa koottiin järjestöjen näkemyksiä tarvittavasta maakunnallisen toiminnan tuesta. Tilaisuuksiin osallistui 151 henkilöä. Järjestöjen yhteisiä tarpeita olivat maakunnallisen yhteistyön rakenteen kehittäminen, yhteinen järjestötietopalvelu sekä tarve järjestöstrategialle.
Ensimmäinen kooste: Hyväntuottajat Pohjois-Savossa -esiselvitys
Sakke - Pohjois-Savon Järjestöyhteistyön hanke (2017-2020) aloitti työnsä kuntakierroksella, jonka aikana 20 paikkakunnalla tavattiin 460 henkilöä. Järjestöilloissa koottiin järjestöjen ja yhdistysten ajatuksia ja ideoita world cafe -pohjiin. Ideoita koottiin kolmen otsikon alle: 1.) järjestöjen oman toiminnan kehittäminen, 2.) järjestöyhteistyön kehittäminen, sekä 3.) kunta-järjestöyhteistyö. Ideoita annettiin 320 kappaletta. Osallistujat äänestivät tärkeimmät ideat eteenpäin vietäviksi, joista samalla muotoutui paikalliset järjestötoiminnan kehittämissuunnitelmat.
Sakke-hankkeessa järjestettiin kolme keskustelutilaisuutta maakunnallisesta järjestöyhteistyöstä (Iisalmi, Varkaus, Kuopio). Tilaisuudet suunnattiin ylimaakunnallisille, maakunnallisille sekä seudullisille järjestöille. Osallistujia oli yhteensä 91 kappaletta.
Näistä aineistoista koottiin Hyväntuottajat Pohjois-Savossa -esiselvitys.
Toinen kooste: Järjestöstrategian muotoutuminen strategiaseinällä
Esiselvityksen pohjalta sekä ensimmäistä kertaa kootun maakunnallisen järjestöyhteistyön ryhmän työnä koottiin Strategiaseinä. Seinälle kootiin asioita seuraavien otsikoiden alta:
- Mitkä ovat järjestötoiminnan vahvuudet, heikkoudet, uhat ja mahdollisuudet Pohjois-Savossa? (toimintaympäristö)
- Järjestöjen Pohjois-Savo 2030 on... (visio)
- Mitä tehtävää varten järjestöt Pohjois-Savossa ovat... (missio)
- Mikä meille järjestöille on tärkeää? (arvot)
- Mitkä ovat järjestöjen tulevaisuuden tavoitteet? (tavoitteet)
- Millaisia toimenpiteitä järjestöjen tulee tehdä tavoitteiden alla? (toimenpiteet)
Strategiaseinää täydennettiin Sakke-hankkeen sekä yhteistyökumppanien järjestämissä järjestämässä tilaisuuksissa, jossa seinälle koottiin kommentteja ja äänestettiin tärkeimmät näkökulmat. Strategiaseinä julkaistiin myös kommentoitavaksi pohjoissavolaiset.fi -järjestötietopalvelussa. Kommentteja saatiin koottua 86 kappaletta.
Näistä aineistoista koottiin Järjestöstrategia -luonnos, joka lähti lausunnoille. Lausunnot saatiin 11 järjestöltä ja organisaatiolta.
Pohjois-Savon Järjestöstrategia julkaistiin maaliskuussa 2019.