Pore – Elämäni peli. Hyötypeli nuoren mielen hyvinvoinnin tukemiseksi
Elämäni peli on työväline nuorten kanssa toimiville ammattilaisille keskustelun virittämiseksi elämänhallinnan teemoista. Mobiilipelissä nuori pääsee tutustumaan kolmen hahmon elämään erilaisten tarinoiden kautta.
PORE – porukalla parempaan -hanketta ja sen toimintaa kuvaavat sanat yhteistyö, osallisuus ja yhteisöllisyys. Ajatuksena on ollut luoda aluelähtöinen hyvinvoinnin toimintamalli, jossa ihmisten yhdessäolo, yhteiskehittäminen ja yhdessä tekeminen ovat olleet keskiössä. Kajaanissa tunnistetut hyvinvoinnin haasteet liittyvät erityisesti nuorten mielenterveyden ongelmiin ja yksinäisyyteen sekä työikäisten yhteisöstä syrjäytymiseen tai syrjäytymisuhkaan.
Hankkeen päätavoitteena on ollut Kajaanin Lohtaja-Huuhkajanvaara-Kettu-asuinalueen elinvoiman vahvistaminen ja asukkaiden hyvinvoinnin ja toimintakyvyn edistäminen osallisuutta ja yhteisöllisyyttä hyödyntäen. Hankkeessa on innostettu alueen asukkaita kehittämään hyvinvointia edistäviä tuotteita ja palveluja omien tarpeidensa mukaisesti
Hankkeessa jatkokehitettiin Dimmi - Digitaaliset menetelmät nuorten positiivisen mielenterveyden tukemiseen -hankkeessa (KAMK ja Diak) luotuja käytäntöjä ennaltaehkäisevien palvelujen osalta ja nuorten syrjäytymisen ehkäisemiseen liittyen. Yhtenä käytänteenä on luotu nuorten elämänhallintaa ja mielen hyvinvointia tukeva mobiilipeli, Pore – Elämäni peli.
Pore-hankkeessa lähdettiin kehittämään peliä edellisestä versiosta saatujen palautteiden perusteella työpajoissa. Ammattilaisten kanssa kartoitettiin teemoja, joita tulee esille haastavissa tilanteissa nuorten elämänhallintaan liittyen. Pelin teemoiksi nousi mm. päihteiden käyttö, häädöt asunnoista, opiskelun ongelmat ja työkyvyttömyys. Näiden pohjalta hankkeessa työstettiin alustavat kuusi hahmokuvausta sekä kirjallisesti että graafisesti. Graafiset hahmot suunnitteli KAMK pelialan opiskelija. Nuorten työpajassa hahmot yhdistettiin sopiviin hahmokuvauksiin ja nuoret kirjoittivat valitsemastaan hahmosta tarinan. Samasta hahmosta saattoi olla käytössä useampi tarina ja jokin hahmo jäi tässä vaiheessa jo nuorten valitsemana pois. Ammattilaisten kanssa vielä käytiin läpi hahmokuvaukset useissa etäpalavereissa ja saatiin niihin palautetta ja lisätietoa. Näiden pohjalta projektiasiantuntijat kirjoittivat tarinaa eteenpäin, huomioiden ammattilaisten esittämät todellisen elämän tilanteet sekä positiivisen mielenterveyden voimavara-ajattelun lähtökohdat. Pelialan tuottajaopiskelija koosti tarinat pelikäsikirjoituksen muotoon hankehenkilöstön avulla. Käsikirjoitukset vietiin vielä nuorille arvioitavaksi ja sen pohjalta pelin lopulliseen käsikirjoitukseen tehtiin pieniä muutoksia mm. murteen käyttöön liittyen. Nuorten työpajatyöskentelyssä valittiin äänestämällä myös lopulliset peliin päätyneet hahmot. Nuorille pidettiin yhteiskehittämisen työpajoja 2 ja ammattilaisille 4.
Peliä on testattu pelikehityksen eri vaiheissa sekä pilotoitu ammattioppilaitoksessa ja nuorisotyössä.