Prosessilähtöinen matalan kynnyksen aktivoiva valmennus työikäisille
Tavoitteena on yhteiskehittää aktivoivan valmennuksen malli matalan kynnyksen palveluun työikäisille, ja vaikuttaa myönteisesti asiakkaiden omiin tulkintoihin voimavaroistaan ja mahdollisuuksistaan toimia työmarkkinoilla, elämän muutostilanteissa ja elämässä yleensä.
Toimintamallia on kehittety Olopiste - aktiivisuudella tasapainoista arkea -hankkeessa vuosina 2019-2021. Hanketta on hallinnoinut Harjulan Setlementti ry Lahdessa. Harjula on perinteikäs yhdistys, joka tuottaa sosiaali- ja sivistypalveluita eri kohderyhmille paikallisesti. Kehittämiskumppaniksi valikoitui kilpailutuksen kautta LAB-ammattikorkeakoulu. Toimintamallin kehittämistyö ja Olopiste -hanke pohjautuu Olopiste – Kynnyksetön työtoiminta -hankkeen (ESR 2015-2018, S20362) toimintaan ja tuloksiin.
Koko kehittämistyö on lähtenyt liikkeelle siitä, että Lahden seudulla on jo pitkään ollut kasvava joukko pitkäaikaistyöttömiä, jotka eivät ole eri syistä päässeet takaisin avoimille työmarkkinoille. Alueella ei ole ollut heille tarjolla kehitettävän toimintamallin kaltaista palvelua osallisuuden, hyvinvoinnin ja työ- ja toimintakyvyn kokonaisvaltaiseen edistämiseen.
Hanketiimi on ollut kehittämistyön ytimenä:
Harjulasta valmentajat Pasi Viitaniemi, Outi Jokinen (6/2021 asti) ja Paula Kuikka (8/2021 alkaen) sekä projektipäällikkö Erno Hokkanen. LAB-ammattikorkeakoulusta on lukuisten sosionomiopiskelijoiden lisäksi asiantuntemustaan tuoneet Helena Hatakka, yliopettaja ja Marika Norta, lehtori.
Hankkeen asiakkailta on saatu arvokkaita kokemuksia ja palautteita mallin toimivuudesta pilotoinnin eri vaiheissa. Mallin kehittämiseen on osallistunut myös muita alueen toimijoita tilanteen mukaan mm. verkostotyöryhmän työskentelyn kautta.
Toiminnan päätarkoituksena on vahvistaa haasteellisissa elämän- ja muutostilanteissa olevien ja huono-osaisuutta kokevien päijäthämäläisten sosiaalista osallisuutta, työ- ja toimintakykyä, kokonaisvaltaista hyvinvointia sekä henkilökohtaista ja yhteiskunnallista toimijuutta kansalaisyhteiskunnassa.
Toimintamallin osalta on ollut tavoitteena yhteiskehittää prosessilähtöisen aktivoivan ja tavoitteellisen valmennustoiminnan malli, joka on siirrettävissä ja skaalattavissa eri toimintaympäristöihin.
Asiakkaat ovat arvioineet itsearviointina struktoroidulla lomakkeella kokemaansa muutosta työ- ja toimintakyvyn eri osa-alueilla.
Tätä toimintamallia on kehitetty ja pilotoitu osan STEA-rahoitteista Olopiste -hanketta. Hankkeen ensisijaisena kohderyhmänä ovat olleet 18-64 vuotiaat päijäthämäläiset, jotka ovat osa-työkykyisiä, osa-aikatyössä, sairauslomalla, määräaikaisella sairauseläkkeellä tai olleet pitkään työttöminä sekä kaipaavat elämäntilanteeseensa muutosta.
Kehitttämistyössä on huomioitu myös aiemman pitkäaikaistyöttömille suunnatun ESR-hankkeen asiakkaiden kokemuksia ja saatua palautetta. Kokemukset siitä ovat osoittaneet, että asiakkaiden tukemisessa tarvitaan mm. toiminnallisuutta.
Haasteeksi tunnistettiin se, että asiakkaiden yksilölliset tarpeet ja toiveet ovat niin moninaisia. Tällä toimintamallilla on etsitty vastauksia siihen, miten toiminnallisuus saadaan tukemaan jokaisen asiakkaan yksilöllistä polkua ja millaisin toimenpitein heitä on mahdollista tukea muutostyössä.
Toimintamallin kehittämisessä on hyödynnetty toiminnassa mukana olleiden asiakkaiden palautteita ja kokemuksia koko ajan ja muokattu toimintaa niiden perusteella. Tietoa on kerätty kyselyiden ohella mm. havainnoimalla, keskustelemalla ja ns. asiakasraadin työskentelyn avulla. Lisäksi osana henkilökohtaista valmennusta on asiakkailta saatu ensikäden tietoa siitä, miten toiminta on koettu.
Asiakkailla sekä alueen muilla toimijoilla on koko kehittämisen ajan ollut mahdollisuus eri tavoin osallistua työskentelyyn. Kynnys oman näkemyksen kertomiseen on pyritty pitämään mahdollisimman matalana.
Yleisenä havaintona voidaan todeta, että tällaisen hajanaisen kohderyhmän kanssa työskentely vaatii paljon aikaa sekä mahdollisuutta tutustua ja rakentaa luottamuksellinen suhde asiakkaisiin. Asiakkaiden osallisuus jää usein hyvin nimelliseksi ja pinnalliseksi, mikäli siinä käytetään vain lomakemuotoisia kyselyitä tms. Tarpeet ja toiveet tulevat usein esiin vasta pitkähkön ajan kuluttua muun työskentelyn lomassa. Lisäksi on huomattu, että pitää olla tarjolla riittävästi erilaisia sekä helppoja tapoja osallistua kehittämiseen ja toimintaan.
Taustalla ja osana valmennusmallia on myös autenttisen oppimisympäristön malli, joka kehitettiin OIopiste ESR-hankkeessa 2015-2018.