Psykiatrinen akuuttihoitaja -toimintamalli
Aikuispsykiatrian aluepoliklinikoilla käyttöön otettu Akuuttihoitaja -toimintamalli, jossa sairaanhoitajat päivittäin katsovat poliklinikalle tulleet lähetteet ja soittavat potilaille, potilaan ajankohtaisen tilanteen ja hoidon kiireellisyyden arvioimiseksi.
Yksi Kansallisen mielenterveysstrategian 2020-2030 painopisteistä on "Ihmisten tarpeiden mukaiset, laajat palvelut". Tämä pitää sisällään mm. sen, että palvelut ovat asiakaslähtöisiä, oikea-aikaisia, saavutettavia, laadukkaita ja vaikuttavia.
Ajanvaraus-periaatteella toimivilla aikuispsykiatrian poliklinikoilla Akuuttihoitaja-toimintamallin käyttöön otolla pyritään varmistamaan, että potilaat saavat tarvitsemansa hoidon oikea-aikaisesti, jokaisen potilaan yksilöllisen tilanteen ja tarpeet huomioiden.
Ajanvarauspoliklinikoille tulleet lähetteet käytiin läpi työryhmissä 1-2 x viikossa. Jo tuolloin huomioitiin lähetteiden kiireellisyysaste, sekä huolta herättävät esitiedot potilaasta, ja tarvittaessa potilaaseen oltiin puhelimitse yhteydessä. Näin ei kuitenkaan toimittu jokaisen lähetteen kohdalla, vaan potilaalle lähetettiin ajanvaraus ensikäynnille, joka saattoi mennä viikon, kahden päähän.
Akuuttihoitaja-toimintamallissa akuuttihoitajat käyvät päivittäin läpi saapuneet lähetteet ja soittavat jokaiselle potilaalle. Puheluiden tarkoituksena on seuloa potilaista ne, jotka
- tarvitsevat akuuttiajan,
- eivät tarvitse akuuttiaikaa, mutta joita rauhoittaa jo pelkkä puhelu ja tieto, että aika poliklinikalle on tulossa,
- eivät ole tulossa poliklinikalle, koska eivät koe tarvetta.
Lisäksi akuuttihoitajan potilaalle soittama puhelu antaa lähetettä kattavammin tietoa potilaan tilanteesta.
Akuuttihoitaja-toimintamallin myötä tavoitteena on, että
- jokainen potilas saa tarvitsemansa hoidon oikea-aikaisesti,
- kaikilla aikuispsykiatrian polikinikoilla toimitaan saman käytännön mukaisesti, jolloin potilas saa asuinpaikkakunnasta riippumatta tasalaatuista ja oikea-aikaista hoitoa,
- turhilta ajanvarauksilta ja moniammatillisten resurssien tuhlaamiselta vältytään, mikäli potilas ei ole tulossa hoitoon,
- hoito on tehokasta ja vaikuttavaa jokaisella poliklinikalla, ja hoitoon ohjautuvat vaikeasti oireilevat, erikoissairaanhoidon tarpeessa olevat potilaat.
Muutosta mitataan akuuttihoitajien pitämällä kirjanpidolla, johon merkitään päivittäin
- soitetut puhelut,
- potilaat, jotka tarvitsivat akuuttiajan,
- potilaat, jotka eivät tarvinneet akuuttiaikaa,
- potilaat, jotka eivät olleet tulossa poliklinikalle,
- potilaat, joita ei tavoitettu.
Lisäksi akuuttihoitajille, heidän lähiesihenkilöilleen ja poliklinikoiden lääkäreille toteutettiin webropol-kysely, jolla arvioitiin toimintamallin vaikuttavuutta. Enemmistö vastanneista oli muun muassa sitä mieltä, että Akuuttihoitaja-toimintamalli on nopeuttanut ja tehostanut potilaiden hoitoon pääsyä, ja toimintamalli on koettu positiivisena asiana niin potilaiden kuin henkilökunnan mielestä.
Kohderyhmänä ovat henkilöt, joista on tehty lähete psykiatriseen erikoissairaanhoitoon.
Akuuttihoitaja-toimintamallissa perehdytään entistä paremmin potilaiden ajankohtaiseen tilanteeseen ja vointiin, jotta voidaan arvioida, kuuluuko kyseinen potilas erikoissairaanhoitoon vai riittävätkö perustason palvelut.
Toimintamallin myötä perustason toimijoita, esim. terveyskeskus- ja työterveyslääkärit, on informoitu entistä aktiivisemmin siitä, millaisilla kriteereillä ja millaisissa tilanteissa potilaita tulee lähettää erikoissairaanhoitoon, ja mitä perustasolla tulisi tarjota potilaalle (keskustelukäynnit, lääkehoidon aloittaminen) ennen erikoissairaanhoitoon lähettämistä.
Toimintamallin myötä konsultaatiomahdollisuus perus- ja erikoistason yksiköiden välillä on lisääntynyt, mikä osaltaan vähentää erikoissairaanhoitoon kuulumattomien lähetteiden tekemistä.