Puhelinpalvelun parantaminen tekoälypuhelinbotilla, Keski-Suomen hyvinvointialue (RRP, P4, I4)
Tekoälypohjainen puhebotti, joka osaa auttaa puhelinpalveluun soittavia kansalaisia. Botti ymmärtää puhetta, osaa tuottaa synteettistä ääntä, osaa luokitella puheluita ja ohjata asiakkaita.
Toimintamallin nimi
Tekoälypohjainen puhebotti, joka osaa auttaa puhelinpalveluun soittavia kansalaisia. Botti ymmärtää puhetta, osaa tuottaa synteettistä ääntä, osaa luokitella puheluita ja ohjata asiakkaita.
Oleellisin käyttäjäryhmä on Keski-Suomen hyvinvointialueen terveysasemien puhelinpalveluun soittavat asiakkaat. He ovat eri ikäisiä, eri kulttuureista tulevia, toimintakyvyltään sekä puhe- ja muilta kognitiivisilta taidoiltaan eri tasoisia ihmisiä.
Toisena käyttäjäryhmänä tunnistetaan hyvinvointialueen ammattilaiset. Ammattilaisten näkökulmasta puhelinbotin tulisi vähentää puhelimessa ja kirjatessa kuluvaa aikaa keräämällä asiakkaan puheluun liittyvät esitiedot etukäteen ammattilaisen nähtäväksi. Ammattilaisen tulisi saada kooste asiakkaan ja puhelinbotin käymän keskustelun olennaisesta osasta niin, että sen kopiointi ja liittäminen potilas- tai asiakastietojärjestelmään on vaivatonta.