Tavoitteena oli hyödyntää RAI-tietoa johtamisessa ja panostaa RAI-arviointien laadukkaaseen toteutukseen.

Toimintaympäristö

Hyvinvointialueella on käytössä RAI:n laatumoduuli. Laatumoduuli on johdon ja RAI-vastuuhenkilöiden työväline, jolla voidaan analysoida kerättyä tietoa monipuolisesti ja pureutua hoidon laatuun ja vaikuttavuuteen. Laatumoduuli sisältää valmiita analyyseja arviointien luotettavuuden ja hoitotyön laadun tunnistamiseen. Lisäksi laatumoduulilla voi tehdä omia organisaatiokohtaisia tai yksikkökohtaisia laatuun liittyviä analyysejä. RAI laatumoduulin valmiiksi tehdyistä analyyseistä tuotetaan tietoa kotihoidon ja asumisen vuositauluihin. Vuositaulut ovat visuaalinen tapa tuoda esiin toiminnan tavoitteita ja valittuja painopistealueita. Vuositaulun avulla on helppo hahmottaa yhteistä ymmärrystä nykytilasta, tavoitteista, kehittämistarpeista sekä seurata tavoitteiden toteutumista. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kotihoidon ja asumisen esihenkilöt ja johto. Laadukkaat analyysit vaativat laadukkaat RAI-arvioinnit. Lisäksi analyysien hyödyntäminen johtamisessa vaatii RAI-osaamista ja ymmärtämistä. Tämä vaatii RAI- koulutusten suunnittelua ja toteutusta eri kohderyhmille.  

Ratkaisun perusidea

Tavoitteena oli hyödyntää RAI-tietoa johtamisessa ja panostaa RAI-arviointien laadukkaaseen toteutukseen. Lisäksi luoda RAI-mittareiden seurantajärjestelmä, joka pohjautuu organisaation strategiaan ja kansallisiin laatutavoitteisiin. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Vuositaulu toimii johdon, yksiköiden esimiesten ja koko työyhteisön jatkuvan parantamisen visuaalisena työkaluna. Vuositaulun rakenne pohjautuu organisaation strategiaan ja vuositaulussa on yhteisesti sovitut tulosyksikkötason sekä yksikön omista toiminnan tarpeista nostetut tavoitteet. Vuositaulua voidaan hyödyntää ryhdittämään palavereita sekä tukea henkilökuntaa syys-seuraussuhteiden havaitsemisessa. Vuositaulu toimii päällikön ja yksikön esihenkilön välisissä tavoite- tai kehityskeskusteluissa. Vuoden 2023 vuositaulu jakautui strategian kärkien mukaisesti kolmeen osioon; Prosessit ja sujuvuus, palveluiden porrastus ja henkilöstöön panostaminen. RAI-mittarein seurattavat laatumittarit kuuluvat tärkeänä osana tähän kokonaisuuteen. Keskeiset seurattavat RAI-mittarit pohjautuvat valtakunnallisesti seurattaviin mittareihin sekä tulosyksikkötasolla laatutekijöiksi valittuihin mittareihin. Ravitsemus, asiakkaan osallisuus, lääkitys sekä asiakkaan voimavaroihin pohjautuva kuntoutumismahdollisuus luovat perustan yksikkökohtaisille sekä tulosyksikkötason RAI-analyyseille. Alla olevassa kuvassa esimerkkinä kotihoidon sekä asumisen tulosyksikkötasonvuositaulu RAI-laatutiedon osalta. 

Liitteet
Kuva
Kotihoidon RAI -laatutiedon vuositaulu
Kuva
Asumisen RAI -laatutiedon vuositaulu
Vinkit toimintamallin soveltajille

Vaatii RAI-avainhenkilöiden ja johdon tiivistä yhteistyötä. RAI on yhtenä osana organisaation järjestelmällistä laadun seurantaa. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

RAI- analyysit sekä niiden säännöllinen tarkastelu on sitouttanut esihenkilöitä sekä työntekijöitä laadukkaiden RAI-arvioinnin tekemiseen. Yksikkötasolla tarkasteltuna päästään pureutumaan analyyseissä asiakastasolle asti ja tarkastelemaan, mihin asiakaskohtaisiin arviointeihin analyysien tulokset pohjautuvat. Ovatko arvioinnit tehty oikein vai voisiko tietyt tulokset liittyä virhearviointeihin. Tulosyksikkötasolla voidaan analyysien kautta tarkastella laatuanalyysien kehitystä ja tarvittaessa miettiä toimintatapoja tavoitetulosten saavuttamiseen. Lisäksi tuloksia voidaan vertailla valtakunnallisten palauteraporttien tuottamien tietokantojen tietoihin. Vuositaulut on koettu aika työläiksi, koska taulukko päivitetään käsityönä ja eri järjestelmistä. RAI- analyysi tehdään RAI- laatumoduulissa ja siirretään sieltä käsin Teams työtilassa olevaan Excel- taulukkoon. Jatkokehityksenä toivotaan valmista alustaa, johon tieto kerätään automaattisesti ajoitetuin aikavälein. Tietoaltaan käyttöönoton odotetaan ratkaisevan tämän ongelman.