RAI-JÄRJESTELMÄN HYÖDYNTÄMINEN IKÄÄNTYNEIDEN PÄIVÄTOIMINNASSA

Päivätoiminnassa hyödynnetään RAI-järjestelmästä saatua tietoa asiakkaan yksilöllisen toimintakyvyn ja arjen sujuvuuden tukemisessa. Hyvinvointialueella tietoa käytetään mm. palveluiden vaikuttavuuden seurannassa ja toiminnan kehittämisessä. 

Toimintaympäristö

Hyvinvointialueen ikääntyneiden päivätoiminta

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Päivätoiminnan asiakkaat ja henkilöstö

Ratkaisun perusidea

Päivätoiminnan palvelupäälliköiden organisoimissa työpajoissa yhdessä RAI-tiimin ja päivätoiminnan henkilöstön kanssa on määritelty asiakasprosessi, jolla tunnistetaan asiakkaan toimintakykyä ja seurataan toimintakyvyn muutoksia. Määrittelytyössä on huomioitu päivätoiminnan eri asiakasryhmät. Käyttöön määriteltiin yksi iRAI-HC-osittaisarvioinnin sisältö. Osavuosikatsauksissa on otettu arvioinnin sisällön mukaisesti käyttöön päivätoiminnan asiakasrakenteen ja toiminnan vaikuttavuuden seuranta.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Asiakas- ja arviointiprosessi on määritelty työpajoissa. Henkilöstölle pidetyissä työpajoissa ja koulutuksissa on opastettu arvioinnin tekemistä, kirjaamisen merkitystä sekä toimintakykytietojen hyödyntämistä. Vuoden 2024 alussa valmistuu verkkokurssitallenne arvioinnin tekemisen prosessista, arvioinnin sisällöstä ja toimintakykytietojen hyödyntämisestä asiakassuunnitelman laatimisessa. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Keskeistä oli päivätoiminnan palvelupäälliköiden ja henkilöstön sekä RAI-tiimin aktiivinen rooli että tahtotila yhteisen toimintamallin toteutumisen osalta. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Päivätoiminnan asiakkaiden prosessin ja arvioinnin sisällön määrittely on ollut tärkeä osa ikääntyneiden palveluiden kokonaisuutta. Päivätoiminnassa suunnitellaan, toteutetaan ja arvioidaan asiakkaan toimintakyvyn tukemista, joka tukee hänen kotonansa selviytymistään. Arvioinnissa ja toimintakyvyn seurannassa apuna käytetään asiakkaalle tehtävää iRAI-HC osittaisarviointia. Palvelun alussa päivätoiminnan henkilöstö hyödyntää asiakasohjauksessa tai kotihoidossa tehdyn arvioinnin toimintakykytietoja. Päivätoiminnassa arviointi tehdään asiakkaalle, kun asiakas on ollut palvelussa 4–5 viikkoa. Tämän jälkeen asiakkaalle laaditaan asiakassuunnitelma. Suunnitelmassa hyödynnetään RAI-arvioinnin tietoja osana yhteistä keskustelua asiakkaan kanssa. Yhdessä asiakkaan kanssa laaditaan yksilölliset tavoitteet päivätoiminnan jaksolle. Tavoitteet ohjaavat palvelun toiminnan sisältöä ja kirjaamista. Noin 5 kuukauden kuluttua asiakkaalle tehdään uusi arviointi, jossa verrataan asiakkaan tilannetta aloitusarviointiin. Asiakkaan näkemyksen, arvioinnin sekä kirjausten perusteella tehdään asiakastietojärjestelmään yhteenveto asiakkaan tilanteesta ja jakson tavoitteiden toteutumisesta. Tämän perusteella arvioidaan mm. hyötyisikö asiakas uudesta jaksosta. Toimintakykytietoja käytetään myös arvioitaessa täyttääkö asiakas päivätoiminnan myöntämisen perusteet. Tietoja on mahdollisuus hyödyntää asiakkaan ohjauksessa esim. päivätoiminnan palvelun päättyessä.   

Päivätoiminnan osittaisarviointi sisältää seuraavat mittarit ja herätteet: MAPLe_5, MAPLe_15, CPS_6, COMM_8, DbSI_5, IADLC_48, ADL-H_6, ADL-L_28, PACTIV_1, FALLS_2, DRSSR_9, ABS_12, SOCWD_12, SOCFUNC_1, BMI ja PAIN-R_4. Tarvittaessa iRAI-HC osittaisarvioinnin sisältöön lisätään mittareita ja herätteitä esim. DRS_14, BRITSU_1, CHESS_4 ja CARDIO_1. Yksilölliset tarpeet ohjaavat, mitä lisävalintoja tehdään. 

Ikääntyneiden päivätoimintaa toteutetaan etäpäivätoimintana sekä kuntouttavan ja omaishoidon päivätoiminnan muodoissa. Asiakasohjaus ja muut hoitoon osallistuvat tahot voivat hyödyntää päivätoiminnassa tehtyjä arviointeja. 

Toimintamallilla päästiin tavoitteeseen jalkauttaa yhtenäisiä toimintamalleja alueella ja laajentaa RAI arviointivälineen hyödyntämisen ymmärrystä sekä merkitystä. 

Toimintamalli on otettu käyttöön, mutta se edellyttää mm. uusien päivätoiminnassa työskentelevien henkilöiden koulutusta. Tähän on laadittu verkkokurssitallenne. Lisäksi nykyisen henkilökunnan osalta asiakasprosessia, arvioinnin sisältöä ja hyödyntämisen mahdollisuuksia konkretisoidaan. Palvelupäälliköt -ja vastaavat ovat mukana osaamisen vahvistamisessa. Alueen RAI-tiimi tukee yksiköiden henkilöstöä esim. arviointien luotettavuuden, ajantasaisuuden ja hyödyntämisen osalta. Toimintamalli on otettu käyttöön vuonna 2023. Olemme tunnistaneet, että päivätoiminnassa on pääsääntöisesti myöntämisen perusteiden mukainen asiakasrakenne. Toiminnan vaikuttavuuden arviointia aloitimme vuonna 2023. Vuonna 2024 useimmilta asiakkailta löytyy aloitus- ja seuranta-arviointeja, joiden avulla asiakkaiden toimintakyvyn muutoksia voidaan tunnistaa paremmin. Alueen RAI-koordinaattori kokoaa osavuosikatsauksiin päivätoiminnan asiakasrakenteen ja vaikuttavuuden tiedot. 

Arviointien sisältöä tulee jatkossa arvioida ammattilaisten kokemuksen sekä tiedolla johtamisen tarpeiden näkökulmasta. Toimintamallin ylläpito ja kehittäminen jatkuu tulevina vuosina.