Raskauden ehkäisyn palvelupolku on palvelu jo itsessään.

Se on toimintamalli, joka kokoaa raskauden ja seksitautien ehkäisyyn tarvittavat tiedot ja palvelut helposti asiakkaan saataville.

SAFE SEX, IHAN ILMASEX!

Tästä palvelupolulle!

Toimintaympäristö **

Sosiaali- ja terveysministeriö, Terveyden ja hyvinvoinninlaitos sekä Väestöliitto ovat suositelleen nuorten maksutonta ehkäisyä jo vuosien ajan.  Sanna Marinin hallitusohjelman mukaisesti toteutetaan alle 25-vuotiaiden maksuttoman ehkäisyn kokeilu osana tulevaisuuden sosiaali-ja terveyskeskusohjelmaa vuosien 2022-2023 aikana. 

Kanta-Hämeen alueella asuu noin 22 500 13-24 vuotiasta nuorta, jonka Llisäksi Kanta-Hämeessä opiskelee kohderyhmään kuuluvia, alle 25 vuotiaita nuoria, muista maakunnista. 

Kokeilun tavoitteena on parantaa maksuttoman ehkäisyn saatavuutta Kanta-Hämeessä valtionavustuksen turvin niin että tasavertaisuus nuorten välillä kasvaisi, eikä maksuttoman ehkäisyn saanti riippuisi asuinpaikkakunnasta, vaan kaikille Kanta-Hämeessä asuville sekä opiskeleville alle 25-vuotiaille nuorille tarjotaan raskauden sekä seksitautien ehkäisyyn tarvittavat tuotteet sekä palvelut maksutta. 

Kokeilun jälkeen, vuoden 2024 alusta maksuttoman ehkäisyn jatko Kanta-Hämeessä on vielä auki. Kanta-Hämeen hyvinvointialueen aluevaltuuston tulee päättää vuoden 2023 aikana, tuleeko alle 25-vuotiaiden maksuttomasta ehkäisystä vakituinen toimintatapa.

 

Liitteet
Kuva
Kehittämistyön tavoite on tyytyväinen asiakas
Kehittämistyön tavoite on tyytyväinen asiakas
Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Maksuttoman ehkäisyn saatavuus vaihteli Kanta-Hämeessä runsaasti ennen kokeilun alkua asettaen nuoret eriarvoiseen asemaan asuinpaikasta riippuen. 

  • Joissakin kunnissa (Janakkala, Riihimäki, Loppi, Hausjärvi) maksuton ehkäisy oli saatavilla 25 ikävuoteen asti, toisissa kunnissa (Forssa, Humppila, Jokioinen, Tammela, Ypäjä) 20 ikävuoteen asti ja joissakin kunnissa oli vielä eri ikärajoja. (Hämeenlinna alle 21 v. vain pitkäaikainen ehkäisy) ja yhdessä  kunnassa ei maksutonta ehkäisyä tarjottu nuorille lainkaan (Hattula).​

  • Ehkäisykäyntien (sekä aloitukset että kontrollit) sisällöt sekä saatavilla oleva ehkäisytuotevalikoima vaihteli kunnasta toiseen. 

  • Kanta-Hämeessä panostetaan nyt järjestämistapojen ja toimintamallien yhtenäistämiseen ja henkilöstön seksuaaliterveys- ja seksuaalikasvatusosaamisen vahvistamiseen, jotta tulevaisuuden sote-keskus-ohjelman tavoitteet palveluiden yhdenvertaisen saatavuuden ja saavutettavuuden osalta mahdollistuvat. ​

 

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Asiakkaiden tarve

  • Helposti, oikea-aikaisesti, lähipalveluna tai sähköisesti saatavailla olevat ehkäisypalvelut ja ehkäisytuotteet maksutta - ei toteudu tasavertaisesti
  • Tieto seksuaaliterveydestä ja ehkäisystä on hajallaan tai sitä ei ole.

Ammattilaisten tarve

  • Ajakohtaiset tiedot seksuaali- ja lisääntymisterveydestä sekä raskauden ja seksitautien ehkäisystä tarvitsee täydennystä.
  • Yhteisiä, koko Kanta-Hämeen hyvinvointialueen ehkäisytoimintaa koskevat ohjeet ovat hajallaan tai niitä ei ole.

Organisaation tarve

  • Ehkäisypalveluiden yhtenäistämisen tarve on olemassa
  • Ehkäisyasioita hoitavien ammattilaisten kouluttamistarve on olemassa

Yhteiskunnan tarve

  • Ehkäisypalveluiden ja maksuttoman ehkäisyn saatavuus on ollut vaihtelevaa
  • Ehkäisypalveluiden tulee vastata asiakkaiden tarpeita, jotta ne tukevat asiakkaiden terveyttä ja hyvinvointia.
Liitteet
Tervetuloa raskauden ehkäisyn palvelupolulle.
Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Maksuttoman ehkäisyn kehittämisen tueksi Tulevaisuuden sote-keskus-hankkeen maksuttoman ehkäisyn suunnittelija Outi Koskinen keräsi yhteen kaikista Kanta-Hämeen kuntien edustajista muodostuvan työrukkasen.

Työrukkasessa on innokkaita ja aktiivisia ehkäisypalveluiden ja oman työnsä kehittäjiä, jotka haluavat työskennellä asiakaslähtöisesti ja yhteiseksi hyväksi.

 

Tavoiteltu muutos

Maksuttoman ehkäisyn palvelupolun tavoitteena on tyytyväinen asiakas! 

Asiakas joka saa raskauden sekä seksitautien ehkäisyyn tarvittavat tiedot yhdestä paikasta.

Maksuttoman ehkäisyn palvelupolun tavoitteena on myös tyytyväinen ehkäisytyötä tekevä ammattilainen !

Hän saa laadukasta ehkäisypalvelua toteuttaakseen raskauden sekä seksitautien ehkäisyyn tarvittavat tiedot (sisältää myös kirjaamis- ja tilastointiohjeet) yhdestä paikasta.

Muutoksen mittaaminen

Miten asiakkaat löytävät palvelupolun ? - Polun käyntitiedot

Miten ammattilaiset käyttävät palvelupolkua - Kysely

 

Liitteet
Toteutussuunnitelma

Palvelupolun julkaisemisen jälkeen markkinointi on tärkeää. Asiakkaiden on löydettävä polulle :) 

Tätä varten tehtiin pieniä videoita sosiaalisen median kautta tehtävään markkinointiin.

Työrukkasen ammattilaiset markkinoivat palvelupolkua omissa työyhteisöissään, että tieto tavoittaa kaikki ehkäisytyötä tekevät ammattilaiset. 

Järjestettiin myös verkkovälitteinenjulkistamistilaisuus, mihin kutsuttiin kaikki ehkäisytyötä tekevät ammattilaiset.

Järjestettiin myös 5 palvelupolkuklinikkaa, missä polkua esiteltiin ja jaettiin vinkkejä sen käyttöön.

Liitteet
Kuva
Tervetuloa vastaanotolle. Autamme sinua valitsemaan juuri sinulle sopivan ehkäisyn.
Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Asiakaslähtöisyys ja asiakkaiden osallisuus on tärkein asia !

Palvelupoulun kehittämisessä ovat olleet mukana:

Nuorisovaltuustot; Loppi, Hausjärvi, Manu

Ohjaamot; Hämeenlinna, Riihimäki

Lisäksi yleistä tiedotusta ja tiedonkeruuta on tehty sosiaalisen median kanavilla : IG@kouluouti_sotekeskuksessa ja TikTok@kouluouti_sotessa

Ratkaisun perusidea **

Maksuttoman ehkäisyn palvelupolku on digitaalinen infopankki :) 

  • Se kokoaa luotettavaan raskauden ja seksitautien ehkäisyyn tarvittavat tiedot (myös palveluista) asiakkaan helposti saataville!
  • Se kokoaa luotettavaan raskauden ja seksitautien ehkäisyyn tarvittavat tiedot (sisältää myös kirjaamis- ja tilastointiohjeet) ammatilaisen helposti saataville!

 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **
  • Työrukkasen työskentelyyn osallistuneiden ammattilaisten rooli palvelupolun juurruttamisessa omassa työyhteisössä on tärkeää.
  • Perhesuunnittelupalveluista vastaavien tahojen sitoutuminen palvelupolun käyttöön on tärkeää.
  • 2023 järjestetään juurrutustilaisuuksia, mihin kutsutaan ehkäisytyötä tekeviä ammattilaisia.
  • Palvelupolun jatkuva päivittäminen tärkeää. 
  • Palvelupolun jatkuva markkinointi asiakkaille on tärkeää.
Arvioinnin tulokset tiivistettynä **

Raskauden ehkäisyn palvelupolku julkaistiin 15.3.2023.

28.9.2023 mennessä polulla on vierailtu 1755 kertaa.

Polkua on käytetty eniten asiakkaan ohjauksen apuna vastaanotolla.

Asiakkaat on kiitelleet polkua erityisesti siitä, että varatessaan aikaa ehkäisyn aloitukselle heille on mainittu polusta ja asiakkaat ovat voineet tutustua helposti eri ehkäisyvalmisteisiin sekä raskauden ehkäisyn aloittamiseen liittyviin asioihin.

Polku päivittyy uudella tiedolla tarvittaessa.

Polkuun ollaan kirjoittamassa lisääntymisterveyttä ja hedelmällisyyttä koskevaa sisältöä.

Polulta pääsee sujuvasti myös esim. perheneuvoloiden chat-palveluihin, missä voidaan hoitaa ehkäisyyn liittyviä asioita ketterästi!