Raskausdiabeteksen yhteinen digihoitopolku, Itä-Uudenmaan hyvinvointialue (RRP, P4, I4)

Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen ja HUS erikoissairaanhoidon yhteinen raskausdiabeteksen digihoitopolku.

Toimintaympäristö

 Itä-Uudenmaan digivisio painottaa digitaalisten palveluiden keskeistä roolia palvelutuotannossa. Sähköisten palveluiden käyttö lisääntyy linjassa kansallisten tavoitteiden kanssa. Mahdollistetaan ammattilaisten erikoisosaamisen hyödyntäminen digipalveluiden toteutuksessa. Keskitetään digipalveluita, jotta yksiköiden työntekijöiden työaikaa voidaan vapauttaa asiakkaiden fyysiseen kohtaamiseen.

Tavoitteena on parantaa palveluiden saatavuutta, oikea-aikaisuutta sekä yhdenvertaisuutta asukkaille.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä hyvinvointialueen raskausdiabeetikot sekä heitä hoitavat ammattilaiset. Asiakasymmärrystä kerätään käyttäjäkyselyillä, ja toimintamallia kehitetään saadun palautteen perusteella. 

Ratkaisun perusidea

Raskausdiabeteksen digihoitopolku on kehitetty yhteistyössä Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen äitiysneuvoloiden ja HUSin erikoissairaanhoidon kanssa. Digihoitopolku alkaa hyvinvointialueella perusterveydenhuollon neuvolasta. Tarvittaessa asiakas voi jatkaa samalla digihoitopolulla, mikäli hoitovastuu siirretään erikoissairaanhoitoon. Digitaalisen asioinnin yhdistäminen hoitopolkuun takaa asiakkaalle katkeamattoman hoidon ja mahdollistaa monikanavaisen ajasta ja paikasta riippumattoman palvelun tarjoamisen hyvinvointialueen asukkaille. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Suunnitteluvaiheessa tulee kuvata mahdollisimman tarkasti asiakkaan palvelupolku, ammattilaisten roolit ja toimintaympäristö:

  • miten asiakas ohjautuu digihoitopolun käyttäjäksi
  • yhteispolun määrittelyt
  • yhteispolun tekniset vaatimukset
  • sovelluksen tietosuoja-asiat
  • miten ammattilaiset perehdytetään järjestelmän käyttöön
  • ammattilaisten roolit (pääkäyttäjät)
  • miten toimitaan virhetilanteissa, mikä on järjestelmätoimittajan rooli
  • miten asiakkaan hoitotiedot siirtyvät potilastietojärjestelmään 
  • mitä mittareita vaikuttavuuden arvioinnissa käytetään
Vinkit toimintamallin soveltajille
  • Sisällön suunnittelussa ja pilottisuunnitelmassa tulee olla mukana asiakasrajapinnassa työskenteleviä ammattilaisia sekä heidän esihenkilöitään. 

  • Ydintyöryhmä ja vastuutaho: Kuka/ketkä vastaavat kehittämistyön kokonaiskoordinaatiosta ja ohjauksesta​? Tarvitaan innokkaita kehittäjiä organisaation sisältä. Huomioida, että asiakastyötä tekevien ammattilaisten ajankäyttö on rajallista. 

  • Kehittämistyöllä selkeät tavoitteet ja toimenpiteet​: Mitä digihoitopolkujen käyttöönotolla saavutetaan asiakkaan ja ammattilaisten näkökulmasta?​ Digitaaliset palveluiden tulisi säästää resursseja, vaikka kehittämisvaiheessa resursseja kuluukin enemmän.

  • Aikataulutus, työvaiheiden ja vastuiden määrittely tehtävä huolellisesti.

  • Suunnitellaan seuranta, arviointi ja raportointi jo kehittämisvaiheessa