Toimintamallin avulla ammattilaiset luovat sähköisiä lomakkeita, joilla Pirkanmaan asukkaat voivat ilmoittautua järjestettäviin ryhmiin itsenäisesti. Ryhmät lisäävät ensitietoutta sairauksista, itsehoitotaitoja, arjessa pärjäämistä ja elämänlaatua.

Toimintaympäristö

Sähköisten ryhmäajanvarausten kehittäminen liittyy sähköisen asioinnin kokonaisuuden kehittämiseen, jossa asukkaiden omaehtoinen  terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen on yhtenä tavoitteena. Kehittämisessä on huomioitava mm. sosiaalipalveluiden rakenteisen tiedon tuottaminen ja lomakkeiden kehittäminen sosiaalipalveluissa rakenteita vastaaviksi.

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Pyritään tuottamaan Pirkanmaan asukkaille monipuolinen ja yhdenmukainen sähköisen asioinnin toimintaympäristö. Strateginen tavoite on sähköisten palvelujen kehittäminen ensisijaiseksi asiointitavaksi sosiaali- ja terveyspalveluihin. Välitavoite on, että 6/2025 mennessä 45% asioinnista tapahtuu sähköisten kanavien kautta.

Tavoiteltu muutos

Tavoitellaan sitä, että yhä useampi varaa ajan ryhmään sähköisesti eikä puhelimitse. Tästä syntyy ammattilaisten ajankäytön vapautumiseen liittyvää resurssisästöä.

Muutoksen mittaaminen

Sähköisten ajanvarausten määrää ja käyttöastetta seurataan.

Toteutussuunnitelma
  • Etsittiin ratkaisu, jolla ryhmäajanvarauksia voidaan luoda.
  • Siirrettiin olemassa olevat ajanvaraukset ratkaisuun. 
  • Ohjattiin ammattilaiset uuden lomakealustan käyttöön, tuotettiin ohjausmateriaalit ja ohjevideo.
  • Luotiin ohjaat asukkaille ajanvaraukseen ohjautumiseen
  • Kehitettiin ratkaisu, jolla ajanvaraus on mahdollista viedä sähköisen asioinnin portaaliin selkeänä kokonaisuutena.
Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Pirkanmaan muutamissa kunnissa on ollut mahdollisuus joissakin palveluissa sähköiseen ryhmäajanvaraukseen.  Asukkaat ja ammattilaiset ovat olleet tyytyväisiä, asukas pystyy varamaan ajan aika- ja paikkariippumattomasti ja ammattilainen vapautuu ajanvarauspuheluilta. Tämän mahdollisuuden jatkuvuus halutaan turvata. Samalla ryhmäajanvaraukset mahdollistetaan kaikille hyvinvointialueen asukkaille.

Ratkaisun perusidea

Toimintamallin avulla toteutetaan sähköiset ajanvaraukset Pirkanmaan asukkaille järjestettäviin ryhmiin. Pirkanmaalla järjestetään erilaisia asukkaille tarkoitettuja ryhmiä. Näitä ovat esimerkiksi sairauksiin liittyvät ensitietoryhmät tai muut ryhmät, joiden tarkoituksena on vahvistaa osallistujien itsehoitotaitoja ja sitä kautta lisätä heidän arkipärjäämistään ja elämänlaatuaan. Asiakkaat ilmoittautuvat näihin ryhmiin itsenäisesti pirha.fi -sivuston kautta. Sähköinen ilmoittautuminen näihin ryhmiin on järjestetty aikaisemmin palveluohjaimen kautta. Palveluohjaimen tilalle tarvittiin toinen järjestelmä, koska sen toimivuudesta tulevaisuudessa ei voida olla varmoja. Uusi järjestelmä mahdollisti ryhmäajanvarukset.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Järjestelmän käyttö vaatii käyttäjätunnukset, jotka ammattilainen tilaa Pirkanmaan hyvinvointialueen käyttäjätuesta. Käyttäjätunnusten saavuttua, selainpohjaiseen palveluun kirjaudutaan osoitteessa webropol.fi. Palvelussa ammattilainen luo lomakkeen, jolla kerätään ilmoittautumisia ryhmiin. Koska ryhmät ovat Pirkanmaan hyvinvointialueen asukkaille tarkoitettuja, kerätään ilmoittautumisia julkisen nettilinkin kautta. Ilmoittautumisessa kerätään asukkaiden henkilötietoja. Tämän takia on tärkeää varmistaa yleisen tietosuoja-asetuksen noudattaminen. Vain lomakkeen luoneella ammattilaisella tai hänen määrittämillään ammattilaisilla on pääsy kerättyihin tietoihin. Tämän lisäksi alustalta löytyy erillinen työkalu, joka ajastetaan poistamaan henkilötiedot ryhmän loputtua. Lomakkeen valmistuttua ammattilainen lähettää julkisen nettilinkin linjansa viestintään. Viestintä julkaisee linkin pirha.fi -sivustolla sähköisen asioinnin osiossa. Asiakas voi selata ja ilmoittautua ryhmiin kirjauduttuaan pirha.fi-sivuston sähköiseen asiointiin. Kirjautuminen vaatii vahvan tunnistautumisen.

Vinkit toimintamallin soveltajille
  • Henkilökunnalla on oltava riittävä osaaminen alustaratkaisun käyttöön. Tämä varmistetaan kattavalla ohjeistuksella ja henkilökunnalle järjestettävällä koulutuksella.
  • Asukkaat tulee ohjata selkeästi ajanvarausten käyttöön. 
Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Kuvattuun tarpeeseen löydettiin toimiva alustaratkaisu. Ratkaisun käyttöön kehitettiin edelleen toimintapa, joka on arvioitu.