Ryhmäajanvarausten toteuttamisen toimintamalli
Toimintamallin avulla ammattilaiset luovat sähköisiä lomakkeita, joilla Pirkanmaan asukkaat voivat ilmoittautua järjestettäviin ryhmiin itsenäisesti. Ryhmät lisäävät ensitietoutta sairauksista, itsehoitotaitoja, arjessa pärjäämistä ja elämänlaatua.
Sähköisten ryhmäajanvarausten kehittäminen liittyy sähköisen asioinnin kokonaisuuden kehittämiseen, jossa asukkaiden omaehtoinen terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen on yhtenä tavoitteena. Kehittämisessä on huomioitava mm. sosiaalipalveluiden rakenteisen tiedon tuottaminen ja lomakkeiden kehittäminen sosiaalipalveluissa rakenteita vastaaviksi.
Pyritään tuottamaan Pirkanmaan asukkaille monipuolinen ja yhdenmukainen sähköisen asioinnin toimintaympäristö. Strateginen tavoite on sähköisten palvelujen kehittäminen ensisijaiseksi asiointitavaksi sosiaali- ja terveyspalveluihin. Välitavoite on, että 6/2025 mennessä 45% asioinnista tapahtuu sähköisten kanavien kautta.
Tavoitellaan sitä, että yhä useampi varaa ajan ryhmään sähköisesti eikä puhelimitse. Tästä syntyy ammattilaisten ajankäytön vapautumiseen liittyvää resurssisästöä.
Sähköisten ajanvarausten määrää ja käyttöastetta seurataan.
- Etsittiin ratkaisu, jolla ryhmäajanvarauksia voidaan luoda.
- Siirrettiin olemassa olevat ajanvaraukset ratkaisuun.
- Ohjattiin ammattilaiset uuden lomakealustan käyttöön, tuotettiin ohjausmateriaalit ja ohjevideo.
- Luotiin ohjaat asukkaille ajanvaraukseen ohjautumiseen
- Kehitettiin ratkaisu, jolla ajanvaraus on mahdollista viedä sähköisen asioinnin portaaliin selkeänä kokonaisuutena.
Pirkanmaan muutamissa kunnissa on ollut mahdollisuus joissakin palveluissa sähköiseen ryhmäajanvaraukseen. Asukkaat ja ammattilaiset ovat olleet tyytyväisiä, asukas pystyy varamaan ajan aika- ja paikkariippumattomasti ja ammattilainen vapautuu ajanvarauspuheluilta. Tämän mahdollisuuden jatkuvuus halutaan turvata. Samalla ryhmäajanvaraukset mahdollistetaan kaikille hyvinvointialueen asukkaille.