Itä-Uudenmaan hyvinvointialue on tehnyt Omaperhe.fi-palvelun ja Sähköinen perhekeskus ammattilaisille -palvelun käyttöönotosta sopimuksen. Omaperhe.fi-palvelun käyttöönottoa on työstetty yhdessä DigiFinlandin ja käyttöönottoon nimetyn projektitiimin sekä palveluista nimettyjen ammattilaisten kanssa yhteistyössä. Sähköinen perhekeskus ammattilaisille -palvelun käyttöönotto toteutettiin Omaperheen käyttöönoton jälkeen.
- Sähköisen perhekeskuksen käyttöönotto
Sähköinen perhekeskus otettiin käyttöön kahdessa osassa; ensin Omaperhe.fi-palvelu ja sen jälkeen Sähköinen perhekeskus ammattilaisille. Omahelpperi.fi-palvelua ei otettu käyttöön. Koko Sähköisen perhekeskuksen käyttöönoton projektipäälliköksi nimettiin ICT-kehittämisasiantuntija hyvinvointialueen digipalveluista. Projektipäällikön avuksi käyttöönottoon nimettiin RRP-hankkeesta projektisuunnittelija. Projektipäällikkö ja projektisuunnittelija toimivat myös palvelun pääkäyttäjinä ja osallistuivat Sähköisen perhekeskuksen valtakunnalliseen kehittämiseen. Myöhemmin ammattilaisille suunnatun palvelun käyttöönottoon osallistui toinen ICT-kehittämisasiantuntija digipalveluista, jonka vastuulle tuli erityisesti Sähköisen perhekeskuksen käytön vakiinnuttaminen.
1.1 Omaperheen käyttöönottoprojekti
Käyttöönotossa lähdettiin liikkeelle projektitiimin koostamisella ja Omaperheen käyttöönottoon vaadittavien tietojen keräämisellä. Sosiaali- ja terveyspalveluiden johtoryhmä nimesi Omaperhe.fi-palvelun käyttöönoton projektitiimiin osallistujat. Kiinteään projektitiimiin nimettiin hyvinvointialueen kunkin lapsiperhepalvelun palveluvastaava, lapsiperhepalveluiden tulosyksikköpäällikkö ja suunnittelija RRP-hankkeesta. Käyttöönoton projektitiimin jäsenten vastuulla oli tuoda näkemystä ja tarpeita oman palvelunsa osalta käyttöönottoon, tiedottaa alaisilleen käyttöönoton etenemisestä ja varmistaa resurssit ja ammattilaisten osallistuminen työpajoihin ja tiedotustilaisuuksiin. Osa projektitiimin jäsenistä vaihtui käyttöönoton aikana. Yhteistyötä käyttöönotossa tehtiin hyvinvointialueen viestinnän, digipalveluiden viestinnästä vastaavan ICT-kehittämisasiantuntijan, tietosuojavastaavan sekä DigiFinlandin asiantuntijoiden kanssa.
Yksinkertaistettuna Omaperhe.fi-palvelun käyttöönoton vaiheet olivat projektitiimin koostaminen, Palvelutietovarannon palvelukuvausten korjaaminen ja luominen, artikkeleiden palvelulinkitysten tarkastus ja korjaus, käyttöönotto sekä tiedottaminen ja mainostaminen. Käyttöönoton jälkeen toteutettiin kaksiosainen työajanseuranta Omaperheeseen liittyen.
1.1.1 Palvelutietovaranto ja palvelukuvaukset
Omaperhe.fi-palvelussa on yli 300 artikkelia, joihin on liitetty artikkelin aiheeseen liittyviä hyvinvointialueen, kunnallisia, kolmannen sektorin ja valtakunnallisia palveluita. Aluekohtaiset palvelut näkyvät vain, jos hyvinvointialue on ottanut käyttöön Omaperhe-palvelun. Omaperhe nostaa palveluiden tiedot artikkeleihin ja palvelulistauksiin Palvelutietovarannosta DigiFinlandin asettamien artikkelikohtaisten rajausten ja asiasanojen mukaan. Käyttöönoton ollessa kesken Palvelutietovarannon ja Lähellä.fi-palvelun välillä muodostettiin integraatio, jolloin tietyillä rajauksilla olevat palvelukuvaukset nousevat Palvelutietovarannosta integraation kautta Omaperheeseen.
Taustalla oli hyvinvointialueen muodostuminen vuoden 2023 alusta. Ennen hyvinvointialueen yhdistymistä, kunnat olivat hyvin eri tasoisesti kuvanneet palveluitaan Palvelutietovarantoon eikä palvelukuvauksia ollut ehditty tehdä kattaviksi ennen Omaperhe.fi:n käyttöönottoa. Lapsiperheitä koskevien palveluiden kuvaukset oli välttämätöntä korjata tai luoda Palvelutietovarantoon ennen kuin käyttöönotto oli mahdollinen, jotta Omaperhe-sivuilla asioivia asiakkaita voitaisiin ohjata tarkoituksenmukaisiin palveluihin. Kuvattavista palveluista tehtiin lista pyytämällä projektitiimin jäseniltä lista välttämättömimmistä palveluista. Listaa kuvattavista palveluista täydennettiin sen perusteella, mitä palveluita haluttiin artikkeleihin liitettäväksi. Palvelukuvausten luominen tuli projektipäällikön ja projektisuunnittelijan tehtäväksi. Kuvausten tekemistä varten tietoja oli kerättävä hyvinvointialueen verkkosivuilta ja palveluiden esihenkilöiltä. Koska hyvinvointialue on kaksikielinen, kuvaukset oli myös käännettävä ruotsiksi. Tämän jälkeen piti käydä jokainen artikkeli läpi ja tarkistaa, mitkä palvelut nousivat kuhunkin artikkeliin ja ilmoittaa DigiFinlandille muutostarpeista.
Itä-Uudenmaan hyvinvointialue oli ensimmäinen hyvinvointialue, joka kävi jokaisen Omaperhe-artikkelin läpi ja listasi sekä alueellisia että valtakunnallisia palveluita koskevat palveluiden muutostarpeet. Artikkeleiden palvelunäkymistä pidettiin seitsemän työpajaa, joissa oli aihealueesta riippuen esihenkilöiden nimeämiä ammattilaisia hyvinvointialueen palveluista. Käytännössä osallistujamäärät työpajoihin olivat vähäiset ja työmäärän huomattiin olevan paljon suurempi kuin työpajoihin oli annettu resurssia palveluista. Tämän vuoksi projektipäällikkö ja projektisuunnittelija kävivät suurimman osan artikkeleista läpi itse ja tekivät ehdotukset niihin liitettävistä palveluista. Artikkeleita läpikäydessä myös huomattiin lisätarpeita palvelukuvauksille ja palveluista tuli pyyntöjä uusista kuvauksista tai jo tehtyjen kuvausten muutoksista. Muut hyvinvointialueet, kunnat ja järjestöt työstivät myös omien palveluidensa kuvauksia Palvelutietovarantoon tai Lähellä.fi-palveluun ja virheellisillä rajauksilla tai asiasanoilla Palvelutietovarantoon tai Lähellä.fi:hin julkaistut palvelukuvaukset nousivat myös Omaperheeseen virheellisesti, minkä vuoksi jokaisessa artikkelissa nousevat palvelusuositukset tuli käydä useita kertoja läpi. Lopuksi pyydettiin hyväksyntä projektitiimiltä palveluiden liitoksista artikkeleihin, vaikkakin työtä täytyy jatkaa säännöllisesti käyttöönoton jälkeenkin.
Sähköisen perhekeskuksen käyttöönoton selkeästi työstävimmäksi ja aikaa vievimmäksi vaiheeksi nousikin Palvelutietovarannon kuvausten teko ja korjaus sekä artikkeleiden palveluliitosten työstäminen.
1.1.2 Varsinainen käyttöönotto ja viestintä
Omaperhe.fi-palvelu vietiin Itä-Uudenmaan hyvinvointialueella tuotantoon toukokuussa 2025. Hyvinvointialueen viestintäpalveluiden kanssa tehdyn viestintäsuunnitelman mukaisesti Omaperheestä viestittiin käyttöönottoprojektin eri vaiheissa ammattilaisille sekä projektitiimin että hyvinvointialueen sisäisten uutisten kautta. Tuotantoon viemisen yhteydessä palvelun käyttöönotosta tehtiin sivu hyvinvointialueen verkkosivuille sekä tiedote hyvinvointialueen some-kanavissa, tiedotettiin ammattilaisille henkilöstöinfossa ja avoimissa sähköisissä tiedotustilaisuuksissa. DigiFinlandin tekemistä mainosmateriaaleista tehtiin hyvinvointialueen omat versiot ja suunniteltiin omaa materiaalia lisäksi. Mainosmateriaaleista pyydettiin palveluista toiveita. Painetut mainosmateriaalit toimitettiin hyvinvointialueen lapsiperhepalveluihin sekä osa materiaalista toimitettiin alueen päiväkoteihin, esikouluihin ja kirjastoihin. Omaperheen näkyvyyden ja käytön lisäämiseksi pidettiin kesästä 2025 vajaan puolen vuoden mittainen somemainoskampanja, jossa hyödynnettiin Google Ads- ja Google Demands-mainontaa.
1.1.3 Työajanseuranta
Omaperhe.fi-palvelun hyödyntämisestä toteutettiin hyvinvointialueella työajanseuranta helmikuussa 2025 ja uusittiin syys-lokakuussa 2025. Webropol-kyselyllä toteutetussa työajanseurannassa selvitettiin lapsiperhepalveluissa erilaiseen ohjaukseen ja neuvontaan kulunutta työaikaa ja pyydettiin ammattilaisten arviota, kuinka paljon ohjaukseen ja neuvontaan kuluneesta ajasta olisi voinut säästää Omaperhe-palvelun hyödyntämisellä sekä kuinka paljon ammattilaisilla kului työaikaa häiriökysyntään. Työajanseurannalla pyrittiin selvittämään, kuinka paljon Omaperhe.fi-palvelulla voidaan vähentää ohjaukseen ja neuvontaan käyttämää ammattilaisten työaikaa, tuomaan Omaperhettä ja sen hyödyntämismahdollisuuksia ammattilaisten tietoisuuteen, ja voiko Omaperheellä vaikuttaa häiriökysyntään. Työajanseurannan tuloksia hyödynnetään Sähköisen perhekeskuksen kustannushyötyanalyysissä.
1.2 Sähköinen perhekeskus ammattilaisille -käyttöönotto
Sähköinen perhekeskus ammattilaisille -palvelun käyttöönotto oli suoraviivaisempi kuin Omaperheen. Sähköinen perhekeskus ammattilaisille -palvelun käyttöönottoa suunniteltiin yhdessä projektitiimin kanssa. Palvelun vähäisestä sisällöstä johtuen projektitiimi päätyi suppeaan käyttöönottoon, jossa hyödynnetään palvelusta vain Omaperhe-kalenterin käyttö ja asukasmateriaalin syöttäminen Omaperheen artikkeleihin. Käyttöönottoa varten täytyi tehdä ja hyväksyttää tietosuojavastaavalla ja tietohallintopäälliköllä tietosuojan vaikutustenarviointi (DPIA), tietosuojaseloste ja henkilötietojen käsittelyn kuvaus. Tietosuoja-asiakirjojen jälkeen pääkäyttäjät saivat koulutuksen palvelun käyttövaltuushallintaan ja käyttöön. Ammattilaisten koulutuksesta huolehtivat pääkäyttäjät eli ICT-kehittämisasiantuntija ja projektisuunnittelija. Käyttöoikeuksien hakemista varten luotiin Webropol-ohjelmalla sähköinen käyttöoikeuden hakulomake sekä käyttöoikeuden poiston hakulomake, jotka julkaistiin hyvinvointialueen verkkosivuilla. Ammattilaisen osiosta tiedotettiin hyvinvointialueen sisäisessä uutisessa sekä sähköpostitse alueella toimiville järjestöille ja yhdistyksille. Viestintäasiantuntija selvittää tiedotusta kuntiin ja seurakunnille.
Palveluiden esihenkilöt halusivat myöntää käyttöoikeuden ammattilaisten osioon vain yhden ammattilaisen, jonka vastuulle oli tarkoitus tulla asukasmateriaalien syöttäminen ja hyvinvointialueen lapsiperheille suunnattujen tapahtumien lisääminen. Yksittäisten tapahtumien syöttämisestä päädyttiin luopumaan, sillä ammattilaisten osion kalenteriin ei saa muodostettua integraatiota muista kalentereista, jolloin kalenteritapahtumat olisi pitänyt syöttää useaan paikkaan.
2. Sähköisen perhekeskuksen juurruttaminen
Juurruttamisessa on hyödynnetty koulutuksia ja toistuvaa tiedottamista ammattilaisille eri kanavissa. Neuvoloissa jaettavat neuvolakortin kuoret, ja lapsiperhepalveluissa hyödynnettävät esitteet ja julisteet muistuttavat ammattilaisia palvelusta. Työajanseurannalla pyritään juurruttamaan Omaperhe.fi-palvelua, sillä seurantaan osallistuminen vaatii palvelun tuntemista. Hankeajan jälkeen täytyy nimetä osittain uudet vastuuhenkilöt sähköisen perhekeskuksen ylläpitoon ja ammattilaisten osion käyttöön, sillä osa vastuutyöntekijöistä on sidottu työtehtävään vain RRP-hankkeen ajaksi. On myös tarpeen sopia palveluiden vastuista Sähköistä perhekeskusta koskien.