Sähköisen perhekeskuksen käyttöönotto Pohjanmaan hyvinvointialueella

Sähköinen perhekeskus on perheiden, perhettä suunnittelevien, nuorten sekä ammattilaisten verkkopalvelu, joka kokoaa luotettavan tiedon, tuen ja palvelut yhteen paikkaan. Se tukee alueellista perhekeskustoimintaa. 

Toimintaympäristö

Sähköisen perhekeskuksen tavoitteena on tuoda yhteen lapsille ja perheille tarjottuja sähköisiä palveluita ja tasoittaa aluekohtaisia eroja palveluiden välillä. Perhekeskustyön tavoitteita ja tehtäviä peilataan sähköisen perhekeskuksen toimintojen kehityksessä, ja perhekeskustyön keskeiset osa-alueet löytyvät sähköisestä perhekeskuksesta. Kolmas sektori on vahvasti mukana kehittämisessä ja voi tarjota omia palveluitaan asukkaille sähköisen perhekeskuksen kautta.  

Sähköisen perhekeskuksen kehittämistyötä aloitettiin DigiFinlandin ohjauksessa vuonna 2021 Tulevaisuuden SOTE-keskushankkeessa, jossa kehitettiin perhekeskustoimintaa. Sähköisen perhekeskuksen kehittäminen siirrettiin syksyllä 2022 osaksi RRP-hanketta, jossa projektipäällikkö ja –koordinaattori jatkoivat kehittämistoimintaa. Tammikuusta 2024 alkaen sähköisen perhekeskuksen kehittämistyössä aloitti projektityöntekijä, kun koordinaattori siirtyi kehittämään muita sähköisä palveluita. 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Kehittämisen taustalla oli luoda alueelle sähköinen perhekeskus, joka kokoaa yhteen hajallaan olevia lasten, nuorten ja perheiden palveluita. Kehittämisen tavoitteita oli kartoitettu LAPE-hankkeen aikana, jossa oli tehty kysely sähköisistä palveluista lapsiperheille vuonna 2018. Lapsiperheet toivoivat mm. sähköistä ajanvarausta neuvolaan ja hammashuoltoon sekä chat-palveluita lisänä palveluvalikoimaan. Toivottiin myös palveluihin liittyvää viestinnän lisäämistä.  

Vuonna 2021 Vaasan yliopistojen ja korkeakoulujen hankkeessa, Improved Access to Welfare Services by Digital Solutions, toteutettiin kysely. Tämän kyselyn perusteellapohjanmaalaiset perheet hakivat tietoa mm. kaupunkien, sairaaloiden, terveyskeskusten, poliisin, KELA:n ja järjestöjen kotisivuilta. Verkossa tavattiin muita perheitä ja samassa elämäntilanteessa olevia Punaisen Ristin Baby Cafessa, Folkhälsanin kursseilla ja kansalaisopiston kautta. Perheet toivoivat yhtä verkkoalustaa, jossa olisi tietoa terveyspalveluista, kolmannen sektorin ja kuntien palveluista sekä erilaisista tapahtumista. Heille oli tärkeätä se, että olisi helppoa ottaa tarvittaessa yhteyttä sosiaali- ja terveyspalveluihin. 

Pohjanmaan hyvinvointialueen strategiassa painotetaan ennaltaehkäisevien digitaalisten palveluiden kehittämistä, joita sähköisessä perhekeskuksessa tuotetaan. Tavoitteena on palveluiden ajantasaisuus, yhdenvertaisuus ja päällekkäisyyksien välttäminen hyödyntämällä perhekeskusverkoston toimintaa, jossa ovat mukana kolmas sektori, kunnat sekä seurakunnat. 

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Alueemme on osallistunut kehittämistyöhön vuodesta 2021 alkaen. Kehittämistyö alkoi perhekeskushankkeen aikana. Syksyllä 2022 sähköisen perhekeskuksen kehittäminen siirrettiin osaksi RRP-hanketta, jossa aloitti oma projektipäällikkö. Sähköisen perhekeskuksen kehittäminen jatkui yhteistyössä DigiFinlandin kanssa. 

Hankkeessa on tehty tiivistä yhteistyötä HYTE-kehittämishankkeen kanssa, koska yhteisenä tavoitteena oli saada kuntien ja järjestöjen palvelut näkyviin. Pohjanmaan kunnille järjestettiin vuonna 2023 ja 2024 infotilaisuuksia, joissa kerrottiin, miten kunnat saavat palvelunsa näkyviin Sähköiseen perhekeskukseen sekä muihin digitaalisiin palvelutarjottimiin. Myös järjestöille pidettiin infotilaisuuksia, joissa PTV-kuvauksiin annettiin tukea ja opastusta.  Seurakuntia kutsuttiin mukaan omiin infotilaisuuksiin, jotta he kuvaisivat palveluitaan PTV:hen.  

Vuonna 2024 perhekeskushankkeen hanketyöntekijä siirtyi kehittämään sähköistä perhekeskusta.  Hänellä oli verkostojen tuntemus koko hyvinvointialueelta. Omaperheen ja Omahelpperin käyttöönottojen yhteydessä pidettiin hyvinvointialueen ammattilaisille useita työpajoja, joissa käytiin läpi sähköisen perhekeskuksen toimintoja, tietoa ja palvelunostoja. Työpajojen yhteydessä kerättiin palautetta ja kehittämisehdotuksia, jotka välitettiin eteenpäin DigiFinlandille. Samanlaisia tilaisuuksia pidettiin opetustoimen, varhaiskasvatuksen, nuorisotoimen sekä hyvinvointipalveluiden kanssa. Sähköistä perhekeskusta esiteltiin sekä teamsin kautta että livenä myös perhekeskusverkostoille. Lisäksi virtuaalikahveilla kerran kuukaudessa kerrottiin sähköisestä perhekeskuksesta ja sen osioista. 

Omahelpperin markkinointia tehtiin koulujen, oppilaitosten ja nuorisotoimen kanssa. Jaettiin infomateriaalia, tiedotettiin somessa ja pidettiin infotilaisuuksia hyvinvointialueen ammattilaisille sekä opetuksen toimijoille. Syksyllä 2024 hanke järjesti kaksi virtuaalivanhempainiltaa, yhden suomeksi ja yhden ruotsiksi. Näissä virtuaalivanhempainilloissa joissa vanhemmat saivat asiantuntijaluennon lisäksi tietoa   Omaperheestä ja Omahelpperistä.  

Ammattilaisosion käyttöönottoalkoi syksyllä 2024, jolloin pidettiin info- että koulutustilaisuuksia hyvinvointialueen ja muiden perhekeskusverkoston toimijoille. Erityisesti kolmas sektori ja kuntien toimijat ovat olleet hyvin kiinnostuneita tulemaan mukaan ammattilaisten osioon. Ammattilaisosioissa oleva tapahtumakalenteri auttaa perhekeskusverkostoa informoimaan eri tapahtumista alueella, ja materiaalipankissa voidaan jakaa materiaalia perhekeskustoimijoiden välillä. Yhteydenotto oman verkoston toimijoihin helpottuu myös ammattilaishakemiston avulla. 

Hanke on tehnyt tiivistä yhteistyötä Etelä - Pohjanmaan ja Keski – Pohjanmaan sähköisen perhekeskustoimijoiden kanssa. Olemme saaneet paljon kehittämisideoita muilta alueilta, jotka ovat jo aikaisemmin aloittaneet pilotoimaan sähköistä perhekeskusta. Voimme ottaa mallia ja välttää mahdollisia sudenkuoppia. Olemme myös saaneet mallia, miten sähköistä perhekeskusta kannattaa markkinoida asiakkaille ja ammattilaisille. 

 

Kehittämistyö ja jalkauttamistyö jatkuvat edelleen. 

 

 

 

Tavoiteltu muutos

Tavoitteena on, että verkkopalvelun käyttöönotto vähentää ohjaukseen liittyviä kontakteja sekä puheluiden määrää. Ottamalla käyttöön Sähköisen perhekeskuksen kokoamme perheiden palvelut saman katon alle, lisäämme palveluiden saavutettavuutta sekä edistämme digitaalista asiointia ja itsehoitoa. Tavoitteena on myös tiivistää ja parantaa perhekeskustoimijoiden yhteistyötä yli organisaatiorajojen. Sähköisen perhekeskuksen ammattilaisosio mahdollistaa paremman yhteistyön perhekeskustoimijoiden kesken.

Ideointi

Jokaisen käyttöönoton yhteydessä on järjestetty työpajoja - ja/tai koulutustilaisuuksia. Näihin tilaisuuksiin on osallistunut perhekeskustoimijoita. Tilaisuuksissa on ensin esitelty käyttöönotettavaa kokonaisuutta, jonka jälkeen osallistujat ovat saaneet tutustua alustaan, antaa palautetta sekä kehittämisehdotuksia. Palaute työpajoissa oli enimmäkseen positiivista, mutta haasteeksi nousee kävijöiden vähäisyys ja se, että ammattilaiset eivät hyödynnä verkkopalvelua tarpeeksi työssään. 

Juurruttamistyön onnistumiseksi hanke kokoa työpajoja, joissa mietitään yhdessä yksiköiden kanssa, missä prosessin vaiheessa hyödynnetään Sähköisen perhekeskuksen verkkopalveluita. 

Perhekeskusverkosto on ollut erittäin kiinnostunut Sähköisen perhekeskuksen ammattilaisosiosta, esimerkiksi varhaiskasvatuksessa pidetään alustaa hyvän yhteistyön mahdollistajana. Koska varsinainen perhekeskustoiminta ei ole vielä juurtunut Pohjanmaalla, koetaan, että Sähköinen perhekeskus ja etenkin ammattilaisosio tukevat perhekeskuksen kehittymistä ja vakiintumista. 

Idean valinta

Kevään 2025 aikana tavoitteena on kuvata, miten Sähköisen perhekeskuksen eri kokonaisuudet implementoidaan osaksi eri yksiköiden toimintaa.