Sepelvaltimotautipotilaan hoito- ja palveluketju, Kainuun hyvinvointialue (RRP P4, I1 ja I4)
Toimintamalli kokoaa sepelvaltimotautipotilaan tarvitsemat palvelut hoito- ja palveluketjuun. Hoito- ja palveluketju kuvataan asiakaslähtöisesti hyvinvointialueen verkkosivuille.
Kainuussa sepelvaltimotautia esiintyy koko Suomeen verraten enemmän. Sydänsairaudet aiheuttavat alueella menetettyjä elinvuosia.
Asiakaslähtöinen hoito- ja palveluketju kuvataan hyvinvointialueen ulkoisille verkkosivuille.
Sepelvaltimotautipotilaalle ei ole Kainuun hyvinvointialueella käytössä hoito- ja palveluketjua. Ketjun laatiminen asiakaslähtöisesti tukee strategisia tavoitteita: perustason palveluiden parantaminen, laaja yhteistyö organisaation sisällä sekä digitaalisten palveluiden kehittäminen ja parantaminen.
Sepelvaltimotautipotilaan hoito- ja palveluketjun kehittämistyön tarpeena on toimintamallien yhtenäistäminen, toimintakyvyssä tapahtuvien muutoksien varhaisempi tunnistaminen, tutkimuksien oikea-aikainen käynnistäminen ja asiakkaan prosessin sujuvoittaminen.
Kehittämistyötä tehdään moniammatillisessa työryhmässä. Työryhmässä on edustajia perusterveydenhuollosta, erikoissairaanhoidosta sekä sosiaalipalveluista. Lisäksi kehittämisessä on mukana järjestösektorin edustajat ja kehittäjäasiakkaat.
Tavoitetilana on, että sepelvaltimotauti tunnistettaisiin varhaisemmassa vaiheessa ja asiakkaat aktivoituisivat ennaltaehkäisyssä, hoitoon hakeutumisessa sekä omahoidossa saamansa diagnoosin jälkeen.
Mittarina muutoksen mittaamisessa käytetään seuraavia:
- Verkkosivujen käyntimäärät
- Sähköisen palvelukanavan, Omasoten viestimäärät kohderyhmältä.
Toimintamallin kohderyhmänä ovat ketjua käyttävät sepelvaltimotautia sairastavat, heidän omaiset ja organisaation ammattilaiset.
Kehittäjäasiakkaita on osallistettu ketjun kehittämisessä ja pilotoinnissa.