Sepelvaltimotautipotilaan hoito- ja palveluketju, Kainuun hyvinvointialue (RRP P4, I1 ja I4)

Toimintamalli kokoaa sepelvaltimotautipotilaan tarvitsemat palvelut hoito- ja palveluketjuun. Hoito- ja palveluketju kuvataan asiakaslähtöisesti hyvinvointialueen verkkosivuille. 

Toimintaympäristö **

Kainuussa sepelvaltimotautia esiintyy koko Suomeen verraten enemmän. Sydänsairaudet aiheuttavat alueella menetettyjä elinvuosia. 

Asiakaslähtöinen hoito- ja palveluketju kuvataan hyvinvointialueen ulkoisille verkkosivuille. 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Sepelvaltimotautipotilaalle ei ole Kainuun hyvinvointialueella käytössä hoito- ja palveluketjua. Ketjun laatiminen asiakaslähtöisesti tukee strategisia tavoitteita: perustason palveluiden parantaminen, laaja yhteistyö organisaation sisällä sekä digitaalisten palveluiden kehittäminen ja parantaminen. 

Sepelvaltimotautipotilaan hoito- ja palveluketjun kehittämistyön tarpeena on toimintamallien yhtenäistäminen, toimintakyvyssä tapahtuvien muutoksien varhaisempi tunnistaminen, tutkimuksien oikea-aikainen käynnistäminen ja asiakkaan prosessin sujuvoittaminen.

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Sepelvaltimotautipotilaan hoito- ja palveluketjun kehittämistyön tarpeena on toimintamallien yhtenäistäminen, toimintakyvyssä tapahtuvien muutoksien varhaisempi tunnistaminen, tutkimuksien oikea-aikainen käynnistäminen ja asiakkaan prosessin sujuvoittaminen. 

Keskeisessä asemassa Kainuun alueellisessa kehittämisessä on sepelvaltimotaudin varhainen tunnistaminen sekä jatkohoidon toteutuminen. 

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Kehittämistyötä tehdään moniammatillisessa työryhmässä. Työryhmässä on edustajia perusterveydenhuollosta, erikoissairaanhoidosta sekä sosiaalipalveluista. Lisäksi kehittämisessä on mukana järjestösektorin edustajat ja kehittäjäasiakkaat. 

Tavoiteltu muutos

Tavoitetilana on, että sepelvaltimotauti tunnistettaisiin varhaisemmassa vaiheessa ja asiakkaat aktivoituisivat ennaltaehkäisyssä, hoitoon hakeutumisessa sekä omahoidossa saamansa diagnoosin jälkeen. 

Muutoksen mittaaminen

Mittarina muutoksen mittaamisessa käytetään seuraavia:

  • Verkkosivujen käyntimäärät
  • Sähköisen palvelukanavan, Omasoten viestimäärät kohderyhmältä. 
Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Toimintamallin kohderyhmänä ovat ketjua käyttävät sepelvaltimotautia sairastavat, heidän omaiset ja organisaation ammattilaiset. 

Kehittäjäasiakkaita on osallistettu ketjun kehittämisessä ja pilotoinnissa.