Soiten tietojohtamisen toimintamalli
Soiten tietojohtaminen perustuu tiedolla johtamisen ja tiedon johtamisen käsitteisiin pohjautuvaan kahden työryhmän malliin. Tavoitteena on yhteensovittaa tietojohtaminen 1) kansallisiin linjauksiin 2) organisaatiossa yhdenmukaiseksi kokonaisuudeksi.
Tietojohtamisen toimintamallin eli organisaation tietojohtamisen kehittämiseen vaikuttavat erityisesti lainsäädännölliset, yhteiskunnallis-poliittiset ja taloudelliset tekijät. Lainsäädännöllisestä näkökulmasta korostuvat käytännön tiedon tuottamiseen liittyvät lait, kuten tiedonhallintalaki (906/2019) ja laki sosiaali- ja terveystietojen toissijaisesta käytöstä eli niin kutsuttu toisiolaki (552/2019). Tiedonhallintalain mukaisessa tiedonhallintamallissa kuvataan mm. organisaation tietojohtamisen järjestelmät ja käyttöprosessit ja se huomioidaan uusittaessa organisaation tietojärjestelmiä. Toisiolain § 41 puolestaan linjaa palvelunantajan asiakastietojen käyttöä tietojohtamista varten. Mikäli asiakastietolaki (HE 212/2020) tulevaisuudessa mahdollistaa suostumuksella yksilön sosiaali- ja terveystietojen yhdistämisen ja sen tuomisen näkyville asiakasta hoitavalle ammattilaiselle, on myös tällä vaikutusta organisaation tietojohtamiseen varsinkin tiedon integraation näkökulmasta.
Sosiaali- ja terveysalan organisaation tietojohtamiseen vaikuttaa yhteiskunnallis-poliittisista tekijöistä luonnollisesti eniten sote-uudistus ja sen tuomaan järjestämistehtävään valmistautuminen tietoon perustuvalla päätöksenteolla. Lisäksi kansalliset sote-alan linjaukset osaltaan ohjaavat organisaation tietojohtamista ja tietojohtamisen työryhmien toimintaa. Esimerkiksi mittareiden ja luokitusten yhdenmukaistamisessa tehdään tulevaisuudessakin kansallista yhteistyötä. Organisaatiossa on jo muun muassa toteutettu STM:n ja Sitran mallin mukainen sote-tietopakettien käyttöönotto, jota laajennetaan tulevaisuudessa. Myös mallin arvioinnissa hyödynnetään kansallisen mallin mukaista tietojohtamisen arviointimallia.
Taloudellisena tekijänä sote-palvelujen tietojohtamisen taustalla on kustannusten kasvun hillintä ja toiminnan vaikuttavuus. Kyvykkyys vastata väestön kasvaviin palvelutarpeisiin asiakaslähtöisesti ja vaikuttavasti tilanteessa, jossa käytettävissä olevat resurssit eivät voi kasvaa samassa suhteessa palvelutarpeiden kanssa, vaatii johtamisen ja päätöksenteon pohjaksi tarkoituksenmukaisella tavalla esitettyä luotettavaa tietoa.
Soiten tietojohtamisen toimintamallin taustalla on organisaation strategia ja tarve kehittää raportointia kokonaisuutena. On koettu, että lakisääteinen ja organisaation omista tarpeista lähtevä raportointi on nähtävä yhtenä tiedolla johtamisen kokonaisuutena, jonka osa-alueita kehitetään yhtenäisesti. Strategian yhtenä lähtökohtana on toiminnan ja talouden yhteys – tiedolla johtaminen. Tiedolla johtamisessa keskeistä on toimi- ja palvelualueiden strategisia tavoitteita kuvaavien mittarien ja uudenlaisen johtamiskulttuurin luominen sekä strategisiin tavoitteisiin sitoutuminen kaikilla esimiestasoilla, asetettujen toiminnan ja talouden tavoitteiden jatkuva seuraaminen ja korjaavien toimenpiteiden käyttöönotto. Näistä lähtökohdista lähdettiin keväällä 2019 muodostamaan Soiten tiedolla johtamisen toimintamallia.
Tietojohtamisen toimintamallin ja sen vakiinnuttamisen myötä:
- Soiten tietojohtaminen on yhteensovitettu kansallisiin vaateisiin, kehitystyöhön ja muutoksiin
- tietojohtaminen organisaation sisällä on johdonmukainen, tarkoituksenmukainen ja dokumentoitu kokonaisuus
- työryhmät kokoontuvat säännöllisesti 2–4 kertaa vuodessa; osallistujat ovat sitoutuneet toimintaan
- tiedolla johtamisen kehittämissuunnitelman toteutumisen seuranta ja päivitys vuosittain tai tarvittaessa
- tietojohtamisen tilaa arvioidaan säännöllisesti kerran vuodessa toteutettavalla kypsyystilakartoituksella ja mahdollisuuksien mukaan muilla arviointi- ja vertailumenetelmillä (esim. benchmarkkaus)
- pidemmän aikavälin tavoitteena tietojohtamisen kehittämissuunnitelman mukaisesti tuodaan tietojohtamisen tavoitteet, vaatimukset ja menetelmät näkyviksi organisaation eri tasoille ja sitä kautta sitoutetaan työntekijät entistä laajemmin tietojohtamiseen
Tietojohtamisen tilan arviointiin on olemassa valmis työkalu: tietojohtamisen arviointimalli (VN TEAS 42:2019). Arviointimallia voi hyödyntää sekä tietojohtamisen toimintamallin aloittamisessa (ns. lähtötilannekartoitus) sekä jatkuvassa seurannassa vuositasolla tietojohtamisen kypsyystilan ja koetun tyytyväisyyden seurannassa.
Tietojohtamisen toimintamallin ensisijainen kohderyhmä on organisaation sisäinen: organisaation johtoryhmä ja muut työryhmiin osallistuvat tietojohtamisen avainhenkilöt. Tietojohtamisen toimintamallin käynnistämisvaiheessa huomio kiinnitettiin tähän ryhmään ja kyseinen ryhmä oli aktiivisesti mukana edellä mainituissa vaiheissa. Toisaalta on hyvä huomioida, että tietojohtamisen toimintamalli lopullisessa muodossaan lävistää koko organisaation.
Keväällä 2019 johtoryhmä linjasi päätöksellä kehittämistyön tavoitteet sekä antoi talous- ja tilastopalveluille (valmistelija) mandaatin toimia kehittämistyön valmistelussa. Käynnistämisvaiheessa elokuussa 2019 johtoryhmä ja tietojohtamisen avainhenkilöt vastasivat tietojohtamisen lähtötilannekartoitukseen. Tiedolla johtamisen ja tiedon johtamisen työryhmät aloittivat kokoontumiset syksyllä 2019.