SomeBodyn® ideana on vahvistaa ja eheyttää ohjattavien minäkuvaa, itsetuntoa ja toimintakykyä, heidän kykyään toimia arjessa ja sosiaalisissa suhteissaan. Näitä tavoitteita kohden SomeBodyssä mennään edistämällä ryhmäläisten kehotietoisuus-, tunne- ja vuorovaikutustaitoja.

Toimintaympäristö

Kuntien hyvinvointityö on muutoksessa. Miten saadaan lapsille, nuorille ja perheille tukea varhaisemmassa vaiheessa ja tehokkaammin? Varhaiskasvatuksen, koulun ja oppilaitosten rooli on muuttumassa entistä keskeisemmäksi. On tarve kehittää vaikuttavia ja kustannustehokkaita ehkäiseviä ja suoran tuen menetelmiä vastaamaan lasten, nuorten ja perheiden hyvinvoinnin vajeisiin.

Myös ammattilaiset kaipaavat uusia tehokkaita työmenetelmiä, näkökulmia ja kokonaisvaltaisia ohjauskäytänteitä edistäessään lasten ja nuorten hyvinvointia.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Nykytilanteen haasteena on lasten ja nuorten minäkuvaan ja tunne- ja sosiaalisiin taitoihin liittyvät haasteet, vaikeudet koulunkäynnissä ja opiskelussa. Lisäksi yhä useammin vanhempi uupuu ja kokee haasteita kasvatuksessa sekä vuorovaikutuksessa. Tämä heijastuu lapsiin ja nuoriin. Osin näistä syistä joka 20. lapsi on lastensuojelun piirissä. Kuitenkin yhteiskunnan tavoitteena on, että jokainen 18-vuotias on kiinni yhteiskunnassa opiskelemassa tai työelämässä.

Nämä lähtökohdat huomioiden SomeBody-menetelmän kehittämishankkeessa 2015-2017 saatujen tulosten mukaan menetelmällä on myönteisiä vaikutuksia itsetuntoon, kehonlukutaitoon, uskallukseen liikkua ja ilmaista itseään, kykyyn ymmärtää fyysisen aktiivisuuden, omien rajojen, rentoutukmisen ja kehon asentojen, tunteiden ja ajatuksten vaikutuksia mieleen ja sosiaalisiin tilanteisiin.

Videossa on yhden nuoren tarina.

Liitteet
Somebodyn tarina - Satakunnan ammattikorkeakoulu
Ratkaisun perusidea

SomeBody-menetelmän ideana on vahvistaa ja eheyttää kokonaisvaltaisesti ohjattavien SomeBody-ryhmään osallistuvien minäkuvaa, itsetuntoa ja toimintakykyä, heidän kykyään toimia arjessa ja sosiaalisissa suhteissaan. Näitä tavoitteita kohti mennään tukemalla ohjattavien kehotietoisuustaitoja, tunnetaitoja ja sosiaalisia taitoja sekä hyödyntämällä vertaisryhmää voimavarana.

Linkin takaa löydät julkaisun SomeBodyn® ytimessä, jossa on kuvattu tarkemmin SomeBodyn perusideaa.

Liitteet
Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

SomeBody-ohjaajakoulutus on tarkoitettu niille, joilla on korkeakoulututkinto sosiaali-, terveys-, kuntoutus- tai kasvatusalalta. SomeBody-ohjaajakoulutuksen (5 op) jälkeen koulutuksen suorittanut voi järjestää SomeBody-ryhmiä soveltuvalle kohderyhmälle omassa organisaatiossaan tai muussa toimintaympäristössä. Sitä kautta menetelmä juurtuu yksilöllisesti jokaiseen organisaatioon. 

Satakunnan ammattikorkeakoulu järjestää opiskelijoilleen omia SomeBody-ryhmiä tukemaan opiskelijahyvinvointia. SomeBody-ryhmästä opiskelija saa yhden opintopisteen vapaastivalittaviin opintoihin. Ryhmiin voi hakeutua itsenäisesti tai esim. tutor-opettajan tai opon suosituksesta.

Liitteet
Vinkit toimintamallin soveltajille

SomeBody-ohjaajakoulutukseen kannattaa osallistua pareittain, jolloin organisaation sisältä löytyy työpari ryhmien pitämiseen. Menetelmän juurruttamista edesauttavat riittävät resurssit, jolloin SomeBody-menetelmä on osana perustyötä eikä lisänä. On myös tärkeää, että organisaatio on sitoutunut ottamaan SomeBodyn osaksi toimintaa.

 

Liitteet
Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Ohjaajakoulutuksen käyneet ovat kokeneet saavansa työvälineitä käytännön työn tekemiseen. Menetelmän on koettu soveltuvan laaja-alaisesti eri toimintaympäristöihin. Menetelmä toimii yhteistyön välineenä eri ammattiryhmien välillä.

Opiskelijat ovat kokeneet saavansa SomeBody-ryhmästä tukea omaan jaksamiseensa ja itsesäätelyyn ja sitä kautta opiskelukyky on parantunut. Erityisen tärkeää on ollut ryhmän kautta tuleva vertaistuki.

SomeBody-toiminnan kustannuksia ja vaikutuksia on arvioitu. Toiminnan kustannusten voidaan sanoa olevan hyvin kohtuulliset, kun toiminta järjestetään kouluympäristössä. SomeBody-toiminnasta löytyi useita myönteisiä vaikutuksia hyvinvointiin ja elämäntilanteeseen, mutta menetelmän vaikutuksia ja vaikuttavuutta tulee arvioida vielä lisää.

Liitteet