Sosiaalihuollon asianhallinnan ja palvelujen saatavuuden seurannan kehittäminen, RRP, P4, I1
Sosiaalihuollon asianhallinnan ja palvelujen saatavuuden seurannan kehittäminen, RRP, P4, I1
Sosiaalihuollon saatavuustietojen luotettava tilastointi edellyttää oikeellista ja yhteismitallista asianhallintaa. Tämä on edellyttänyt yhteistä näkemystä, yhteisiä linjauksia, yhteisiä kirjaamisohjeita ja niiden implementointia organisaatiossa.
Toimintamallin nimi
Sosiaalihuollon saatavuustietojen luotettava tilastointi edellyttää oikeellista ja yhteismitallista asianhallintaa. Tämä on edellyttänyt yhteistä näkemystä, yhteisiä linjauksia, yhteisiä kirjaamisohjeita ja niiden implementointia organisaatiossa.
Sosiaalihuollon odotus- ja käsittelyaikojen kirjaamisen ylätason toimintamalli kokoaa yhteen Pohjanmaan hyvinvointialueen asiakastietojärjestelmässä toteuttettavat sosiaalihuollon palveluprosessien vaiheet - yhteydenotosta päätöksentekoon - yhdeksi selkeäksi dokumentiksi. Mallin perustana ovat asianhallinnan ja kirjaamisen käytännöt, jotka on yhtenäistetty ja linjattu alueen toiminnan tueksi.
Sosiaalihuollon palveluiden järjestämiseen vaikuttavat kansalliset ja alueelliset päätökset, hyvinvointialueen strategiat sekä Euroopan unionin ohjeistukset. Julkisen talouden paineideet, kustannusten hallinnan tarve ja hyvinvointialueiden nykyinen rahoitusmalli korostavat ajanatasaisen, oikean ja luotettavan tiedon merkitystä päätöksenteossa. Lisäksi asukkaiden kasvavat odotukset ja lisääntynyt tietoisuus vahvistavat tarvetta avoimelle ja selkeälle viestinnälle - ihmiset haluavat ymmärtää palveluita ja niiihin liittyviä ratkaisuja.
Kohderyhmänä toimivat välillisesti sosiaalihuollon asiakkat, joille halutaan välittää tietoa sosiaalipalveluiden odotusajoista. Lisäksi tieto odotusajoista palvelee johtoa, kunnallispäättäjiä ja laajemmin myös kansallisella tasolla. Kirjaamisen yhtenäistetäminen sekä standardien luominen ja määrittely mahdollistavat hyvinvointialueiden palvelujen vertailun keskenään.
Toimintamalli perustuu kansallisiin ohjeisiin, jotka on räätälöity Pohjanmaan hyvinvointialueen tarpeisiin ja käytössä olevaan asiakastietojärjestelmään. Uuden asiakastietojärjestelmän käyttöönotto on edellyttänyt prosessien suunnittelua ja kehittämistä siten, että ne soveltuvat järjestelmän rakenteisiin ja toiminnallisuuksiin.
Toimintamallin eri osat on koulutettu ammattilaisille vaiheittain projektin aikana. Juurruttaminen on toteutettu osallistavalla tavalla, ammattilaiset ovat olleet mukana kehitystyössä alusta lähtien ja myös johto on tiiviisti sitoutunut prosessiin.
Muuttunut ja yhtenäinen kirjaamiskäytäntö on mahdollistanut tiedon saamisen Pohjanmaan hyvinvointialueen odotusajoista. Raportointia on kehitetty ja tietoa käsittelyajoista sekä palveluihin liittyvistä odotusajoista on nyt saatavilla lähes kaikista sosiaalihuollon palveluista. Tietojen laadussa on edelleen parannettavaa, mutta kehitystyötä, lisäkoulusta ja ohjeistusta tehdään jatkuvasti. Ensimmäiset tiedot sosiaalihuollon odotusajoista julkaistaan hyvinvointialueen intranetissä joulukuussa 2025 ja vuoden 2026 alussa tavoitteena on myös julkaista ne julkisella verkkosivulla.
Kansikuva