Sote-ammattilaisten digiosaamisen vahvistaminen, Pohjois-Pohjanmaan HVA (RRP, P4, I4)

Pohjois-Pohjanmaalla vahvistetaan ammattilaisten digiosaamista kehittämällä digimentoritoimintamalli ja innovatiivisia matalan kynnyksen osaamista tukevia menetelmiä.

Toimintaympäristö

Digitaalinen muutos sote-palveluissa on maailman terveysjärjestö WHO:n ja Euroopan unionin tasolla nostettu sosiaali- ja terveydenhuollon strategiseksi painopisteeksi. Sote-palveluiden digitalisointi vastaa toimintaympäristön muutokseen, jossa korostuvat globaalit turvallisuusuhkat, ilmastonmuutoksen vaikutukset, väestön ikääntyminen ja eriarvoisuuden lisääntyminen. Digitalisaatio mahdollistaa yksilöllisemmät ja ennakoivammat palvelut vastaten asiakkaiden tarpeisiin ajasta ja paikasta riippumatta, mutta samalla se edellyttää luottamuksen säilyttämistä ja kansalaisten mahdollisuuksia valvoa omien tietojensa hyödyntämistä. 

Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue on maantieteellisesti laaja alue, josta löytyy 30 kuntaa. Alueella asuu noin 416 000 asukasta ja työskentelee  lähes 18 000 ammattilaista. 

Pohjois-Pohjanmaalla kehitetään RRP2 hankkeessa toimintamallia, jonka avulla vahvistetaan ammattilaisten digiosaamista. Syksyllä 2023 käynnistyneessä hankkeessa  on tarkoitus kehittää ja pilotoida digimentoritoimintamallia ja matalan kynnyksen menetelmiä ammattilaisten digiosaamisen tukemiseen.

Henkilöstön digiosaaminen on perusedellytys, jotta palveluketjut toimisivat ja digiratkaisut olisivat hyötykäytössä. Digiosaamisen eri osa-alueet tulevat lähivuosina korostumaan entisestään.  Pohteen kehittämistyön vaikutuksena ammattilaisten digiosaaminen kehittyy, joka edistää asukkaiden  etä- ja digipalveluiden laatua. 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen strategiassa on neljä painopistettä ja 12 strategista periaatetta (Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen strategia 2023-2030). Tämä toimintamalli linkittyy "Ihmistä varten"  ja "parhaat osaajat- painopisteisiin. 

Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen (Pohde) järjestämissuunnitelman keskeisenä kärkenä on palveluiden tarpeenmukaisuus ja niiden lähelle oleminen. Kotiin ja arkiympäristöön annettavia palveluita vahvistetaan ja huomioidaan digitaalisten ja liikkuvien palveluiden ja teknologian mahdollisuuksia. Digitaalisten palvelujen lisääminen edellyttää työntekijöiltä uutta osaamista sekä uudenlaista tapaa tehdä ja organisoida työtä. Henkilöstön digiosaaminen on perusedellytys, jotta palveluketjut toimisivat ja digiratkaisut olisivat hyötykäytössä. Sote-ammattilaisten digiosaamisen kehittäminen edistää sähköisten ja teknologisten palveluiden käyttöä, mikä parantaa palveluiden saatavuutta ja saavutettavuutta. Tämä mahdollistaa monipuolisempien palvelujen tarjoamisen kansalaisille yhdenvertaisesti, paikasta riippumatta. Digiosaamisen eri osa-alueet tulevat lähivuosina korostumaan entisestään. Muun muassa Opetushallituksen ennakointifoorumin tekemän selvityksen mukaan terveyspalveluiden tärkeimpiä osaamistarpeita vuonna 2035 tulee olemaan mm. digitaaliset kommunikointitaidot, etä- ja virtuaalipalveluiden hallinta ja digitaaliset yhteistyötaidot.  

 

Liitteet
Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Digitaalisten palveluiden määrä kasvaa koko ajan. Ammattilaisilla tulee olla tarvittavat tiedot, taidot ja asenteet jotta he pystyvät työssään täysimääräisesti hyödyntämään digitaalisia työvälineitä. Työyhteisöllä on vaikutus yksilön digiosaamisen kehittymiseen. Työyhteisö luo ilmapiirin, jossa toisten auttaminen ja tukeminen ovat keskeisiä ja yhdessä edistetään digiosaamisen vahvistamista.  Tarpeena on luoda Pohteelle rakenteita, joilla tuetaan ammattialisten digiosaamisen vahvistamista.  Hanke käynnistyi vastaanottojen terveydenhuollon ammattilaisille ja erikoissairaanhoidon hoitotyön ammattilaisille suunnatulla digiosaamisen kartoituksella syksyllä 2024. 

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Hankkeen käynnistyessä digimentorin tehtävänkuvausta työstämässä  ja tuomassa omia näkökulmia ja tarpeita toiminnalle

  • Kehittämisen palvelualue, sähköiset palvelut ja digi
  • Hoitotyön osaamisen kehittäminen
  • Tietohallinto

Toimintamallin ensimmäisen vaiheen pilotointiin valikoitui Terveyden- ja sairaanhoidon vastaanottopalvelut. Palvelualue, jossa  volyymipalvelut on ja jonne on tullut/tulossa paljon digitaalisia palveluita. 

Digimentoritoimintamallia on kehitetty yhdessä palvelualueen ammattilaisten, kehittämisen palvelualueen, osaamisen kehittämisen ja tietohallinnon kanssa. 

Tavoiteltu muutos

Tavoitteena on vahvistaa ammattilaisten osaamista digitaalisten työvälineiden käytössä ja lisätä valittujen digitaalisten palveluiden käyttöä hyvinvointialueella. Digimentori on oman yksikön digitaitava työkaveri, työyksikkönsä digivastaava, digiosaamisen kehittäjä ja lähituki. 

Toteutussuunnitelma

Työpaketin kokonaisuus ja suunnitelma

  1. Info esihenkilöille " esihenkilö digi-kickoff", aiheena digitaalisten palveluiden kehittäminen ja ylläpito & ammattilaisten digiosaamisen kehittäminen Pohteella. Tiedottaminen tulossa olevasta digiosaamisen kyselystä ja digimentoripilotista. 
  2. Digiosaamiskartoitus Erika Jarvan mittarilla Pohteen vastaanottojen terveydenhuollon ammattilaisille ja Erikoissairaanhoidon avohoitotyön poliklinikalla---> Lisää ymmärrystä tämän hetkisestä tilanteesta ja tarpeista. Kartoitettiin ammattilaisten halukkuutta toimia digimentoreina, arvioitiin ammattilaisten kokemaa digiosaamisen tasoa ja siihen liittyviä tekijöitä. Kyselyssä myös kysymys kartoittava kysymys millaisiella tavalla ammattilaiset mieluiten omaa digiosaamistaan kehittävät. 
  3. Matalan kynnyksen osaamista tukevat menetelmät. Digiosaamiskartoituksen pohjalta tarkasteluun nostetaan osaamista vahvistavia teemoja--> Pohde digitaitaja-kokonaisuus jonka tavoitteena: vahvistaa ammattilaisten digiosaamista päivittäisessä työssä, lisätä Pohteen digipalveluiden tunnettavuutta ja hyödyntämistä ammattilaisten keskuudessa.​​ Nostaa digiosaamista esille, innostaa ammattilaisia ja esihenkilöitä asiassa. Tukea esihenkilöitä digiosaamisen johtamisessa ja heidän roolissaan käyttöönotoissa. Rakentaa positiivista digikulttuuria
  4. Digimentori pilotin verkostotapaamiset. Tapaamisissa volyymipalvelun asiantuntija mukana syventämässä osallistujille palveluun liittyviä asioita. Joka tapaamisessa digimentori toiminnan yhteiskehittämistä yhdessä ammattilaisten kanssa työpajassa ennakkoon mietityllä teemoilla. Tarkoituksena laajentaa ymmärrystä tämän hetkisestä tilanteesta ja kehittää tarpeeseen vastaavaa toimintamallia. 

     

 

 

Liitteet
Kuva
Työpaketin kokonaisuus
Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä vastaanottojen ammattilaiset.