Sote-keskuksen geronomi
Geronomi on sote-keskuksissa ikääntyneiden palvelujen asiantuntija. Keskeistä toiminnassa on ohjaus ja neuvonta. Tarkoituksena on löytää palveluiden väliin putoajat, kohdentaa palvelut oikea-aikaisesti ja ennaltaehkäistä raskaiden palveluiden tarve.
Päijät-Hämeessä 75 vuotta täyttäneen väestön osuuden on ennustettu olevan 17,7 % vuonna 2030. Tämä on koko maan ennustettua osuutta (14,3 %) korkeampi ja Suomen kaikista maakunnista kuudenneksi korkein. Päijät-Hämeen tavoitteena on, että ikääntyneet pysyvät terveinä ja pystyvät elämään turvallisesti ja arvokkaasti sekä mahdollisimman itsenäistä ja omatoimista elämää omassa kodissaan mahdollisimman pitkään.
Tähän mennessä geronomeja on työskennellyt usealla hyvinvointialueen tulosalueella erikoissairaanhoidosta kotiin vietäviin palveluihin, ei kuitenkaan avoterveydenhuollossa.
Sote-keskuksessa asioi ikääntyneitä asiakkaita/potilaita, joilla on vain yksittäistä ja lyhytkestoista terveydenhuollon palveluiden tarvetta, pidempikestoista terveydenhuollon tarvetta tai asiakkaita, joilla on sekä sosiaalihuollon että terveydenhuollon tarvetta. Kaikilla tuen tarve ei kuitenkaan ole niin suurta kuin toisilla asiakkailla. Resurssien, palvelujen riittävyyden sekä tarkoituksenmukaisten ja oikea-aikaisten palvelujen näkökulmasta tarkasteltuna resurssit tulisi kohdentaa mahdollisimman hyvin, jotta ne palvelisivat asiakkaiden erilaisia ja erilaistuvia tarpeita.
Tavoitteena on, ettei asiakkaiden tarvitsisi siirtyä suoraan raskaampiin palveluihin, vaan he saisivat geronomilta tarvitsemansa avun tai ohjauksen oikeisiin palveluihin jo varhaisessa vaiheessa sote-keskuksessa asioidessaan. Tilanteen vaatiessa geronomi voi alkukartoituksen jälkeen ohjata asiakkaan gerontologisen sosiaalityön tai ikääntyneiden asiakasohjaajan laajempaan palvelutarpeen arvioon.
Päijät-Hämeen hyvinvointialueen oman tuotannon sote-keskusten moniammatillista tiimiä on laajennettu osana Tulevaisuuden sote-keskus -hanketta ja aiemmin mukaan on liitetty muun muassa sote-keskuksen sosiaaliohjaaja (pilotti alkanut 06/2022). Sosiaaliohjaajapilotin myötä havaittiin ikääntyneiden suuri osuus asiakkaissa. Tulevaisuudessa ikääntyneiden osuus Päijät-Hämeen asukkaista tulee kasvamaan entisestään. Siksi koettiin tarpeelliseksi pilotoida myös geronomin toimenkuvaa osana sote-keskuksen moniammatillista tiimiä. Pilotti on osa Tulevaisuuden sote-keskus -hankkeen neuvonnan ja asiakasohjauksen sekä moniammatillisen tiimimallin laajennuksen kokonaisuuksia.
Ikääntyneet saavat nopeammin ja oikea-aikaisesti avun arjen haasteissa selviytymiseen ja omaan elämäntilanteeseen liittyen. Myös ohjauksen ja neuvonnan (esim. erilaiset etuudet tai hoidolliset asiat) kautta voidaan ikääntyneiden tarpeisiin vastata jo aikaisemmassa vaiheessa hänen asioidessaan perustason sote-keskuksessa. Ennaltaehkäistään ikääntyneiden asiakkaiden palveluiden väliin putoaminen ja suora raskaampien palveluiden tarve tarjoamalla matalan kynnyksen ohjausta ja neuvontaa sote-keskuksessa asioidessa.
Sote-keskusten ammattilaisten tietämys ikääntyneen henkilön hoidosta ja palveluista kasvaa ja asiakas saa itselleen oikein kohdennetun avun moniammatillisesta tiimistä tai asiakkaan asiat osataan ohjata suoraan oikean tahon hoidettavaksi.
Asiakkaan palvelut ovat sujuvat eikä turhaa palvelusta toiseen hyppimistä tule.
Muutosta on mitattu muun muassa geronomille pilotin suunnitteluvaiheessa luoduilla tilastoinnin sisältömerkinnöillä. Niistä selviää, kenen lähettämänä asiakas on vastaanotolle saapunut, millä syyllä, tehdyt toimenpiteet vastaanoton aikana sekä onko asiakas ohjattu eteenpäin toiselle ammattilaiselle ja minne. Tästä datasta on saatu tietoa esimerkiksi siitä, kuinka moni asiakas saa avun tarpeeseensa jo geronomin vastaanotolla ja kuinka moni jatkaa laajempaan palvelutarpeenarvioon gerontologiseen sosiaalityöhön tai ikääntyneiden asiakasohjaukseen ja miksi.
Virallisten potilastietojärjestelmästä saatavien tilastoinnin sisältömerkintätietojen lisäksi asiakkailta on kerätty kokemusta geronomin vastaanotolta saadusta hyödystä ja avusta. Asiakaskokemusta kerättiin mm. seuraavilla kysymyksillä:
- Ymmärrän tällä tapaamisella kanssani minulle tehdyn/päivitetyn suunnitelman
- Pärjään arjessani
- Pystyn huolehtimaan hyvinvoinnistani
- Selviydyn arjessa asioideni kanssa paremmin
- Olen saanut lisätietoa/ymmärrystä tilanteeseeni
- Pystyn edistämään toimintakykyäni
Asiakas vastaa kysymyksiin sanallisesti valitsemalla omaan tilanteeseensa sopivimman vastauksen vaihtoehdoista: paljon paremmin, paremmin, entiseen tapaan, huonommin, en osaa sanoa.
Geronomin toiminta sote-keskuksessa keskittyy yli 65-vuotiaisiin säännöllisten palveluiden ulkopuolella oleviin terveydenhuollon asiakkaisiin, jotka tarvitsevat sairastamiseen, toimeentuloon, etuuksiin ja/tai elämäntilanteeseen liittyvää ohjausta, neuvontaa tai avustamista. Geronomi tarjoaa ohjausta ja neuvontaa myös yli 65-vuotiaiden asiakkaiden asioita hoitaville omaishoitajille (myös ilman virallista omaishoitajastatusta olevat omaishoitajat). Geronomi toimii myös kaikkien kolmen alueen sote-keskuksen muistiasiakkaiden muistivastuuhoitajana tehden yhteistyö geriatrisen keskuksen kanssa.
Asiakkaita on osallistettu palvelun kehittämiseen järjestämällä mm. pop-up-tapahtumia sote-keskusten aulassa. Tapahtumissa on lisätty asiakkaiden tietoisuutta geronomin palveluista ja saatu asiakkaiden näkökulmaa palvelun tarpeisiin ja kysyntään. Asiakkailta saatujen kommenttien perusteella on toimintaa helpompi kehittää tarpeita vastaavaksi.