Sote-keskustoimintamallin jalkautus, Kanta-Hämeen hyvinvointialue, (RRP, P4, I1)

Monialaista tai sote-yhteistyötä tarvitsevan asiakkaan varhainen tunnistaminen ja ohjautuminen palveluihin ja palveluissa Sote-keskus toimintamallin toimiessa viitekehyksenä.

Toimintaympäristö

Kanta-Hämeen hyvinvointialue koostuu 11 kunnasta, jotka jakautuvat kolmeen seutuun: Forssan seutu (Forssa, Humppila, Jokioinen, Tammela, Ypäjä), Riihimäen seutu (Hausjärvi, Loppi, Riihimäki) ja Hämeenlinnan seutu (Hattula, Hämeenlinna, Janakkala). 

  • Toimintamalli kohdistuu hyvinvointialueen perustason palveluihin ja sen yhdyspintoihin.
  • Konsultaatiomallin mahdollisesti liittyvä tekninen toteutus ei kuulu tähän projektiin.

-Kolmen kaupunkikeskuksen erilaiset tilanteet

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Palveluiden yhteensovittamisen kuvaus tehty Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -hankkeessa ( Tulsote-hanke). Tarvitaan vielä yhtenäisten käytäntöjen ja osaamisen varmistamista, sekä toimintamallin käyttöönoton johtamisen tuki. Sosiaali- ja terveydenhuollon yhteistyön mahdollisuuksien vahvistamista.


Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen tavoitteena on tasa-arvoisempi palvelujen saatavuus ja ihmisten välisten hyvinvointi- ja terveyserojen vähentäminen.
Sosiaali- ja terveydenhuolto ovat toimineet lähtökohtaisesti siiloutuneesti ja tiedonkulussa on tunnistettu haasteita. Tietojärjestelmät eivät tue tiedonkulkua.
Asiakkaalla voi olla useita asiakkuuksia ja suunnitelmia. Palvelun vastuutaho ei ole aina selvillä.
Ammattilaisten osaaminen on keskittynyt omaan substanssialaan. Ei tunneta tunneta toisten toimialojen työtä ja käytäntöjä.  
Hoidon jatkuvuus ei toteudu tasapuolisesti eri palveluissa.

Yhteisasiakkaan tunnistamisessa on haasteita. Hoito ja palvelu ei aina toteudu oikea-aikaisesti. 

Noin 10% hyvinvointialueen asukkaista tarvitsevat paljon tai useita sosiaali- ja terveydenhuollon palveluita. Heistä 2/3 tarvitsee sekä sosiaali-, että terveydenhuollon-palveluita. Terveydenhuollossa T3-ajat eivät täytä tavoiteltuja arvoja (1.9.2023-31.12.2024 ohjeistus ja enimmäisajat). Kiireettömään sosiaalihuollon palvelutarpeen arvioon odotusaika keskimäärin 11 arkipäivää (syksy 2023 tilanne).

Sote-keskus -toimintamallin mukaisen yhteistyön jalkautuminen vastaa Oma Hämeen strategiseen toimenpiteeseen: Autamme sopivalle polulle.

  • Asiakas tunnistetaan ja ohjataan palveluihin ja palveluissa
  • Hyödynnetään kuvattuja palvelupolkuja
  • Ymmärretään eri ammattilaisten roolit asiakkaan palvelun kokonaisuudessa
  • Yhteistyökanavat ovat sovittu ja kaikkien tiedossa
  • Ammattilaisilla on osaaminen ja valmiudet toteuttaa toimintamallia
  • Rakenteinen kirjaaminen vahvistaa tiedonkulkua ja mahdollistaa tiedolla johtamisen
Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Asiakkaalla ei ole riittävää ja oikea-aikaista palvelua. Palveluissa voi olla päällekkäisyyttä. Ei ole yhteinen asiakassuunnitelma.  Ammattilaisilla ei ole ymmärrystä toisten osaamisesta ja vastuista. Yhteystiedot/yhteydenottokanavat puutteellisia. Tuotetaan palveluita pohtimatta asiakkaan yksilöllisiä tarpeita (vs. kaikille kaikkea, asiakkaat ohjautuisivat paremmin oikeille ammattilaisille). Asiakkaan toimintakykyä ei tunnisteta ja hyödynnetä tarpeeksi. Yhteisasiakkuuksia ei tunnisteta. Integraation tarvetta ei tunnisteta.

Integraatioon erilaiset tarpeet riippuen ammattilaisen työtehtävästä. Tiedonkulun haasteet. Ei mittareita/tietoa yhteisasiakkuudesta --> vaikuttavuuden seuranta ei onnistu. Suunnitelmia tehty lainmäärittelemässä mitassa. Suunnitelmia ei hyödynnetä. Palvelut ovat koordinoimattomia ja näistä voi seurata häiriökysyntää.

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Erillisiä kehittämisen kohdennuksia. Esimerkiksi NEET-nuoret, aikuiset mielenterveys- ja päihdeongelmaiset yhteisasiakkaat, Asiakkuudenhallinta (CRM) kehittäminen yhteisasiakkuuden näkökulmasta, asiakastietolain antamat mahdollisuudet, Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen yhteisasiakkuuden näkökulmasta. Perhekeskuksen Oma Tiimi-malli. Segmentointi.

Tavoiteltu muutos

Hyvinvointialueella on yhteinen monialaisen ja sote-yhteistyön toimintamalli käytössä. Työkalut yhteisasiakkuuksien tunnistamiseksi eri palveluissa. Toimintamalli sisältää herätelistaukset, vastuutyöntekijäroolin kuvauksen, käynnistämisen prosessin kuvauksen. Yhteinen asiakassuunnitelma. Organisaation rakenteet mahdollistavat sote-keskus -toimintamallin mukaisen toimintatavan. Yhdenmukainen kirjaaminen ja tilastointi mahdollistavat toimintamallin vaikuttavuuden mittaamisen. 

Asiakas tulee kuulluksi ja omahoitovalmiudet lisääntyy. Asiakasta kuunneltu suunnitelmia tehtäessä. 

Oma Hämeen työntekijöillä on valmiudet ja työkalut toimia sote-keskus -toimintamallin viitekehyksen mukaisesti. 
Tavoitteena saada yhteinen malli yhteisasiakkuuksien tunnistamiseksi ja siitä seuraavaan prosessiin. 

Asiakas asioi kiireettömissä asioissa yhdessä tehdyn suunnitelman mukaisesti. 
Vastuuhenkilö koordinoi asiakkaan palveluita. Sote- ja monialainen yhteistyö on toimivaa.
Asiakkaan palvelut ovat oikea-aikaisia ja oikein mitoitettuja. Hyvinvointia ja terveyttä tukevat palvelut huomioidaan asiakkuuden eri vaiheissa. Asiakkaat ohjautuvat tarpeiden mukaisesti oikealle ammattilaiselle. Asiakastyytyväisyys nousee. Työhyvinvointi lisääntyy. Tiedolla johtaminen vahvistuu. Toiminta on yhdenmukaista uuden asiakastietolain kanssa.

Organisaatiossa tunnistetaan monialaisen ja sote-yhteistyön hyödyt palvelutuotannossa. Yhteinen toimintakulttuuri.

Asiakkuudet monipalvelu-segmentissä lyhenee.

Muutoksen mittaaminen

Sotekeskus -toimintamalli on otettu käyttöön.

Muiden kehittämien ratkaisujen hyödyntäminen

Kanta-Hämeen Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -hanke. Sujuvat palvelut valmennus NEET-nuoret? 

Ideointi

Yhteisasiakkuuden tunnistaminen ja palveluiden käynnistäminen

  • Segmentoinnin seurauksena asiakas liitetään monipalveluasiakkaiden ryhmään. Herätteet auttavat tunnistamaan millaisista yhteisasiakkuuksista monipalveluasiakkaiden segmentissä kulloinkin on kyse
  • Yhteisasiakkuuden tunnistanut ammattilainen kartoittaa asiakkaan (ja mahd. läheisten) kanssa asiakkaan kokonaistilanteen ja arvioi sen perusteella yhdessä asiakkaan kanssa, mistä palvelusta/palveluista tai keiden ammattilaisten on hyvä palveluihin osallistua. Arvioidaan myös, tarvitaanko asiakkaan suunnitelman laatimiseen muita ammattilaisia mukaan, vai riittääkö esim. konsultaatio tarvittaessa. Arvioidaan asiakkaan kanssa keitä ammattilaisia tarvitaan asiakkaan yksilöllisen tarpeen mukaisten palveluiden tuottamiseen.

Vastuutyöntekijän nimeäminen

  • Vastuutyöntekijä kirjataan asiakkaan perustietoihin asiakas- ja potilastietojärjestelmissä
  • Vastuutyöntekijäksi nimetään se ammattilainen, joka luonnollisesti osallistuu asiakkaan tarpeiden mukaisten palveluiden tuottamiseen eli sieltä palveluista, missä asiakas pääasiassa asioi. Omatyöntekijä sosiaalihuollosta nimetään SHL 1301/2014 42 §:n mukaan vähintäänkin erityistä tukea tarvitseville asiakkaille
  • Tilanteen mukaan vastuutyöntekijä voidaan saattaen vaihtaa. Esim. tilanne, jossa asiakkaan voimavarat riittävät vaikkapa ensin yhteen ongelmaan ja vasta sitten toisen ongelman ratkaisuun.​

  • Vastuutyöntekijä ja asiakas sopivat kiireettömissä asioissa yhteydenottotavoista. Sopimus voi olla myös niin päin, että ammattilainen sovitusti kontaktoi asiakasta.

  • Asiakkaan tulee tietää, kun on hänelle nimetty omatyöntekijä tai vastuutyöntekijä. Asiakas saa informaation vastuutyöntekijän roolista asiakkaan palvelukokonaisuudessa. ​

  • Vastuutyöntekijöitä voi tarvittaessa olla nimettynä myös kaksi tai omatyöntekijän lisäksi vastuutyöntekijä​

  • Yksiköissä voidaan sopia, jaetaanko vastuutyöntekijän rooleja tasaisesti vai keskitetäänkö joillekin ammattilaisille --> mahdollinen keskittäminen tulee huomioida muita tehtäviä jaettaessa.

  • Vastuutyöntekijän tehtävät

    • Asiakkaan tilanteen kartoitus – voi olla myös jo valmiina, eEsitietolomakkeen hyödyntäminen, mahdollisesti tarvittavien luovutusluvat ja suostumukset asiakastietojen vaihtoa varten.

    • Asiakkaan yksilöllisen palvelutarpeen mukaisen yhteistyön käynnistäminen, informaatio asiakkaalle, millaisesta yhteistyöstä on kyse, mikä merkitys on suunnitelmalla, sovitaan yhteydenottotavoista kiireettömissä asioissa ym. ​

    • Suunnitelman laatiminen yhteistyössä asiakkaan kanssa ja mahdollisten muiden ammattilaisten tukemana. Yksi yhteinen suunnitelma tukee palveluiden oikea-aikaisuutta, kohdentumista ja päällekkäisyyden vähenemistä --> kapasiteettia vapautuu​

    • Kannustaa asiakasta ottamaan itse vastuuta omasta hyvinvoinnistaan ja tekemään hyvinvointia edistäviä valintoja​

    • Palveluiden koordinointi ja suunnitelman päivittymisestä huolehtiminen (Huom. suunnitelmaa tulee päivittää myös muiden ammattilaisten tarvittaessa), varmistaa, että oma nimi on merkitty asiakkaan perustietoihin vastuutyöntekijäksi.

    • Toimia yhteisten kirjaamiskäytäntöjen mukaisesti. Sisältää asiakasryhmämerkinnän.

Jatkuva arviointi

  • Asiakkaalle laadittuun suunnitelmaan tulee aina palata kontakteissa ja täydentää/päivittää sitä palveluiden edetessä – ei siis yksin vastuutyöntekijän tehtävä​

  • On hyvä sopia asiakkaan kanssa miten ja milloin arvioidaan hänen tilannettaan – kun seurantaväli ei ole liian pitkä, saattavat suunnitellut kontaktit riittää tueksi​

  • Vastuutyöntekijän roolin tavoitteena on keventyä asiakkuuden edetessä ja asiakkaan omien voimavarojen lisääntyessä. Jo suunnitelmaa tehtäessä ja vastuutyöntekijän nimeämisen vaiheessa on hyvä sopia ns. määräaikaisesta, intensiivisestä tuesta asiakkaalle, jottei muodostu sellaista asiakkuutta, jonka keventäminen heikentää asiakkaan tilannetta. Joskus vastuutyöntekijän rooli jää pysyväksi. ​

  • Henkilökohtainen tietomalli mahdollistaa lyhyellä aikavälillä asiakkaan palveluiden käytön seurannan sekä COC-indeksin ennen ja jälkeen suunnitelman laadintaa. Pitkällä aikavälillä voidaan seurata asiakkaan toimintakykyä, hyvinvointia ja terveydentilaa. Seurannan mittareista tulee tehdä päätös.

  • Vastuutyöntekijäroolin tasaisesta jakautumisesta huolehtiminen.

  • Yhteisasiakkuuksien määrän seuranta.

  • Johtamisen vastuut arvioinnissa

    • Resurssin riittävyyden arviointi.

    • Kvartaaliarviointi.

    • Asiakaspalautteen seuranta ja mahdolliset toimenpiteet.

OKR-tavoitteet ja mittarit.

  • Oma PROM-kysely yhteisasiakkaille

  • NPS

 

NEET-nuorten palveluiden kehittämisen ehdotus

  • Kuvaamme NEET-nuorten palvelukokonaisuuden, mikä sisältää asiakkuuksien tunnistamisen muissa palveluissa ja yhteisasiakkuuksien tunnistamisen yhteyteen toimintaohjeen ammattilaisille. ​

  • Tavoittelemme sote-yhteisen työn kriteerit täyttävää palvelukokonaisuutta sekä ​

  • palveluiden, toimintamallien ja kirjaamisen yhdenmukaistamista Oma Hämeen alueella.

  • Kiinnitämme huomiota palveluiden vaikuttavuuden arviointiin esim. henkilökohtaisen tietomallin avulla.

Aikuisten mielenterveys- ja päihdeongelmaisten yhteisasiakkuuden tunnistaminen

  • Yhteisasiakkuuden tunnistaminen koottujen herätteiden perusteella

    • Herätelistaus

  • Vastuutyöntekijän nimeäminen ja tehtävät

Liitteet
Kuva
Sote-keskustoimintamalli tilannekuva 12/24
Kuva
NEET-nuorten toimijakartta Oma Hämeessä.