SoTe-tike valvomo, Etelä-Pohjanmaa HVA (RRP, P4,I4)

Etelä- Pohjanmaan Sosiaali- ja terveydenhuollon tilannekeskuksen ammattilaisten digitaalisia välineitä. SoTe-tike valvomossa on käytettävissä reaaliaikaiset tilannekuvat, määritellyt järjestelmät ja ohjelmat sekä tarvittavat laitteet ja koneet.  

Toimintaympäristö
  • Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue muodostuu Alajärven, Alavuden, Evijärven, Ilmajoen, Isojoen, Isonkyrön, Karijoen, Kauhajoen, Kauhavan, Kuortaneen, Kurikan, Lappajärven, Lapuan, Seinäjoen, Soinin, Teuvan, Vimpelin ja Ähtärin kunnista. EPHVA palvelee noin 190 000 eteläpohjalaista asukasta ja hyvinvointialueella on yli 10 000 työntekijää.
  • Etelä-Pohjanmaalla Sote-tike eli sosiaali- ja terveydenhuollon tilannekeskus pysyväksi toiminnaksi 9/2023.
  • Vuonna 2024 SoTe-tike toimijat muutti samaan tilaan. Ikäihmisten palveluiden SoTe-tike koordinaattori,  24/7 palveluista 116117, ensihoidon toimistoalueen ensihoitaja (virtuaali- yksikkö) sekä sosiaali- ja kriisipäivystyksen ammattilaisia. Tulevaisuudessa kotisairaalan koordinaattori liittyy joukkoon.
  • SoTe-tiken laajentuminen on vielä kesken 11/2024 Sote-Tike toimii seuraavilla alueilla:  Lapua, Ilmajoki, Kauhajoki, Karijoki, Isojoki, Teuva, Kurikka, Jalasjärvi, Isokyrö ja Seinäjoki. Yksityiseltä puolelta mukana Mehiläinen.
  • SoTe-tike toimii Etelä-Pohjanmaalla 12/7 toimintana. 
  • Kehittämiseen oleellisesti on vaikuttanut HVA:lla keskeneräiset hankinnat ja kilpailutukset sekä samaan aikaan käynnissä ollut toiminnan kehittäminen Sote-tiken osalta.

 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

SoTe-tike toiminnasta puuttui alkutilanteessa tilannekuvat sekä järjestelmät, joilla pystyttäisiin tehokkaasti tekemään asiakkaiden ennakoimattomissa tilanteissa  tilanteen arviointia. Puutteita oli myös raportoinnin, tilastoinnin sekä kirjaamisen suhteen. Työskentelyvälineet olivat puutteelliset mahdollistamaan koko HVA-alueelle laajentumisen.  Järjestelmä kokonaisuus oli suppea.

Liitteet
Kuva
Lähtötilanne 2023
Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet
  • Ikäihmisten määrän kasvu
  • SoTe-ammattilaisten puute
  • Tavoite parantaa hyvinvointialueen asukkaiden mahdollisuuksia asua kotona digitaalisten palveluiden avulla
  • Ennakoimattomissa tilanteissa oleellisen tiedon löytäminen ja kokonaiskuvan tehokas rakentaminen asiakkaasta sekä resursseista
  • Tiedonhaun nopeuttaminen
  • Yhden yhteydenoton mahdollistaminen asiakkaille ja ammattilaisille
  • Tarve kohdentaa resurssit asiakaslähtöisesti, kustannustehokkaasti ja oikea-aikasiesti
Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Toimintamallin keskeisenä kohderyhmänä SoTe-tikessa työskentelevät ammattilaiset.  Ikäihmisten palveluiden SoTe-tike koordinaattori,  24/7 palveluista 116117, ensihoidon toimistoalueen ensihoitaja (virtuaali- yksikkö) sekä sosiaali- ja kriisipäivystyksen ammattilaisia. Tulevaisuudessa kotisairaalan koordinaattori liittyy joukkoon.

Keskeisenä asiakasryhmänä ovat Sote-tikeen yhteydessä olevien ammattilaisten asiakkaat/potilaat ketkä ovat yhteydessä SoTe-tikeen sekä asiakkaat/potilaat ketkä ovat itse suoraa yhteydessä  SoTe-tikeen. 

Ratkaisun perusidea

SoTe-tike valvomo tarkoittaa ammattilaisten digitaalisia välineitä.

Tavoitteena on, että valvomossa saadaan keskitetysti tietoa vastaan ja tehokkaasti hyödynnettyä tilannekuvien avulla resurssien kohdentamista asiakkaiden ennakoimattomissa tilanteissa: oikeaa apua, oikeaan aikaan ja paikkaan. Tietoa kootaan ja välitetään eteenpäin SoTe-tike valvomosta.

SoTe-tike valvomossa on käytettävissä reaaliaikaiset tilannekuvat, määritellyt järjestelmät ja ohjelmat sekä tarvittavat laitteet ja koneet.  Tämän on tarkoitus mahdollistaa, että resurssit kohdentuvat asiakaslähtöisesti, kustannustehokkaasti ja oikea-aikaisesti kotiin vietävien palveluiden asiakkaiden ennakoimattomissa tilanteissa.  Pyöröovi-ilmiö pystytään ottamaan hallintaan. Päivystyskäynnit, yhden yön sekä vuodeosastojaksot vähentyvät. Valvomo tukee moniviranomaisyhteistoimintaa ja YTA-alueiden yhteistoimintaa.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Prosessien dokumentointi, jatkuva kehittäminen.Uuden toimintamallin käyttöönottaminen vaatii ammattilaisten osallistamista ja kouluttamista (SoTe-tikessa toimiminen sekä tekninen koulutus)

Vaiheet:

  • Vaihe 1: Asiakastiedon tilannekuva/hallintajärjestelmä 
  • Vaihe 2: IoT- alustan ja sen tekoälyn hyödyntäminen 
  • Vaihe 3: Määritellyt tilannekuvat 
  • Vaihe 4: Reaaliaikainen asiakaspaikkatieto

Vaiheissa suoritettiin aina seuraavat tehtävät: 

  • Esiselvitys: Toiminnan tarpeiden määrittely, arviointia, järjestelmien vertailua, resurssien kartoitus.
  • Suunnittelu: Toteutettavan kokonaisuuden suunnittelu ja määrittely. Testausta ja koekäyttöä.
  • Käyttöönotto: Pilotointi, koulutus ja perehdytys, viestintä.
  • Juurruttaminen: Toimintatapojen vakiinnuttaminen, seuranta ja arviointi, palaute ja kehittäminen.

Resurssit

  • Aika: Suunnitteluun, koulutukseen ja käyttöönottoon.
  • Henkilöstö: Toiminnan asiantuntijoita,  järjestelmien pääkäyttäjiä sekä järjestelmävastuullisia,  Kouluttajat, tekninen tuki, järjestelmävastuulliset.