Strategian tekeminen vaatii paljon aikaa ja resursseja ja saattaa venyä pitkäksi prosessiksi monessa järjestössä. Kukunorissa halusimme kokeilla, miten saataisiin strategia kasaan osallistavasti , luovia menetelmiä hyödyntäen ja resurssitehokkaasti? Oppia otimme Googlelta.

 

Toimintaympäristö **

Strategia on jokaiselle organisaatiolle välttämätön, toimintaa ja sen johtamista ohjaava työkalu. Strategian jalkautumisen kannalta tehokkain tapa työstää strategiaa on yhteiskehittää se yhdessä organisaation työyhteisön sekä sidosryhmien kanssa. Näin strategian jalkautuminen alkaa jo sen luomisvaiheessa.

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Kukunorilla ei uutena organisaationa ollut vielä strategiaa. Se haluttiin tuottaa siten, että jo strategian luomisprosessi kuvaisi Kukunorin keskeisimpiä arvoja, joista yksi on yhteiskehittäminen. 

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Strategia tuotettiin yhteiskehittämistyöpajojen sarjassa, joka kesti yhteensä viisi päivää. Viikon aikana luotiin strategian luonnos, joka myös testattiin Kukunorin sidosryhmillä viikon aikana. Yhteiskehittämispajoissa oli mukana Kukunorin henkilökuntaa, johtoa sekä asiakkaita. Mallia otettiin Googlen kehittämästä Design Sprintistä, jota muotoiltiin strategiatyöskentelyyn sopivaksi. Strategiasprintin suunnittelusta vastasi Muutosmuotoilupäällikkö Milla Mäkinen. Strategia-sprintin fasilitoivat ja toteuttivat Propellipäät-tiimin Hankepäällikkö Markus Vähälä, Muutosmuotoilupäällikkö Milla Mäkinen, Palvelumuotoilupäällikkö Raisa Omaheimo ja Arviointi- ja seurantapäällikkö Outi Linnolahti.

Liitteet
Kuva
Kuvassa kirjoitetaan miten voisimme- kysymyksiä liitutaulukankaalle Esa Nordlingin puheenvuoron aikana.
Strategiasprintti aloitettiin salamapuheenvuoroilla, jotka asettivat strategian kontekstiin. Esa Nordling piti yhden puheenvuoron toipumisorientaatiosta. Salamapuheenvuorojen aikana osallistujat kirjasivat "Miten voisimme..?"-alkuisia kysymyksiä yhteiselle liitutaulukankaalle.
Kuva
Kuvassa liitutaulukankaaseen kirjoitettuja "Miten voisimme..?"-kysymyksiä, joista tärkeimmille on annettu tarrojen avulla ääniä.
"Miten voisimme..?"-kysymyksistä äänestettiin tärkeimpiä.
Kuva
Kuvassa kolme ihmistä työstää ajatustaan strategian sisällöistä erilaisia askartelumateriaaleja hyödyntäen.
Strategian ideointivaiheessa käytettiin erilaisia askartelumateriaaleja osallistujien ideoiden näkyvöittämiseksi.
Kuva
Kuvassa esitellään yhtä ideointivaiheessa tuotettua strategian luonnosta.
Sprintissä tuotetut ideat käytiin läpi yhdessä. Jokainen osallistu esitteli oman ideansa, jonka jälkeen muut osallistujat voivat esittää esityksestä kysymyksiä.
Kuva
Kuvassa tarkastellaan liimalapuilla seinälle laitettuja strategian elementtejä, jotka nousivat edellisestä tehtävästä.
Jokaisen osallistujan strategiaideoinnista äänestettiin tärkeimmät elementit, jotka kirjattiin ylös ja joista valittiin välttämättömät elementit, joita strategiassa tulisi ehdottomasti olla.
Kuva
Kuvassa liimalappuja asetellaan päätösmatriisiin, joka on piirretty yhteiselle liitutaulukankaalle.
Tärkeimmiksi valikoituneet elementit aseteltiin yhdessä päätösmatriisiin, jonka yhteisiksi kriteereiksi oli ensin nimetty "propellipäisyys" ja "yhdessä tekemisen meininki".
Kuva
Kuvassa päätösmatriisin osa, jossa näkyvät sen mukaan kaikista tärkeimmät strategian elementit.
Päätösmatriisissa eniten propellipäisyyttä ja yhdessä tekemisen meininkiä heijastavat elementit valittiin jatkokehitykseen.
Kuva
Kuvassa piirretään fasilitaattorin avulla strategian ensimmäistä luonnosta.
Päätösmatriisin tärkeimmät elementit otettiin jatkokehitykseen fasilitaattorin avulla, joka muodosti visualisoiden yhteistä kuvaa strategian luonnoksen sisällöistä.
Kuva
Kuvassa ryhmä benchmarkkaa muiden toimijoiden ideoita, jotka otettiin myös mukaan strategian kehittämiseen viikon aikana.
Viikon aikana tehtiin myös benchmarkkausta eli haettiin tietoa siitä, miten muut toimijat ovat ratkaisseet ongelmia, joihin Kukunorin strategialla haettiin ratkaisuja.
Ratkaisun perusidea **

Yhteiskehitetty strategia jalkautuu jo sitä tehdessä. Näin organisaation missio lähtee elämään jo strategian luomisvaiheessa.

Liitteet
Vinkit toimintamallin soveltajille **

Strategian sisällöt muodostuvat sen kautta, keitä strategiaprosessiin osallistetaan. Sprintti on mahdollisuus ottaa mukaan kaikenlaisia ihmisiä, mukaanlukien järjestön kohderyhmiä, sidosryhmiä sekä jäseniä. Pohdi tarkkaan, ketkä otat mukaan.