Kouluterveyskyselyn mukaan Etelä-Pohjanmaan 8.-9.-luokkalaisten suun terveyteen liittyvissä tottumuksissa olisi parantamisen varaa. Työstimme yläkouluille suun terveyden oppitunti-paketin, joka sisältää YouTube-videon ja Kahoot- tietovisan.

Toimintaympäristö

Taustalla huoli nuorten suunterveydestä. Kouluterveyskyselyn 2021 mukaan Etelä-Pohjanmaan 8.-9.-luokkalaisilla:​

  • Hampaiden harjaus on heikompaa kuin koko maassa​: 44,2% harjaa harvemmin kuin 2 kertaa päivässä (vrt. koko Suomi 38,4%).​

  • Päivittäinen kouluruokailu ja aamupala jää monella väliin​: 31% ei syö koululounasta päivittäin ja 40,6% ei syö aamupalaa joka arkiaamu​

  • Tupakkatuotteiden ja sähkösavukkeiden käyttö on yleisempää kuin koko maassa​: Päivittäinen käyttö 9,1% (vrt. koko Suomi 7,6%)​

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Oppitunnin kohderyhmä on 9. ja 8. luokan oppilaat. Oppitunti on pyritty rakentamaan sellaiseen muotoon, joka puhuttelee nuoria (Tubettajan YouTube-video ja puhelimilla pelattava Kahoot-tietovisa).

Ratkaisun perusidea

Oppitunnin sisältö painottuu neljään tärkeään asiaa​n: ​

         1. Kouluruokailun ja aamupalan tärkeys​

         2. Kotihoito, harjaus ja lankaus​

         3. Energiajuomat​

         4. Tupakka ja nuuska​

Oppitunti koostuu tubettaja Pauli Laakson YouTube-videosta, tietovisasta (Kahoot-peli) sekä oheismateriaalista tietovisan ja tunnilla heräävän keskustelun tueksi (Saatekirje opettajalle, Kahoot-ohje ja tietokortit).

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Oppitunti on suunniteltu valmiiksi paketiksi, joka ei vaadi opettajalta perehtymistä aiheeseen. Tavoittena on ollut muodostaa helposti toteutettava ja mukava kokonaisuus. Oppitunti sopii toteutettavaksi esim. terveystiedon tunnilla. 

Oppitunti- paketti (kaikki materiaalit) on toimitettu maakunnan sivistystoimen johtajille sähköpostitse. Oppitunti on myös esitelty heidän kokouksessaan aiemmin.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Oppitunnin sisältöä voi käyttää myös muille kohderyhmille. Esimerkiksi Kahoot-peliä on jo hyödynnetty opiskelijoiden suun terveyden edistämisessä.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Opettajat voivat antaa palautetta oppitunnista Webropol-kyselyn muodossa.