Suun terveydenhuollon Joustava Klinikka
Suun terveydenhuollon asiakkaalle tarjotaan tarvitsemansa hoito yhdellä hoitokäynnillä. Mikäli hoidettavaa on paljon, tavoitteena on saada tehtyä enemmän kerralla. Asiakasta hoidetaan moniammatillisesti (hammaslääkäri, suuhygienisti, hammashoitaja).
Toimintamalli on yksi toimenpiteistä, joiden avulla pyritään saavuttamaan 14 vuorokauden hoitotakuu.
Toimintaympäristönä on sote-keskuksen suun terveydenhuolto. Sote-keskuskokonaisuus ja sen palvelut kehittyvät Tulevaisuuden sote-keskus -hankkeen myötä. Hanke on osa sote-uudistusta ja hyvinvointialuevalmistelua.
Hammashoitoon pääsy kestää useita viikkoja, jatkoajat menevät pitkälle ja hoitokokonaisuus venyy pitkälle ajanjaksolle. Toimenpideajat olleet tietyn mittaisia, ja usein toimenpiteeseen nähden joko liian lyhyitä tai liian pitkiä.
Joustava Klinikka toimii Hollolassa, jossa väestöpohja on noin 23 000 asukasta.
Toimintamalli kehitetiin osana Tulevaisuuden sote-keskus -hanketta yhteistyössä Hollolan sote-keskuksen kanssa.
Hanketyöntekijät: Toimintamallin kehittämisprosessin suunnittelu, valmistelu ja toteutumismahdollisuuksien luominen. Kokousten ja esittelyiden järjestäminen. Toimintamallista tiedottaminen. Kontaktien luominen.
Hollolan sote-keskuksen suun terveyden henkilöstö: Kehittämistyöhön osallistuminen ideointityöpajoissa.
Esihenkilöt: Kehittämiskokouksiin osallistuminen, ideointi ja päätöksenteko. Toimintamallin jalkauttamiseen tarvittavat toimenpiteet. Kehittämistyön tukeminen.
Innokylän erikoissuunnittelijat: Suunnitteluapu henkilöstön työpajoihin ja muutosvastarinnan selättämiseen. Muutostyön tuki hanketyöntekijöille.
Toiminnanohjausjärjestelmän tuottajat: Ohjausjärjestelmän esittely. Toimintamallin prosessin suunnittelu omalla vastuualueellaan. Henkilöstön kouluttaminen ja toimintamallin tekninen toteuttaminen. Toimintamallin jatkokehittäminen yhdessä tuotannon kanssa.
Toimintamalli on yksi toimenpiteistä, joiden avulla pyritään saavuttamaan 14 vuorokauden hoitotakuu. Asiakaslähtöisyys: nopea hoitoon pääsy, hoito valmiiksi yhdellä käynnillä mahdollisuuksien mukaan. Ammattilaisten työn sujuvuus. Kustannusvaikuttavuus, resurssien oikea kohdentuminen, hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen tukeminen.
- T3-ajan seuranta viikoittain
- Henkilöstön työtyytyväisyys
- Asiakastyytyväisyys (THL:n asiakastyytyväisyyskysely tehty STH:ssa 11-12/2021)
- Toiminnanohjausjärjestelmän tuottama tieto, muun muassa asiakkaan odotusaika, kuinka moni asiakas hoidettu kerralla kuntoon.
- Kahvihuoneessa on Joustava Klinikka -vihko, johon toimintaan osallistuvat voivat kirjata ylös havaintojaan, ajatuksiaan ja ideoitaan toimintamalliin liittyen.
- Kapellimestareilla on päiväkirja, johon klinikkapäiviltä kirjataan ylös toiminnan sujuvuuteen vaikuttavat tekijät, esimerkiksi kellojen käyttö huoneissa, aikaikkunoihin varattujen asiakkaiden määrä ja kapellimestareille tullut palaute.
- Toiminnanohjausjärjestelmän tuottajien kuuleminen esittelytilaisuuksissa
- Toiminnanohjausjärjestelmän kilpailutus
- Henkilöstön mukaan saaminen, Innokylän erikoissuunnittelijat
- Henkilöstön tyhy-päivä
- Henkilöstön koulutus
- Kapellimestarien valinta ja koulutus
- Kaikki hammaslääkärit kokeilevat toimintamallia. Tällä pyritään taklaamaan ennakkoluuloja ja vastustusta.
Kohderyhmänä on karkeasti ajatellen koko väestö pois lukien neuvolaikäiset ja tietyt erityisryhmät, kuten tulkkipalvelua tarvitsevat, monisairaat ja proteettista hoitoa tarvitsevat.
Lahden kaupunginsairaalan Kerralla kuntoon -klinikan kokemukset ja siellä tehty kehittämistyö.
Henkilöstölle pidettiin työpajoja, joiden tuotokset oheisissa linkeissä:
- Ensimmäinen työpaja: Unelmien vastaanotto
- Toinen työpaja: Unelmien työpäivä
- Tyhy-päivä, Kerralla kuntoon -toimintamallin esittelyä
Kerralla kuntoon -toimintamallin kehittäminen asiakkaan ja henkilökunnan ideointien pohjalta. Nimeksi vaihtui myöhemmin Joustava Klinikka, sillä koettiin, että tämä kuvaa toimintamallia paremmin.
Joustavassa Klinikassa asiakas saa saman vastaanottokäynnin puitteissa mahdollisimman valmiiksi tehdyn hoidon: hammaslääkärin tekemän tutkimuksen ja tarvittavat toimenpiteet sekä suuhygienistin toimenpiteet tarpeensa mukaisesti.
Lahden toimipisteessä kokemukset ja palaute ovat olleet pääosin positiivisia.
"Toimiva konsepti".
"Helpompi järjestää arjen keskellä."
Joustavan Klinikan aloitus on suunniteltu 2/2022. Sitä ennen henkilöstön kouluttaminen ja vastuuhenkilöiden rekrytointi.
Kaikki hammaslääkärit kokeilevat Joustavaa Klinikkaa kesäkuun 2022 loppuun asti. Tämän jälkeen toiminnassa on kesälomien vuoksi tauko elokuun puoleen väliin asti. Tauon aikana selvitetään, ketkä hammaslääkäreistä ovat halukkaita jatkamaan toimintamallissa ja keille Joustava Klinikka soveltuu parhaiten.
Tavoitteena on parantaa hoitoon pääsyä, nopeuttaa läpimenoaikaa, lisätä asiakastyytyväisyyttä ja työtyytyväisyyttä.
- Tekniikka ja sovellukset on syytä olla hallussa alusta lähtien (Orkestrion ja LifeCaren integraatio tuli myöhässä, kosketusnäyttöjen toimitus oli myöhässä, johdot olivat liian lyhyitä jne).
- Suurin osa klinikkaan osallistuneista työntekijöistä on ollut tyytyväisiä.
- Kiittävää palautetta on tullut myös asiakkailta
- Kapellimestareiden työ on ajoittain kiireistä
- Klinikan toiminta sietää yksittäisten työntekijöiden sairauspoissaolon ilman, että asiakkaita pitää perua. Näissä tilanteissa toimenpideaikoja lyhennetään tarpeen mukaan.