Suun terveydenhuollon asiakkaalle tarjotaan tarvitsemansa hoito yhdellä hoitokäynnillä. Mikäli hoidettavaa on paljon, tavoitteena on saada tehtyä enemmän kerralla. Asiakasta hoidetaan moniammatillisesti (hammaslääkäri, suuhygienisti, hammashoitaja). 

icon/chevron-down Created with Sketch. Perustiedot

Toimintamallin nimi
Suun terveydenhuollon Joustava Klinikka
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Suun terveydenhuollon asiakkaalle tarjotaan tarvitsemansa hoito yhdellä hoitokäynnillä. Mikäli hoidettavaa on paljon, tavoitteena on saada tehtyä enemmän kerralla. Asiakasta hoidetaan moniammatillisesti (hammaslääkäri, suuhygienisti, hammashoitaja). 

Toteutuspaikka
Päijät-Hämeen hyvinvointialue: Hollolan sote-keskus, suun terveydenhuolto
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Päijät-Hämeen hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Toimintamallin kokonaisuus

Luotu

03.06.2021

Viimeksi muokattu

18.12.2023
Ratkaisun perusidea **

Toiminnanohjausjärjestelmän avulla ammattilaisten toimenpideaikoja, hoitohuoneiden määrää ja asiakasvirtaa voidaan hallinnoida niin, että toiminta on mahdollisimman joustavaa sekä ammattilaiselle että asiakkaalle. 

Ammattilaiselle Joustava Klinikka antaa mahdollisuuden tehdä useampia toimenpiteitä samalla vastaanottoajalla. Hoitoaika ei ole ennalta sidottu tietyn mittaiseksi vaan aikaa voidaan lyhentää tai pidentää tarpeen mukaan. Toiminta on tehokasta ja kustannuksia säästävää.

Asiakkaalle Joustava Klinikka tarjoaa nopeamman hoitoon pääsyn, parhaassa tapauksessa suun saa kerralla kuntoon tai ainakin useampia toimenpiteitä yhdellä käynnillä. Kokonaishoitoa ajatellen hoitojaksot lyhenevät ja hoitokäyntien määrä vähenee.

Toimintaympäristö **

Toimintamalli on yksi toimenpiteistä, joiden avulla pyritään saavuttamaan 14 vuorokauden hoitotakuu.

Toimintaympäristönä on sote-keskuksen suun terveydenhuolto. Sote-keskuskokonaisuus ja sen palvelut kehittyvät Tulevaisuuden sote-keskus -hankkeen myötä. Hanke on osa sote-uudistusta ja hyvinvointialuevalmistelua.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Kohderyhmänä on karkeasti ajatellen koko väestö pois lukien neuvolaikäiset ja tietyt erityisryhmät, kuten tulkkipalvelua tarvitsevat, monisairaat ja proteettista hoitoa tarvitsevat. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **
  • Ennen toimintamallin käyttöönottoa henkilöstölle järjestettiin työpajoja ja tilaisuuksia kuulla toimintamallista. 
  • Yhdessä toiminnanohjausjärjestelmän tuottajan kanssa suunniteltiin aikataulut koulutusten ja käyttöönoton suhteen.
  • Kaikkien hammaslääkäreiden kokeiltava toimintamallia tietyn ajanjakson ajan.
Arvioinnin tulokset tiivistettynä **

Alkuvaiheessa havaittavissa ollut muutosvastaisuus lieventyi ja toimintamalli on saanut positiivista palautetta asiakkailta ja henkilöstöltä. 

Asiakkaat ovat päässeet nopeammin hoitoon. Suurin osa asiakkaista saa yhdellä käynnillä suunsa kuntoon ja jatkohoitoaikoja tarvitaan vähemmän.

Ammattilaisen näkökulmasta työ on sujuvampaa. Hoitohuoneista on pyritty tekemään identtisiä, jolloin hoitohenkilökunta löytää tarveaineet ja instrumentit helposti.

Organisaation näkökulmasta kustannussäästöä on saatu aikaiseksi, esimerkiksi:

  • välipyyhinnät ovat vähentyneet, jolloin desinfiointiaineita kuluu vähemmän ja hoitajien työaikaa saadaan kohdennettua toimenpiteisiin, ei jatkuvaan siivoamiseen
  • instrumenttien käyttö on järkevämpää, jolloin välinehuollon kuormitus vähenee
  • resursseja vapautuu uusille asiakkaille, kun edelliset saadaan kerralla tai nopeammin valmiiksi.

Yhteiskunnallisesti ajatellen, toimintamallilla saadaan aikaan kustannusvaikuttavuutta ja väestön terveyttä edistetään hallitusti.

Vinkit toimintamallin soveltajille **
  • Toimintamalli on sovellettavissa, vaatii toiminnanohjausjärjestelmän.
  • Tekniset edellytykset ja välineet on hyvä olla olemassa käynnistelyvaiheessa. 
  • Henkilöstö tulee ottaa mukaan kehittämistyöhön alusta lähtien. 
  • Esihenkilöiden tuki ja sitoutuminen kehittämistyöhön on tärkeää. 
  • Toiminnanohjausjärjestelmä vaatii tarpeeksi ison yksikön toimiakseen riittävän joustavasti.
Kansikuva
Päijät-Hämeen hyvinvointialueen tunnus (sydämet)

Kehittämisen vaihe

icon/bulb Created with Sketch. Kehitteillä

Kohderyhmä