Suun terveydenhuollon Joustava Klinikka
Suun terveydenhuollon asiakkaalle tarjotaan tarvitsemansa hoito yhdellä hoitokäynnillä. Mikäli hoidettavaa on paljon, tavoitteena on saada tehtyä enemmän kerralla. Asiakasta hoidetaan moniammatillisesti (hammaslääkäri, suuhygienisti, hammashoitaja).
Toimintamallin nimi
Suun terveydenhuollon asiakkaalle tarjotaan tarvitsemansa hoito yhdellä hoitokäynnillä. Mikäli hoidettavaa on paljon, tavoitteena on saada tehtyä enemmän kerralla. Asiakasta hoidetaan moniammatillisesti (hammaslääkäri, suuhygienisti, hammashoitaja).
Toiminnanohjausjärjestelmän avulla ammattilaisten toimenpideaikoja, hoitohuoneiden määrää ja asiakasvirtaa voidaan hallinnoida niin, että toiminta on mahdollisimman joustavaa sekä ammattilaiselle että asiakkaalle.
Ammattilaiselle Joustava Klinikka antaa mahdollisuuden tehdä useampia toimenpiteitä samalla vastaanottoajalla. Hoitoaika ei ole ennalta sidottu tietyn mittaiseksi vaan aikaa voidaan lyhentää tai pidentää tarpeen mukaan. Toiminta on tehokasta ja kustannuksia säästävää.
Asiakkaalle Joustava Klinikka tarjoaa nopeamman hoitoon pääsyn, parhaassa tapauksessa suun saa kerralla kuntoon tai ainakin useampia toimenpiteitä yhdellä käynnillä. Kokonaishoitoa ajatellen hoitojaksot lyhenevät ja hoitokäyntien määrä vähenee.
Toimintamalli on yksi toimenpiteistä, joiden avulla pyritään saavuttamaan 14 vuorokauden hoitotakuu.
Toimintaympäristönä on sote-keskuksen suun terveydenhuolto. Sote-keskuskokonaisuus ja sen palvelut kehittyvät Tulevaisuuden sote-keskus -hankkeen myötä. Hanke on osa sote-uudistusta ja hyvinvointialuevalmistelua.
Kohderyhmänä on karkeasti ajatellen koko väestö pois lukien neuvolaikäiset ja tietyt erityisryhmät, kuten tulkkipalvelua tarvitsevat, monisairaat ja proteettista hoitoa tarvitsevat.
- Ennen toimintamallin käyttöönottoa henkilöstölle järjestettiin työpajoja ja tilaisuuksia kuulla toimintamallista.
- Yhdessä toiminnanohjausjärjestelmän tuottajan kanssa suunniteltiin aikataulut koulutusten ja käyttöönoton suhteen.
- Kaikkien hammaslääkäreiden kokeiltava toimintamallia tietyn ajanjakson ajan.
Alkuvaiheessa havaittavissa ollut muutosvastaisuus lieventyi ja toimintamalli on saanut positiivista palautetta asiakkailta ja henkilöstöltä.
Asiakkaat ovat päässeet nopeammin hoitoon. Suurin osa asiakkaista saa yhdellä käynnillä suunsa kuntoon ja jatkohoitoaikoja tarvitaan vähemmän.
Ammattilaisen näkökulmasta työ on sujuvampaa. Hoitohuoneista on pyritty tekemään identtisiä, jolloin hoitohenkilökunta löytää tarveaineet ja instrumentit helposti.
Organisaation näkökulmasta kustannussäästöä on saatu aikaiseksi, esimerkiksi:
- välipyyhinnät ovat vähentyneet, jolloin desinfiointiaineita kuluu vähemmän ja hoitajien työaikaa saadaan kohdennettua toimenpiteisiin, ei jatkuvaan siivoamiseen
- instrumenttien käyttö on järkevämpää, jolloin välinehuollon kuormitus vähenee
- resursseja vapautuu uusille asiakkaille, kun edelliset saadaan kerralla tai nopeammin valmiiksi.
Yhteiskunnallisesti ajatellen, toimintamallilla saadaan aikaan kustannusvaikuttavuutta ja väestön terveyttä edistetään hallitusti.