Suun terveydenhuolto sähköisissä/digitaalisissa sosiaali- ja terveyspalveluissa (Omaks)

Tavoitteena on tarjota suun terveydenhuollon palveluita sähköisesti alusta loppuun asti. Asiakas voidaan suoraan palvelussa ohjata toiselle ammattilaiselle. Toimintamalli on käytössä ja jatkuu hyvinvointialueella.

 

Toimintaympäristö

Sosiaali- ja terveysministeriö vastaa suun terveydenhuollon lainsäädännön valmistelusta ja suun terveydenhuollon palveluiden yleisistä linjauksista osana terveydenhuoltoa.

Suun terveydenhuollon keskeisinä tavoitteena  on suun terveyden turvaaminen koko väestölle iästä riippumatta. Kehittämisen kohteena ja haasteena on hoitoon pääsyn parantaminen ja turvaaminen koko väestölle. 

Suun sairauksilla on monia vaikutuksia yleisterveyteen ja hyvinvointiin. Merkittävä vaikutus suun terveyteen on panostaminen omahoidon vahvistamiseen ja ennaltaehkäisevään hoitoon suun terveydenhuollon ammattilaisten avulla.

 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Suun terveydenhuollon yhteydenottokanava hoidon tarpeen arviointiin on pääasiallisesti ollut puhelimitse tarjottavaa palvelua aiemmin ja nyt vuoden alusta Keski-Suomen hyvinvointialueelle siirryttäessä. Puheluiden yhteydessä on asiakkailta tullut toivetta sähköisille palveluille, erityisesti chat-palvelulle. 

Digitalisaatio on tämän hetken ja tulevaisuuden asiakaspalvelua, mikä on tullut jäädäkseen. Keski-Suomen digitaalisessa sosiaali- ja terveyskeskuksessa on kehitetty asiakkaille suun terveydenhuollon chat-palvelua, mikä on vaihtoehtona asiakkaille yhteydenottoon osana suun terveydenhuollon palveluketjua. 

Reaaliaikainen chat- ja videoasiakaspalvelu on yhteydenoton väylä, mihin kannattaa panostaa myös suun terveydenhuollossa.  

Digitaalisessa sosiaali- ja terveyskeskuksessa (Omaks) on mahdollisuus hyödyntää laajasti muita sote-ammattilaisia.

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Asiakkaan näkökulmasta voi  yhteyden ottaminen reaaliajassa chatin kautta olla helpompaa kuin puhelimessa puhuminen. Soittaminen saattaa myös jännittää. Puhelimessa jonottaminen tai soittopyynnön odottaminen ei tunnu mieleiseltä. Chatin kautta asioiden tiedustelu voi tuntua helpommalta ja kynnys kysymiseen saattaa olla matalampi. Asiakas voi ottaa yhteyttä myös tunnistautumattomana.

Ammattilaisen näkökulmasta on viestintä kirjoittamalla on selkeämpää verrattuna puhelimessa tulevien häiriötekijöiden kuten puheen ymmärtämisen, ympäristön hälinän  tai puhelimen teknisiin ongelmiin kuten kuuluvuuteen vaikuttavat tekijät. Ammattilainen voi laittaa chattiin linkkejä ja asiakas voi laittaa kuvia esim. suun ja hampaiden alueelta. 

Yhteiskunnan näkökulmasta chat on lähes aina saatavilla puhelimella tai tietokoneella, kun on vain internet yhteys. Chat tavoittaa ihmiset sieltä missä nykypäivänä paljon ollaan eli verkossa ja digitaalisille palveluille on tarvetta yhtenä osana yhteydenottoväylänä lähipalveluiden rinnalla. 

 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kaikki keskisuomalaiset voivat käyttää tunnistautumattomana chattia. Tunnistautuneena asioiminen sekä ajan varaaminen ja peruminen on mahdollista tällä hetkellä Jyväskylän, Hankasalmen, Uuraisten, Joutsan, Luhangan, Toivakan, Laukaan, Konneveden, Keuruun, Multian ja Petäjäveden asukkaille. 

Etäpalvelu on tarkoitettu kaikenikäisille asukkaille, joille etäpalveluiden käyttäminen on mahdollista.

Asiakkailla on ollut mahdollisuus kyselyn kautta antaa palautetta  suun terveydenhuollon chatin toimivuudesta ja mahdollisista kehittämiskohteista. Kyselyn vastauksia hyödynnetään palvelun kehittämisessä ja mahdollisesti tutkimuksissa.

 

Ratkaisun perusidea

Asiakas voi keskustella chatissä suun terveydenhuollon ammattilaisen kanssa hampaisiin ja suuhun liittyvissä asioissa, kuten suun ja hampaiden puhdistuksessa ja hoito-ohjeissa. Ammattilainen arvioi, tarvitseeko asiakas suun tai hampaiden hoitoa ja varaa tarvittaessa ajan hammaslääkärille, suuhygienistille tai hammashoitajalle. 

Digitaalisen sotekeskuksen (Omaks) suun terveydenhuollon palvelun tavoitteena on tarjota asiakkaille sähköisiä yhteydenottokanavia puhelin- ja lähipalveluiden rinnalle. 

Digitaalisessa sotekeskuksessa (Omaks) on erittäin kattava mahdollisuus moniammatilliseen konsultaation digitaalisia alustoja käyttäen. Asiakas voidaan tarvittaessa suoraan ohjata palvelussa toiselle ammattilaiselle.

 

Liitteet