Suun terveydenhuolto sähköisissä/digitaalisissa sosiaali- ja terveyspalveluissa (Omaks)
Tavoitteena on tarjota suun terveydenhuollon palveluita sähköisesti alusta loppuun asti. Asiakas voidaan suoraan palvelussa ohjata toiselle ammattilaiselle. Toimintamalli on käytössä ja jatkuu hyvinvointialueella.
Sosiaali- ja terveysministeriö vastaa suun terveydenhuollon lainsäädännön valmistelusta ja suun terveydenhuollon palveluiden yleisistä linjauksista osana terveydenhuoltoa.
Suun terveydenhuollon keskeisinä tavoitteena on suun terveyden turvaaminen koko väestölle iästä riippumatta. Kehittämisen kohteena ja haasteena on hoitoon pääsyn parantaminen ja turvaaminen koko väestölle.
Suun sairauksilla on monia vaikutuksia yleisterveyteen ja hyvinvointiin. Merkittävä vaikutus suun terveyteen on panostaminen omahoidon vahvistamiseen ja ennaltaehkäisevään hoitoon suun terveydenhuollon ammattilaisten avulla.
Suun terveydenhuollon yhteydenottokanava hoidon tarpeen arviointiin on pääasiallisesti ollut puhelimitse tarjottavaa palvelua aiemmin ja nyt vuoden alusta Keski-Suomen hyvinvointialueelle siirryttäessä. Puheluiden yhteydessä on asiakkailta tullut toivetta sähköisille palveluille, erityisesti chat-palvelulle.
Digitalisaatio on tämän hetken ja tulevaisuuden asiakaspalvelua, mikä on tullut jäädäkseen. Keski-Suomen digitaalisessa sosiaali- ja terveyskeskuksessa on kehitetty asiakkaille suun terveydenhuollon chat-palvelua, mikä on vaihtoehtona asiakkaille yhteydenottoon osana suun terveydenhuollon palveluketjua.
Reaaliaikainen chat- ja videoasiakaspalvelu on yhteydenoton väylä, mihin kannattaa panostaa myös suun terveydenhuollossa.
Digitaalisessa sosiaali- ja terveyskeskuksessa (Omaks) on mahdollisuus hyödyntää laajasti muita sote-ammattilaisia.
Kaikki keskisuomalaiset voivat käyttää tunnistautumattomana chattia. Tunnistautuneena asioiminen sekä ajan varaaminen ja peruminen on mahdollista tällä hetkellä Jyväskylän, Hankasalmen, Uuraisten, Joutsan, Luhangan, Toivakan, Laukaan, Konneveden, Keuruun, Multian ja Petäjäveden asukkaille.
Etäpalvelu on tarkoitettu kaikenikäisille asukkaille, joille etäpalveluiden käyttäminen on mahdollista.
Asiakkailla on ollut mahdollisuus kyselyn kautta antaa palautetta suun terveydenhuollon chatin toimivuudesta ja mahdollisista kehittämiskohteista. Kyselyn vastauksia hyödynnetään palvelun kehittämisessä ja mahdollisesti tutkimuksissa.