Tekoälyratkaisujen kehittämisen toimintamalli
Kuinka lähteä liikkeelle tekoälyratkaisujen kehittämisessä? Mitä tulee huomioida ja mihin pitää varautua? Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirin havainnot ja vinkit muille AI-ratkaisujen kehittäjille. Painotus paljon palveluita käyttävien palvelutarpeen tunnistamisessa.
Suomalaisen soten ongelma ei nykypäivänä ole tiedon puute vaan tiedon siiloutuminen ja hajanaisuus. Tämä on johtanut mm. valtavaan määrään manuaalista työtä, syy-seuraussuhteiden ymmärtämättömyyteen, raporttien taaksepäin suuntautumiseen ja osin toiminnallisten muutosten pysähtyneisyyteen. Tulevaisuuden toiminta perustuu yhteiseen tietopohjaan, jota sovelletaan perinteisen organisaatiojohtamisen, yksittäisen asiakkaan palveluiden ja palveluketjun johtamiseen sekä kansalliseen tiedonkeruuseen ja raportointiin. Teknologisten ratkaisujen osalta ennakoiva analytiikka ja tekoäly tuovat sote-tiedon hyödyntämiseen apua, "tukiälyä". Tukiälyn avulla isosta tietomassasta voidaan nostaa esille keskeisiä, asiakkaan palvelupolussa huomioitavia tekijöitä.
Eksotessa tehtiin vuosina 2017-2018 Lape-hankkeen yhteydessä ensimmäisen ennustemallin testi, jossa arvioitiin, pystytäänkö lasten syrjäytymistä ennustamaan. Testauksesta saatiin hyvät tulokset, joka kannusti jatkamaan kehittämistä eri osa-alueilla.
Kehittämisen painopisteiksi valikoitui
-
Nuorten aikuisten vakavan syrjäytymisen ennustemalli, yhteistyö Fujitsun kanssa
-
Palveluita käyttävien asiakassegmentit: noin 20 eri "päätepistettä" määriteltiin erikseen lastensuojeluun, kotihoitoon, mielenterveys- ja päihdepalveluihin sekä päivystykseen liittyen, yhteistyö Avaintecin kanssa
Tavoitteena oli
- saada malli, joka helpottaa asiakkaan pääsyä oikeaan palveluun oikeaan aikaan ja tuottaa taloudellista hyötyä organisaatiolle, kun asiakkaan palvelutarve voidaan havaita entistä aikaisemmin ja palvelutarpeeseen vastata peruspalveluilla
-
tehdä työkaluja, jonka avulla
-
Voidaan käydä läpi suuria massoja dataa ja löytää yhteisiä tekijöitä erilaisille päätepisteille (tapahtumien sarja, joka ennakoida ja välttää laaja-alaisesti (asiakkaan dataa tarkastellaan useasta tietokannasta, testauksessa LifeCare ja SosiaaliEffica)pilotissa ensimmäinen huostaanotto tai kiireellinen sijoitus) laaja-alaisesti eli asiakkaan dataa tarkastellaan useasta tietokannasta
-
Testata onko löydetyillä tekijöillä tilastollista merkittävyyttä
-
Nostaa AI-mallin heräte ja tilastollisesti merkitseviä riskitekijöitä kunkin kohderyhmän kanssa työskentelevien ammattilaisten päätöksenteon tueksi
-
Testata ensimmäisiä malleja toiminnallisesti Eksoten ammattilaisten kanssa, jotta saadaan palautetta käytettävyydestä ja mallien toimivuudesta
-