Ammatinharjoittajamalli (omalääkäri), Länsi-Uudenmaan HVA (RRP, P4, I1)

Ammatinharjoittajamalli on yrittäjälääkäreihin perustuva omalääkärimalli julkisessa perusterveydenhuollossa. Ammatinharjoittajat toimivat väestövastuulla ja työparina on omahoitaja. Henkilökohtaisen hoidon jatkuvuus ja saatavuus on mallin keskiössä.

Toimintaympäristö

Toimintamallin kehittämisessä käytettiin runsaasti aikaa siihen, miten yrittäjämuotoinen omalääkärimalli voidaan toteuttaa nykyisen lainsäädännön puitteissa. Ennen kaikkea kyse oli yrittäjän aseman tunnustamisesta Verohallinnon toimesta. Tätä varten haettiin Verohallinnosta ennakkoratkaisu, jossa todetaan yrittäjyyden toteutuvan toimintamallissa.

Perusterveydenhuollon vahvistaminen ja omalääkärimalli on noussut vahvasti poliittiseen keskusteluun. Tuki toimintamallille on vahva, mutta vähemmän on ymmärrystä siitä, miten omalääkärimalli toteutetaan. Haasteena ovat niukat taloudelliset resurssit ja henkilöstön saatavuus. Ammatinharjoittajamalli tuo osaltaan ratkaisuja tähän.

Yrittäjänä toimiminen on hyvin epätavanomaista lääkärien keskuudessa julkisessa perusterveydenhuollossa. Vaihtaminen ammatinharjoittajaksi on iso muutos ja herättää runsaasti kysymyksiä ja huolia. 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Perusterveydenhuollossa on kansallisesti useita vaikeita ongelmia. Vakinaisten lääkärien rekrytointi on vaikeutunut jatkuvasti. Vuonna –22 alle 50 % perusterveydenhuollon lääkäreistä oli vakinaisessa työsuhteessa. Hoidon jatkuvuus ja osin saatavuus ovat heikolla tasolla. Tämä tekee toiminnasta tehotonta, kun samaan aikaan vanheneva väestö tarvitsee lisää palveluita. Kun perusterveydenhuolto ei kykene palvelemaan ajoissa väestöä, ongelmat siirtyvät erikoissairaanhoitoon. Se on johtanut vuosittaisiin erikoissairaanhoidon kulujen kasvuun.​

Muissa maissa yrittäjäpohjaiset omalääkärimallit ovat olleet menestys verrattuna suomalaiseen virkamalliin. Suomessa omalääkärimallit, joissa oli korkea autonomia ja väestövastuu, toimivat hyvin. Ne loppuivat rahoituksen loppumiseen (KELA-kokeilu) ja liian vähäisiin resursseihin (virkamalli). Koska kokemukset näistä ovat olleet erinomaisia, viimeistään nyt oli aika kokeilla vastaavaa Suomessa.

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Toimintamalli keskittyy työparin työskentelyyn, joten mallia on kehitetty ensisijaisesti ammattilaisten tarpeisiin (omahoitaja ja omalääkäri). Tavoitteena on toimintamalli, jossa työnhallinta on hyvä ja ammattilaisilla on vahvat kannusteet väestön hyvään hoitoon. Toimintamallissa korostuu ammattilaisten korkea autonomia.​

Tavoiteltu muutos

Henkilökohtaisen hoidon jatkuvuuden parannus. ​

Hoidon saatavuuden kohentaminen.​

Kokeneiden yleislääkärien houkuttelu töihin julkiseen perusterveydenhuoltoon.

Muutoksen mittaaminen

Hoidon jatkuvuus lääkärillä: St Leonard's Index of Continuity of Care (SLICC) indeksi. Tavoitteena vähintään 50 %. Ylempi tavoite on yli 70 %.​

Hoidon saatavuus: Ensikontaktista hoitoon. Tavoitteena mediaani korkeintaan 7 vrk. ​

Hoidon saatavuus: Puheluiden takaisinsoiton viive on korkeintaan 3 tuntia.​

​Puhelutiedot saadaan TeleQ-ohjelman raportilta. Muiden mittarien tiedot poimitaan tietoaltaalta ja raportoidaan PowerBi-työkalulla. Ammattilaiset ja johto näkevät tulokset lähes reaaliajassa.

Toteutussuunnitelma

Työn pohjana on FCG:n laatima selvitys, joka sisältää kyselyn yleislääkäreille, kuvauksen virkalääkärien kustannustasosta ja toiminnasta sekä kuvauksen Norjan, Viron ja Iso-Britannian omalääkärimalleista.​

Ensimmäinen vaihe on toimintamallin kuvaus. On kuvattava mm. miten malli toimii, millainen palkkiomalli on ja miten väestövastuu toteutetaan. Palkkiomallille on tehtävä kustannusarvio.​

Kun malli on kuvattu voidaan kirjoittaa hankinnan kohteen kuvaus, johon täsmennetään yksityiskohdat tulevaa hankintaa silmällä pitäen.​

Tiedolla johtamisen asiantuntijan kanssa on rakennettava raportti, jolle nousevat kaikki kriittiset toimintamallin tiedot, kuten laatumittarit. IT-projektipäällikön kanssa selvitetään, miten väestövastuumalli viedään potilastietojärjestelmään.

Toimintamallille on haettava Verohallinnon ennakkoratkaisu, kun malli on kuvattu.​

Viimeisenä vaiheena on valmistella pilotointi.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Yleislääkäreille tehtiin kyselytutkimus syksyllä 2023. Osallistujia oli 44. ​

Kyselyssä havaittiin, että kiinnostus toimintamallia kohtaan on iso. Kysely kartoitti myös toiveita ja mahdollisia huolia. Toimintamallia on pääasiassa kehittänyt yleislääketieteen erikoislääkäri, joka taustansa perusteella ymmärtää syvällisesti kohderyhmää.

Muiden kehittämien ratkaisujen hyödyntäminen

Sovellamme 80-luvulla aloitetun Omalääkärimalli-hankkeen kokemuksia sekä 90-luvun KELA-lääkäri -mallin kokemuksia. Käytämme STM:n Hoidon jatkuvuusmalli: Omalääkäri 2.0 selvityksen löydöksiä mallin pohjana. Näiden lisäksi hyödynnämme etenkin Norjan omalääkärimalliin liittyviä materiaaleja.​

Ratkaisun perusidea

Kyseessä on sosiaali- ja terveysministeriön Hoidon jatkuvuusmalliin perustuva työparimalli perusterveydenhuoltoon. Toimintamallissa erityistä on se, että lääkäri toimii yrittäjänä, jolloin hänellä on sopimukseen perustuva väestö hoidettavana sekä hyvin laaja autonomia työn teolle. Palkkiomallissa on laatuun perustuvia taloudellisia kannustimia ohjaamassa työtä.​

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Toimintamallille on vahva ylimmän johdon tuki.​

Projektille on turvattu rahoitus, jonka turvin toteuttaa pilotointi ja laajempi käyttöönotto.​

Lisäksi toimintamallin edistämistä varten projektipäällikölle on resursoitu riittävä työaika ja hyvinvointialueella on laaja asiantuntijoiden tuki tarvittaessa.​

Toimintamallia kehitetään yhteistyössä muiden hyvinvointialueiden kanssa. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamalli on täysin sovellettavissa koko julkisessa perusterveydenhuollossa. Erityistä huomiota on kiinnitettävä potilastietojärjestelmän ominaisuuksiin ja raportointiin.​

Suosittelemme pitäytymään tässä kuvatussa toimintamallissa. Jos malliin tehdään isoja muutoksia, tulee hakea Verohallinnolta uusi ennakkoratkaisu. Prosessin kesto on 3-6 kuukautta kaikkinensa.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Toimintamalli kyettiin rakentamaan pilottia varten valmiiksi. Tähän liittyi huomattavia epävarmuuksia etenkin verotuksellisista syistä johtuen.​

Pilotissa kyettiin osoittamaan, että hoidon jatkuvuus ja saatavuus ovat erittäin hyvällä tasolla, asukkaiden ja henkilöstön tyytyväisyys on korkea ja työskentely on sujuvaa. Toimintamalli on herättänyt runsaasti positiivista huomiota, joten oletettavasti kykenemme houkuttelemaan sen avulla lisää lääkäreitä hyvinvointialueelle töihin.